kroppspress Dora Thorallsdottir
Relasjonsterapeaut og stand-up komiker Dora Thorhallsdottir:

Dora som selv er sanitetskvinne, lot seg retusjere til dagens idealkropp.

© Getty Images / NKS

Kjenner du på kroppspresset?

- Utseendet er ikke det viktigste vi har! Vi bør heller skape et samfunn med plass til alle, uavhengig av hvordan vi ser ut!

18. mars 2018 av Av Tone Solberg/Merethe Hommelsgård

Mange som kjenner på kroppspress

I et intervju med generalsekretær Grete Herlofson i kvinneorganisasjonen Santitetskvinnene fikk Tara gode tips om hvordan man kan være en god rollemodell i kampen mot kjønnspress og usunne idealer.

– Selvsagt skal det være lov til både å pynte seg, sminke seg og kjenne seg bra, understreker Herlofson. 

– Vi ønsker bare å utvide den smale stien som dagens jenter ferdes på, og skape et samfunn med plass til alle – uavhengig av utseende og kroppsfasong. Utseendet er ikke det viktigste vi har!

Kommentarer og likes:
Kommentarer og likes:

Dagens ungdom vokser opp i en hverdag der de må forholde seg til «likes» og kommentarer døgnet rundt. Men det er ikke bare ungdom som har begynt å kjenne på presset fra sosiale medier.

© Svein Finneide

Skjønnhet som bedrar

Tvillingsøstrene Marte og Karen Herlofson Roland (14) vet begge at de reklameplakatene med smellvakre damer som daglig møter dem på veien til Majorstuen skole, ikke har mye med virkeligheten å gjøre.

Det er lenge siden mammaen deres fortalte dem at det meste av dagens reklamebilder både er retusjert og manipulert. 

Ikke bare å snu ryggen til

– Det er vanskelig bare å snu ryggen til og late som ingenting, sier Marte. Noe i underbevisstheten gjør likevel at det slår inn. Det skal så lite til for å føle seg mislykket. Å være pen og ha en fin kropp er utrolig viktig blant unge jenter i dag.

Ungdom er spesielt utsatt siden dette skjer i en fase av livet der det er vel kjent at venner og andres meninger betyr mye for selvbildet, men det kan like gjerne påvirke oss ved senere stadier i livet.

Retusjering kropp Sanitetskvinnene
"Rar kropp":

Dora mener det er sykt at hennes egen kropp ble til "den rare". Bildet av Dora henger nå i resepsjonen hos Norske Kvinners Sanitetsforening.

© NKS

Snakk med noen om kroppspress

Ved spisebordet er mor og døtre like fullt enige om at det er de sykelige idealene de ønsker til livs. Undertøysprodusenter som Victoria’s Secret og Victoria Beckham må ifølge jentene slutte å bruke modeller «som er så tynne at de ser om de skal brekke». 

Reklamebilder hvor utseendet er manipulert, det vil for eksempel si at lårene er gjort tynnere og halsen lengre, bør merkes med at de er retusjert.

Lange samtaler med mamma og generalsekretær i Sanitetskvinnene, samt andre fornuftige voksne har gitt tvillingene et reflektert forhold til kroppspress og bombardementet av visuelle impulser som etterlater følelsen av å komme til kort.

Fakta om kroppspress

  • I undersøkelsen «Retusjert reklame og kroppspress» fra SIFO (Forbruksforskningsinstituttet) i 2015 ble 200 Oslo-elever under 20 år spurt om de opplevde kroppspress. 85 prosent av jentene og 20 prosent av guttene svarte bekreftende. 

  • Nærmere 70 prosent av jentene pekte på reklamen som den største årsaken til presset, etterfulgt av bloggere.

  • Én av fire jenter på 10. trinn i Osloskolen er svært – eller litt – misfornøyd med utseendet sitt.

  • Forskning fra Göteborgs Universitet (Gattario 2013) viser at de ungdommene som er mest fornøyde med kroppen sin, kommer fra hjem hvor det er lite fokus på kropp og utseende.

Sanitetskvinnene tar kampen

Inspirert av SIFO-rapporten som forteller at en stor del av dagens ungdom er misfornøyd med eget utseende, valgte Sanitetskvinnene kampen mot skjønnhetstyranniet som en av sine hovedsaker. 

Med det hadde den mer enn hundre år gamle, og i manges øyne noe gammelmodige, kvinneorganisasjonen kommet seg på banen igjen. Dette er dessuten en utfordring som er helt i tråd med foreningens ånd: å fremme helse og å forebygge uhelse.

– Det viktigste er å kjenne seg pen nok og glede seg over en kropp som fungerer, uten å sammenligne seg med andre hele tiden, avslutter Herlofson.

Merket reklame?

«Ungdom mot retusjert reklame» ble i sin tid initiert av Rød Ungdom og er støttet av blant andre Sosialistisk Ungdom, Press (Redd Barna), AUF, Ungdom og medier, KrfU og Grønn Ungdom. Aktivistgruppen har nærmere 3500 «likere» og «følgere» på Facebook. 

Klikk her for å lese mer!

Også undersøkelsen «Retusjert reklame og kroppspress», som ble bestilt av Barne- og likestillingsdepartementet, støtter forslaget om å merke retusjert reklame på tilsvarende måte som produktplassering. 

Kanskje er du også interessert i...