© Svein Finneide / Pitch

Hilde Louise Asbjørnsen: - Vi kan lære av kompromissløse damer

I sin debutbok skriver Hilde Louise Asbjørnsen om åtte kvinnelige artister fra forrige århundre og deres tøffe kamp mot stjernene. – Jeg mener vi kan lære av disse damenes trygghet på egen seksualitet. De gjemte den ikke, de var stolt av den, og de nøt den!

8. mars 2021 av Lisbeth Skøelv

Hilde Louise Asbjørnsen

Alder: 44. Bor: I Oslo, opprinnelig fra Sykkylven.
Familie: Gift med Haakon, har sønnen Asbjørn og bonusdatteren Lilly.
Yrke: Musiker, skuespiller, låt-skriver og nyslått forfatter.
Sosiale medier: @hildelou (Instagram) og @hildelouiseasbjornsen (Facebook)

Hva inspirerte deg til å skrive boken «Stardust»?

– For noen år siden ble jeg spurt om å gjøre en forestilling om store kvinnelige artister fra jazzens æra. Jeg ble overrasket, og egentlig litt forbanna, da jeg så hvordan manus kun fokuserte på artistenes personlige tragedier. Det handlet om voldelige kjærester, narkotika, alkohol, slankepiller og for tidlig død. Det var så mye mer jeg ville vite om dem! Hvordan verden var da de levde, hvordan de klarte å komme seg opp og frem i en mannsdominert tid, hvilke valg de tok og hvilke hindringer de møtte på veien, både profesjonelt og privat. Slik oppsto ideen om å skrive en egen forestilling. Jeg valgte da ut artister som har inspirert meg, sterke damer jeg var nysgjerrig på, og som jeg ante bar på mer enn det man kan finne på Wikipedia. Etter å ha pløyd meg igjennom en haug med biografier, selvbiografier og artikler, skjønte jeg at en forestilling aldri ville kunne gjengi de eventyrlige historiene i sin helhet. Det måtte bli bok!

KVINNEFRIGJØRING: Multikunstneren Hilde Louise Asbjørnsens «Stardust» ble både bok, låt og show. Temaet er kvinnefrigjøring, musikk og showbiz blandet med fiksjon og fakta.

© Svein Finneide

Hva handler boken om?

– Stardust er en historisk og dramatisk for- telling om livsløpene til åtte kvinnelige verdensstjerner fra forrige århundre. Jeg forteller om livene deres og tiden de levde i. Gjennom The Roaring Twenties, de harde 30-åra og andre verdenskrig, med funfacts om showbiz, romanser og kvinneliv. Vi reiser fra Kristiania til Paris, Berlin og New York. Flere av damene møtes underveis, enten på scenen eller privat, og jeg har krydret historien med små noveller der jeg iscenesetter hendelser i livene deres. Ifølge forlaget er det «en sjokkerende og inspirerende bok om ambisjoner, synd, skam og ekstase». 

Det høres pirrende ut ...?

– Ja, det mangler ikke på sensualitet og action i disse historiene. Damene var kompromissløse i sin ferd mot stjernene, og brøt med forventninger for hvordan en kvinne skulle te seg. Marlene Dietrich levde i et åpent ekteskap og var biseksuell, Edith Piaf var ofte manager for sine elskere, som gjerne var 20 år yngre enn henne. Mae West skrev musikaler med prostituerte i heltinne-rollen – og ble fengslet for det. Hva disse damene utrettet som spioner og lobbyister under andre verdenskrig, kan gi hvem som helst hakeslepp.

Du har sagt at du ville se musikkhistorien, som generelt har vært skrevet av menn, gjennom øynene til store divaer, som brøt barrierer og regler. Hvorfor?

– Det snakkes altfor lite om hvordan musikken og bransjen ble formet av kvin- nelige artister. Man har vært så opptatt av de tragiske skjebnene at deres viktige bidrag til musikkhistorien ofte blir oversett. Det er slående hvor stor innvirkning de faktisk hadde på den kulturen vi er omgitt av i dag.

Du skriver altså om Billie Holiday, Bokken Lasson, Bessie Smith, Mae West, Josephine Baker, Marlene Dietrich, Edith Piaf og Marilyn Monroe. Hvorfor nettopp dem?

– Disse damene har jeg hørt mye på, og de har inspirert meg både som sceneartist og som musiker. En fellesnevner for dem er at de måtte kjempe hardt for å komme seg opp og frem. 

Hva gjorde disse kvinnene som var så utradisjonelt?

– Hvor skal jeg begynne? Marlene Dietrich, for eksempel, tok full kontroll over sin egen fremtreden på filmlerretet. Hun var en kløpper i lyssetting og hadde helfigur-speil ved siden av kamera for å sjekket at alt var som det skulle før hun ropte «shoot». Mae West spilte kun i filmer der hun fikk skrive manuset selv, noe som er temmelig sjeldent også i dag. Billie Holiday satte bandlederne på plass og nektet å synge sanger hun ikke hadde valgt selv. Hun ga sangerinne-rollen en integritet den ikke hadde hatt tidligere. Resten kan dere lese om i boken.

HEDRER FORBILDER: Hilde Louise Asbjørnsen debuterer med boken «Stardust», om store kvinnelige artister fra jazzens æra. Hun skrev boken i irritasjon da hun skjønte at deres betydelige innsats for musikkhistorien druknet i skandalene.

© Svein Finneide

Har du en egen favoritt blant dem, og hvorfor?

– Alle er jo favoritter, men dersom jeg må velge ut en, tror jeg kanskje Josephine Baker har gjort sterkest inntrykk på meg. Hun kom fra absolutt ingenting, og endte aller øverst på plakaten. Hun hadde ingen utdannelse og kunne knapt skrive sitt eget navn da hun reiste til Paris i 1925. På forunderlig vis klarte hun likevel å utrette ubegripelige ting. Alt fra å trekke hundretusenvis til showene sine i over 50 år, til å ha en sterk politisk stemme i kampen for likeverd og menneskerettigheter. Hun tok med seg sin intuitive, barnlige energi i alt hun gjorde.

Vi snakker vel også om kvinnefrigjøring lenge før det ble vanlig ...?

– Kvinnefrigjøringen pågikk aktivt igjennom hele forrige århundre, i ulike former. Det er veldig interessant å se hvordan for eksempel 1920-tallets «flappere», som klippet håret kort og gikk i herreklær, brukte sin seksualitet som et symbol på frigjøring da de ikke hadde andre virkemidler. Å kunne ha mange elskere, og også eksperimentere med begge kjønn, var et uttrykk for selvstendighet og kontroll over egen kropp.

Disse kvinnene var kompromissløse. Kan vi lære noe av dem i dag?

– Det er vel det som er min misjon med «Stardust». At vi ikke må glemme hvilke kamper som er kjempet før oss og for oss. Jeg synes det er motiverende å tenkte på at uansett hva vi går igjennom, så har noen gjort det før oss. Jeg mener også at vi kan lære av disse damenes trygghet på egen seksualitet. De gjemte den ikke, de var stolt av den, og de nøt den. Mae Wests hovedprosjekt var å bevise at også kvinner over 50, og 60, og 70 og 80 kunne være seksuelt attraktive – og aktive!

Du mener også at våre oldemødre kan- skje bedrev unevnelige ting ... Hva mener du med det?

– Vi tenker ofte at våre oldemødre var  kuede kvinner som innrettet seg etter normene og forventningene i samfunnet. Det tror jeg «Stardust» er bevis for at ikke stemmer.

«Jeg synes det er motiverende å tenkte på at uansett hva vi går igjennom, så har noen gjort det før oss»

Boken kommer ut rett før 8. mars. Hva betyr kvinnedagen for deg?

– Kvinnedagen er en viktig markering for å minne oss om at vi ikke har nådd målet om full likestilling. Det ser vi i både lønnsstatistikker og hverdagsliv. Ikke minst synes jeg vi bør bruke dagen til å sette fokus på våre søstre i andre verdensdeler som fortsatt diskrimineres og kontrolleres på det sterkeste. Det er helt essensielt at vi står sammen og kjemper for hverandre hvis vi vil at verden skal bevege seg fremover.

Hva mener du er den viktigste kampsaken for feminister fremover?

– Kampen mot tvangsekteskap og kvinneundertrykkende holdninger. I Norge og Norden synes jeg vi bør fokusere på egen styrke og selvtillit i møte med trakassering og forskjellsbehandling. Døtrene våre trenger styrke og stolthet rundt egen kropp og seksualitet. Spesielt med tanke på det de opplever daglig i sosiale medier.

I boken kan vi lese om dine musikalskeforbilders røverhistorier. Hva er det mest rampete du selv har gjort?

– Ha-ha, det mest rampete egner seg ikke på trykk. Kanskje i memoarene mine, men de kommer ikke på noen år ennå. Men jeg har for eksempel strippet til en egen sang om markedsliberalisme foran et stort publikum i solo-forestillingen «The Lulu Show

– Livet er en dans på renter». Noe av det villeste jeg har gjort på scenen, må være da Lene Kongsvik og jeg sang vår egen kabaretsang «Hurra, hurra for klitoris» på en elvebåt på Nilen, omgitt av muslimske kelnere som var midt under Ramadan. Heldigvis snakket de ikke norsk, men de skjønte såpass at de rødmet og gjemte seg bak bardisken ...

"Stardust" 399 kr.

© Pitch

Om boken "Stardust"

«Hilde Louise Asbjørnsen skildrer det 20. århundret gjennom åtte ikoniske kunstnere som endret verden, musikken og underholdningsbransjen. Fortalt med glimt i øyet og ispedd utdrag fra tekstene til det forrige århundrets største jazzhits er ’Stardust’ en sjokkerende og inspirerende bok om ambisjoner, synd, skam og ekstase. På lik linje med populære tv-serier blandes fiksjon og fakta, og resultatet er en forrykende historie om kvinnefrigjøring, politikk, musikk og showbiz.»

Seneste

Kanskje er du også interessert i...