bra godt berit nordstrand
Vil inspirere til å ta bedre matvalg:

Berit Nordtrand og Klaus Sonstad står bak boka "Bra godt, hverdagsmat og byttetriks", 399 kr, Gyldendal.

© Mats Dreyer / Gyldendal forlag

"Bra godt" - som også er godt for kroppen!

Da Klaus Sonstad var barn, var begrepet «bra godt» som regel synonymt med iskrem. Nå har lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand lært ham å nyte livet uten sukker i desserten.

29. desember 2018 av Bjørnhild Fjeld

Veien til et godt kosthold

Hadde det ikke vært for at begrepet allerede er opptatt (av Truls Svendsen og Cecilie Skog), kunne vi kalt det nye radarparet Berit Nordstrand og Klaus Sonstad for «Tjukken og Lillemor».

Journalisten, komikeren og firebarnsfaren Klaus Sonstad har i store deler av livet slåss mot de ekstra kiloene rundt midjen. Lege og seksbarnsmor Berit Nordstrand har i perioder slitt med at hun har vært for tynn.

Berit Nordstrand og Klaus Sonstad
Radarpar:

Berit Nordstrand og Klaus Sonstad samarbeider godt i TV2 programmet "Bra godt" som nå har blitt bok.

© Mats Dreyer

Sunn og god hverdagsmat

I TV 2-programmet «Bra godt» som gikk tidligere i år, inspirerte de sammen seerne til å lage sunn og god hverdagsmat, basert på «Berit Nordstrand-metoden». Nå kommer boken med samme navn og tema.

– Vinteren 2014 hadde jeg akkurat vært gjennom et samlivsbrudd. Jeg var tung både psykisk og ikke minst fysisk. Til de siste konferansieroppdragene hadde jeg måttet kjøpe meg en ny og større dress. Jeg spiste feil og for mye, det visste jeg. For mye middag. For mye dessert. Is. Alltid is, forteller Klaus.

Han skjønte at han måtte gjøre noen grep og tok kontakt med Berit Nordstrand.

Det viste seg at hun drev med innspurten på boken «12 uker til en smalere midje og et sunnere liv», og trengte en forsøkskanin.

– Dermed fikk jeg bokstavelig talt smake på effekten av å kutte ut raffinert sukker, moderne hvetemel, hvit ris og lys pasta, og i stedet øke inntaket av grønnsaker, bær, nøtter, fisk, smør, olivenolje og seterrømme, ja, alt det der du vet. Jeg gikk ned over 17 kilo på de 12 ukene, sier han.

Berit Nordstrand metoden:

✔ Velg økologisk så ofte som mulig.

✔ Ta tran hver dag, spis sjømat tre ganger i uken og ha en fast fiskekakedag (pga. jod).

✔ Spis mindre kjøtt og velg økologisk kjøtt fra «glade dyr».

✔ Bytt ut hvitt sukker med honning, kokosblomstsukker, lønnesirup, agave­sirup eller rørsukker. Men begrens deg til maks to teskjeer søtt om dagen.

✔ Bytt ut siktet hvetemel med økologisk spelt, emmer, dala landkorn, enkorn eller naturlig glutenfrie korn og frø som hirse, bokhvete, amarant eller quinoa.

✔ Bytt ut hvit ris med brun ris, hele
byggryn, linser, quinoa, mathavre eller bokhvete.

✔ Bytt ut vanlig pasta med pasta av grønnsaker (f.eks. squash), bønnepasta, økologisk speltpasta, eller bare spis mindre pasta.

✔ Spis mer kål og andre grønnsaker fra korsblomstfamilien, brokkoli, grønnkål, blomkål, rosenkål og rødbete.

✔ Velg rett fett: Smør, extra virgin olivenolje, rapsolje, klarnet smør eller kokosfett.

✔ Gi tarmbakteriene rikelig med surmelk, rå eplesidereddik, modne oster, moden spekeskinke, friske og fermenterte grønnsaker.

✔ Velg heller vin enn øl – øl er ifølge Berit «flytende loff».

✔ Spis mørk sjokolade med over 70 prosent kakao og uraffinert sukker.

✔ Spis rå bær, og helst blåbær, bringebær, rips, solbær og tyttebær.

Metoden til Berit Nordstrand funker!

Etter den tid har han fått ny kjæreste og har fått litt større «love handles», men Sonstad har klokkertro på Nordstrand-metoden.

– Jeg er nok ikke like flink til å følge alle Berits råd, men jeg vet av egen erfaring at hennes vei virker, og jeg vet at om jeg hadde vært like flink i dag som jeg var våren 2014, ville jeg sett likedan ut. Minst.

Og utrolig men sant: Berit Nordstrand har heller ikke alltid vært like flink til å følge de kostholdsrådene hun prediker i dag. 

Da hun var barn og ungdom var det lite fokus på fiber, byggeklosser og tallerkenmodellen med halvparten grønnsaker.

– Jeg spiste firkantede kavringer som så ut som ferdig oppskåret loff, bare at de var ristet. Moren min kalte det «slankebrød», jeg syntes de var sååå gode. De skulle gjøre mamma slank og smakte godt. Jeg var slank nok fra før, men også jeg spiste dem, forteller Berit.

Kavring og posesuppe

Da Berit studerte medisin i Bergen gikk det også mest i kavring og posesuppe, og så unnet hun seg smågodt da hun leste til eksamen. Og det var ikke mørk sjokolade med massevis av kakao og nesten ikke sukker, det var alminnelig smågodt med melkesjokolade, karameller, lakris og ostepop.

I dag er det derimot helt andre boller, det vil si ingen boller, hjemme i Villa Nordstrand på Singsaker i Trondheim. Legen har sluttet å jobbe med medisiner på sykehus, og vier i stedet livet til å fortelle folk om hvordan de kan bruke mat som medisin.

– Ubehag i kroppen er kroppens språk. Hvis vi lindrer symptomer med legemidler straks vi har litt vondt, gjør vi ingenting med selve årsaken. 

– En forstyrret tarmflora som gir forstoppelse, er like forstyrret selv om forstoppelsen bedres med medisiner. Et lite barn med adferdsvansker og uro bør få mat som sin beste medisin og legemidler kun som en krykke hvis det er nødvendig. Jeg er på ingen som helst måte imot legemidler når legemidler må til, men de må aldri få erstatte maten som medisin, sier hun.

Vil inspirere til å ta bedre matvalg

Berit Nordstrand synes det til tider kan være plagsomt å stå bak noen i køen på butikken og se at de har handlevognen full av Pepsi Max eller Cola Light.

– Jeg får rett og slett vondt av dem. Jeg får så inderlig lyst til å inspirere dem til andre matvalg. Jeg vet hvor mye bedre de hadde hatt det om de byttet ut brusen med noe annet.

– Det koster en del penger å kjøpe det rette melet, den gode pastaen og så videre. Mange økologiske produkter er mye dyrere enn de vanlige, påpeker Klaus.

– Det stemmer dessverre. Hvitt sukker og moderne hvete er billig mat. Økologiske grønnsaker er dyrere, men økt forbruk vil kunne få opp volumet slik at prisene synker. Uansett er nok økologiske grønnsaker mye billigere enn kjøtt per kilo, så når mengden kjøtt halveres og mengden grønnsaker dobles, blir prisen per porsjon omtrent den samme. Trekker du i tillegg fra brusen, pastillene, tyggegummien og søtsakene du ikke lenger skal kjøpe, ser matbudsjettet bra ut, responderer Berit.

Og det er ikke nødvendigvis vektnedgang hun er opptatt av, selv om mange vil ha nytte av å bli kvitt fett rundt buken, det er det å gi folk en bedre helse «kostholdsguruen» er opptatt av. «Feil» mat gir betennelsesreaksjoner i kroppen som fører til mange alvorlige og ikke fullt så alvorlige sykdommer.

Trives i sin egen kropp

Klaus brukte i første omgang Berit Nordstrands metode for å gå ned i vekt, men i dag er han mer opptatt av å trives i sin egen kropp.

– Jeg har ikke lenger lyst til å bli like slank som jeg var i militæret, jeg trives med noen ekstra kilo på min voksne kropp. Men jeg har også et punkt der jeg ikke trives lenger. Når jeg har passert det, blir alt mye tyngre, forteller han.

Og selv om Klaus Sonstad er en selverklært søtmons, er han enig med Berit Nordstrand i at livsnyting ikke handler om å spise fem Sandwich-iser på rappen, som han selv gjorde som barn.

– Jeg håper at boken vår kan bli en fin inngang til et annet veivalg. Det krever en innsats av deg, men du greier det hvis du vil. Forandring kan fryde, avslutter han.

Kanskje er du også interessert i...