vannfaste
Vannfaste:

En kontroversiell måte å detoxe på. Snakk gjerne med din fastlege om opplegget. Det er ikke ment for alle!

© Getty Images / Ulrika Davidsson

En uke med vannfaste får deg ned i vekt

Visste du at kroppen er bedre rustet til å håndtere for lite mat enn for mye? Sjekk ut detox-planen til vekt-coach Ulrika Davidsson!

6. januar 2016 av Ulrika Davidsson

Trenger du litt motivasjon for å bli sunnere, gå ned noen kilo og også få renset ut gammelt slagg fra kroppen? Da kan du lese om vekt-coach Ulrika Davidsson sitt detox opplegg med vannfaste.

NB! Dette er ikke et opplegg som passer alle. Tara anbefaler ikke vannfaste eller slike typer detox uten at du har snakket med helsepersonell først.

Ulrika Davidsson om fastingen:

- Her får du et program som er lett å følge og som jeg synes virkelig gir resultater. Jeg har de to siste årene selv brukt denne formen for faste med veldig godt resultat. Både på meg selv og på mine klienter.

NB! Vannfaste kan potensielt være farlig og gjøre deg syk. Sjekk her hvor mye du kan spise og samtidig gå ned i vekt. Et mye bedre alternativ!

- Min opplevelse er at vannfaste er en veldig god start på ditt nye, sunne liv. Fremfor alt for deg som opplever at det er vanskelig å gå ned i vekt, og som ikke oppnår de resultatene du ønsker deg. I løpet av de dagene en vannfaste varer, blir kroppens hormonelle balanse stilt tilbake, og fettforbrenningen får virkelig fart på seg. 

vannfaste
Grønnsaker:

Etter fire dager med vannfaste, bør du spise grønnsaker.

© Getty Images

Ikke bare vann, men også grønnsaker

- Jeg anbefaler at du bare drikker vann i fire dager, og deretter fortsetter med et vegetarisk kosthold i dagene etterpå. 

- Vil du gjøre overgangen til fast føde i en mer langsom takt, spiser du videre f.eks. grønnsaksuppe i et par dager, og trapper deretter gradvis opp med kokt fisk. Vet du at kroppen faktisk er bedre rustet til å håndtere for lite mat enn for mye mat?

NB! Dette er ikke klassifisert som en sunn måte å gå ned i vekt på, og det er mye lettere å oppnå gode og varige resultater med en god kostholdsplan!

Dette skjer i kroppen i løpet av vannfasten.

Dag 1: Kroppen forbrenner alle karbohydratene den har igjen i fordøyelsen.

Dag 2 og 3: Kroppen forbrenner protein.

Dag 4: Kroppen sparer på proteinet og begynner i stedet å forbrenne fett.

Dette skjer time for time:

  • 8–12 timer etter det siste måltidet jobber kroppen fremdeles med den maten den har igjen i fordøyelsessystemet. I de kommende 10 timene forbruker kroppen det glykogenlageret (karbohydrater) som finnes i leveren. Etter 16–24 timer må kroppen begynne å produsere glukose, og det enkleste er da å forsyne seg av muskelvevet. Det er best om disse timene hovedsakelig er om natten, da kroppen befinner seg i fullstendig hvile.
  • I løpet av dag 2 bør du hvile mest mulig, akkurat som under alle dagene av vannfasten. Nå begynner kroppen å bruke protein som brensel, men det går ikke i lengden. På slutten av dag 3 begynner den i stedet å bruke fett som energi. Det er dette som er målet. Det er nå fordøyelsessystemet begynner å hvile, og giftene som er blitt lagret i fettet, utskilles. Du får nå mer ork og kraft, og det skyldes at kroppen danner såkalte ketoner av ditt lagrede fett, som gir energi til hjernen og hele systemet.
  • På dag 5, når du skal begynne å spise igjen, har du oppnådd en høy fettforbrenning som hjelper deg til å fortsatt gå ned i vekt eller å holde vekten.

Bryt mønsteret

- Hjernens signaler, som sier at den lengter etter sukker og stivelse, hører sammen med kroppens produksjon av signalsubstanser. Når vi spiser sukker og stivelse, øker produksjonen av slike signaler, som ofte kalles lykkehormoner, og vi får en herlig følelse i kroppen. Vi kan
f.eks. bli i godt humør av å spise en sjokolade, og vi vet nok alle hva det innebærer å trøstespise.

- Mange mennesker jeg møter er avhengig av å få i seg søtsaker og brus, og synes det er vanskelig å slutte med både brødskivene til kvelds og boller og kaker til kaffen. Men ved å vannfaste i fire dager kan dette mønsteret brytes, slik at hjernen blir omprogrammert så du slipper søtsuget. Da blir det også etterpå lettere for deg å gjennomføre den diettplanen du har valgt deg videre.

Firedagersfaste

- Tenk deg at du kjører samme bil år etter år og aldri sender den på service. Det gjør at bilen går dårligere og dårligere. Samme ting skjer med kroppen din, den trenger også litt service nå og da.

- Så se på denne firedagersfasten som en service hvor kroppen går inn i en reparasjonsfase som gjør at høyt blodtrykk, kolesterol, blodsukker og insulinverdiene blir senket, samtidig som skadde celler blir reparert og kroppen blir renset for giftstoffer.

Slik gjør du:

  • Dag 1–4: Drikk 2–3 liter vann og mineralvann hver dag. Du kan smaksette med sitron, lime, grapefrukt, mynte, slangeagurk og eple. Kaffe og te, helst uten melk, er OK, pluss en pose misosuppe (fås kjøpt i asiatiske supermarkeder) per dag. Fordi slangeagurk inneholder nesten 100 prosent vann, kan du spise en hver dag. Hvis det blir litt for tøft, så kan en Cola Light gjøre susen, den kan være avgjørende for å klare seg frem til dag 3.

  • Dag 5, 6 og 7: Følg programmet og skjemaet under, og spis bare lett detoxmat.

Detox med vannfaste
Detox med vannfaste

Slik legger du opp dagene dine under vannfasten.

© Tara.no

Sulten vil komme

- Du kommer sikkert til å føle deg sulten, og det er fordi kroppen kjemper i mot sine naturlige lyster. Etterhvert vil den bli tvunget til å forbruke din lagrede energi, altså fett og muskler. 

- Ofte går sulten over hvis du tar deg en kopp kaffe eller te, eller en kopp misosuppe, (men husk at du kan avbryte når som helst). Noen ganger trenger ikke kroppen mat, så det kan være nok med et glass vann eller mineralvann. 

Mange faster rundt om i verden

- Rundt om i verden faster mennesker som en del av en diett eller kanskje på grunn av religiøse overbevisninger. Så lenge det blir gjort under trygge forhold kan faste gjøre deg mer opplagt og klarere i hjernen hvis du følger råd og veiledninger. 

- Mange synes faste kan være godt fordi det er en litt spesiell erfaring å få kjenne på hvordan kroppen oppfører seg. 

Prøv heller 5:2 dietten som er mye sunnere og enklere måte å faste på! 

- Alle er forskjellige men noen vil kanskje gå ned 4–5 kilo i løpet av disse dagene. Regn med å gå opp ca. 3 kilo igjen når du begynner å spise, men da vil du forhåpentligvis ha en bedre forbrenning og en kropp som fungerer bedre enn før. Du kommer også til å klare deg med mindre mat og bli slankere, her kommer du kanskje til å merke en stor forskjell i lang tid etter at du er ferdig med vannfasten.

Kanskje er du også interessert i...