overvektig til slank
Spis deg fri:

Jeanette Teigland har vektnedgangen blitt fri fra helseproblemer, og har fått jobb som kostholdsveileder i «Spis deg fri».

– Kurset har gitt meg et nytt liv, sier hun.

© Tore Fjeld

– "Spis deg fri"-metoden har gitt meg et nytt liv!

Kostholdsprogrammet hjalp Jeanette Teigland gå ned til sammen 40 kilo. Hele sitt liv hadde hun vært overvektig og mat-avhengig.

5. november 2018 av Bjørnhild Fjeld

"Spis deg fri" med Irina Lee

For ett år siden veide damene under til sammen 117 kg mer. Marianne Sæbø (– 37 kg), Gry Imsgard (– 40 kg) og Jeanette Teigland (– 40 kg) har alle klart å gå ned i vekt ved hjelp av kostholds­programmet «Spis deg fri».

– Min visjon er å endre helse-Norge, sier Irina Lee, som understreker at kostholdsprogrammet følger helsemyndighetenes råd om ernæring.

Hittil har over 1000 norske kvinner deltatt på nettkursene.

ned i vekt
NYTT LIV med kostholdsprogram:

Marianne (42), Gry (50) og Jeanette (32) takker det nye kostholdsprogrammet «Spis deg fri» for at de til sammen har slanket bort 117 kg i løpet av det siste året.

© Tore Fjeld

Fra overvektig til normalvektig

– Det aller beste som har skjedd er at jeg har fått forutsigbarhet og ro rundt maten. For første gang som voksen føler jeg at jeg har styring over den delen av livet mitt, sier Gry Imsgaard fra Hamar, som på litt over et halvt år har gått ned 40 kg i vekt.

Høsten 2015 fikk journalist Irina Lee (42) fra Oslo tilfeldigvis se en video om kostholdsprogrammet «Bright Line Eating». I videoen lover den amerikanske psykologiprofessoren Susan Peirce Thompson at de som følger hennes metode vil klare å gå ned i vekt, og ikke minst klare å holde vekten etterpå.

200 dager senere hadde Irina gått ned 20 kg i vekt, og for første gang i sitt voksne liv hadde hun kommet ned i kategorien «normalvektig» på BMI-skalaen. Og der er hun fortsatt.

Sto frem i Tara med livsstilsendringen

Irina sto frem i både Tara og en rekke andre medier om sin vellykkede slankeprosess. Hun ble også overbevist om at kostholdsprogrammet «Bright Line Eating» ville være til stor hjelp for andre som sliter med overvekt og «cravings». 

I august ga hun ut den norske utgaven av den internasjonale bestselgeren «Bright Line Eating» på norsk, med tittelen «Spis deg fri». I forbindelse med bokutgivelsen bestemte hun seg for å tilby nettkurs på norsk, basert på kunnskap i boken kombinert med egne erfaringer.

Spis deg fri»-metoden

  • Basert på kostholdsprogrammet «Bright Line Eating», utviklet av den amerikanske psykologiprofessoren Susan Peirce Thompson. Irina Lee har siden høsten 2017 tilbudt norske nettkurs i metoden.

  • Metoden innebærer at du skal kutte helt ut sukker og mel, du skal spise kun tre måltider om dagen og du skal spise en bestemt mengde fett, proteiner og karbohydrater til hvert måltid, og mye grønnsaker. Det er ikke en lavkarbodiett.

  • Boken «Bright Line Eating» kom ut i mars 2017 og er en internasjonal bestselger. Irina Lee ga ut den norske oversettelsen «Spis deg fri» på eget forlag i august 2017. Hun har skrevet forordet i den norske utgaven, som er blitt en bestselger også i Norge.

irina lee
Gå ned i vekt:

Irina Lee fortalte om sine egne erfaringer i Tara i fjor. Hun gikk ned 20 kilo med «Spis deg fri»-metoden. 

Alder: 42. Bor: Majorstua i Oslo sammen med døtrene på 9 og 11. Yrke: Journalist og forfatter med eget forlag. Aktuell: Tilbyr nettkurs i Spis deg fri-metoden for kvinner som ønsker å gå ned i vekt, bli kvitt cravings eller vil ha mer overskudd.

Mer info: www.spisdegfri.no.

© Tore Fjeld

Prøvd alt for å slanke seg

Første gang Gry Imsgard hørte om «Spis deg fri» og «Bright Line Eating» ble hun skeptisk til det som virket som en ny mirakelkur. I likhet med de fleste overvektige har hun «prøvd alt» for å slanke seg, uten å lykkes med å holde vekten etter at kuren er ferdig.

– Jeg er naturligvis livredd for å sprekke denne gangen også. Men jeg har fått noen verktøy som fungerer for meg, og ikke minst er nettverket jeg har fått via nettkurset veldig viktig, sier Gry.

Hovedprinsippet i «Spis deg fri» er at du skal innføre fire regler i kostholdet ditt, såkalte «Bright Lines» (klare grenser).

  • Kutt ut sukker.
  • Kutt ut mel.
  • Spis kun tre måltider om dagen.
  • Spis bestemte mengder til hvert måltid, med andre ord må du veie maten.
gå ned 40 kg
Gikk ned 40 kg:

– Jeg har endelig funnet roen rundt måltidene, sier Gry. Hun har trent hele livet, men likevel slitt med overvekt. Det siste halve året har hun nesten ikke trent, men likevel klart å gå ned 40 kg i vekt.

© Tore Fjeld

Sukker og mel er avhengighetsskapende

En av de kontroversielle påstandene til kostholdsprogrammets grunnlegger Susan Peirce Thompson, er at sukker og mel er en form for narkotika og at du derfor må venne deg helt av med det dersom du skal få kontroll over disse ingrediensene.

– Jeg vil absolutt definere meg selv som matavhengig, selv om jeg synes det er en overdrivelse å sammenligne mel og sukker med narkotika. Jeg kunne komme hjem fra jobb og bare spise alt som var tilgjengelig, helt ubevisst, sier Gry Imsgard.

Gry er utdannet fysioterapeut og jobber med trening, men har erfart at det ikke er noen automatikk i at du går ned i vekt selv om du trener mye.

– Når du har trent én til fire timer om dagen, tror du at du kan spise hva som helst. Men det er mye lettere å gå ned i vekt ved å redusere matinntaket enn ved å trene bort overskuddet.

Nå planlegger hun alltid hva hun skal spise dagen før, og i tilfelle det blir for travelt har hun ferdige måltider i fryseren. Mens mat og kropp tidligere var forbundet med mye skam og dårlig samvittighet, har hun nå gjort det til en vane å dekke bordet pent, sette seg godt til rette og kose seg med maten.

ned i vekt på et år
Livet uten sukker:

– Det jeg var mest skeptisk til med «Spis deg fri», var at jeg aldri mer skulle spise sjokolade eller boller eller noe søtt igjen, sier Jeanette Teigland fra Forsand i Rogaland, som i løpet av et snaut år klarte å gå ned 40 kilo i vekt til hun nå har en matchvekt godt innenfor anbefalt BMI.

© Tore Fjeld

Ble kostholdsveileder

– Jeg har vært overvektig siden jeg var barn og hadde min første slankekur som 14-åring, forteller Jeanett.

Jeanette er utdannet kokk, men hadde falt ut av arbeidslivet på grunn sykdom som hadde delvis sammenheng med overvekten. Etter vektnedgangen har hun blitt fri fra helseproblemene, og har fått jobb som kostholdsveileder i «Spis deg fri».

– Kurset har gitt meg et nytt liv. Denne måten å spise på har gitt meg et nytt liv. Jeg er et helt annet menneske, sier Jeanette.

Kokken forteller at hun tidligere alltid lagde for mye mat når hun inviterte til selskap, slik at hun kunne gjemme seg på vaske­rommet og spise en halv kake etter at gjestene hadde gått.

– Det ingen så at jeg spiste, det «telte ikke» i kaloriregnskapet.

Nå klarer hun seg fint uten søtt, og savner ingen ting. – Jeg ser ikke på sjokolade og boller som mat lenger, det er rett og slett noe jeg ikke tåler. 

slanking før og etter bilde
Kuttet alt av sukker og mel:

For Marianne Sæbø fungerer det ikke med moderasjon, det har vært enklere enn hun hadde trodd å kutte helt ut mel og sukker.

© Tore Fjeld

Måltids-kontroll tilbake

Marianne Sæbø fra Oslo takker også «Spis deg fri»-programmet for at hun har klart å gå ned 34 kg på mindre enn ett år.

Marianne har i likhet med Gry og Jeanette testet utallige dietter og livsstils­endringer for å gå ned i vekt, men uten at vektnedgangen har blitt varig. Da hun leste boken «Spis deg fri» bestemte hun seg for å følge rådene, dog med en stor dose skepsis. Men hva hadde hun å tape? Alt annet var forsøkt.

– Vektnedgangen er det mest synlige og konkrete beviset på at det virker, men «Spis deg fri» er mye mer enn bare vektnedgang. Det er et sett med veldig nyttige verktøy som man kan bruke ellers i livet også. Alt tankespinn og kaos rundt mat, kropp og vekt er borte, sier hun.

Det som gjør at dette er overkommelig for henne, mener Marianne er at man tar én dag og ett måltid om gangen. 

Lyst til å teste en av oppskriftene fra boka? Prøv den deilige kjøleskapsgrøten!

Tilpasset kostholdsprogram
Det funket for oss:

– Hodene våre er forskjellige. Noen av oss har et avhengighetsforhold til enkelte matvarer. De gode rådene om moderasjon fungerer da særdeles dårlig. I møte med avhengighet kreves en helt annen tilnærming, sier Marianne Sæbø om helsevesenets «one size fits all»-mentalitet.

© Tore Fjeld

Tilpasset kostholdsprogram

– Du tenker ikke at dette er for evig og alltid, du tenker ikke på at du ikke skal spise sjokolade resten av livet. Du skal bare ikke spise det i dag, og da er det overkommelig for hodet å være med på det.

Marianne tror heller ikke at «Spis deg fri»-metoden er noe som passer for alle. Men for henne mener hun det er den beste metoden.

– Det er vanskelig å kutte helt ut mel og sukker, men for meg er det enklere med en tydelig grense, at det er ingenting i stedet for bare litt. Moderasjon fungerer bare ikke for mitt hode, sier hun.

Hun mener det viktigste hun har lært gjennom kostholdsprogrammet, er at viljestyrke og motivasjon ikke er nok for å gå ned i vekt. De fleste rådene handler om at du «bare skal spise litt mindre og trene litt mer». Bare du har viljestyrke nok, vil du få det til. Og klarer du det ikke, er det deg selv det er noe galt med.

– Jeg synes det er urovekkende at helsevesenet møter oss overvektige med en «one size fits all»-mentalitet. Jeg håper fastlegene kan få øynene opp for at rådene de gir bør tilpasses mottaker og mottakers adferd rundt mat, mener Marianne. 

Kanskje er du også interessert i...