er honning sunt?
Flytende gull:

Det finnes mange påstander om honning, men stemmer alt? Har den virkelig en helbredende effekt? Er det sunnere å spise honning enn sukker?

© Getty Images

5 myter om honning

Honning som medisin og slankemiddel - ekspertene svarer!

1. januar 2018

Honning er elsket av mange for dens enestående egenskaper, men hva er sant og hva er myte?

Det finnes et hav av matoppskrifter med honning som erstatning for sukker, og mange kostholdseksperter fremhever blant annet honning som det beste alternativet til sukker, dersom du ønsker å holde et sunt kosthold.

Honning skal også sies å gi deg vakrere hud og hår. Er det kanskje med rette at det kalles for flytende gull? 

Vi har tatt for oss de mest delte meningene om honning og spurt leger og ernæringsfysiologer hva som faktisk stemmer.

Under kan du lese 5 påstander om honning!

honning
Smak av honning:

Er honning sunt? Hva er egentlig rå honning? Svarene får du under!

© Getty Images

1. Honning er mye sunnere enn sukker.

Svar: - Det finnes mange som sier at honning skal være bedre enn sukker, men sannheten er at det er den ikke, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Sundfør sier hun mener det ikke spiller noen rolle om du velger honning eller sukker så lenge du spiser små mengder.

- Honning inneholder like mye kalorier som vanlig rørsukker og er i den grad like usunt. Det er ikke å anbefale som slankemiddel, forklarer hun.

Men det kan være et par fordeler likevel: - Det positive med å bruke honning er at man kanskje er litt mer moderat med bruken enn det man er med sukker. Dessuten er honning en dyrere vare, slik at man ofte er mer bevisst bruken. Dette kan resultere i et lavere forbruk, som jo er bra for deg, sier Sundfør.

2. Honning har en helende effekt.

Svar: - Det at honning har antibiotikalignende stoffer i seg og skal ha en helende effekt bør helst tolkes som et kjerringråd, mener Sundfør.

Hun viser til at det foreløpig ikke finnes nok forskning rundt honningens evner, til å kunne påstå at den har medisinske egenskaper, men at mange leger har begynt å få øynene opp for honning som erstatning for enkle plager som sår hals og forkjølelse.

- Det er likevel ikke farlig å teste det ut, det kan jo hende det virker for noen. Honning kan helt klart virke lindrende for en sår hals for eksempel, sier Sundfør.

Kostholdsekspert Dr. Fedon A. Lindberg er derimot uenig med Sundfør.

- Honning har en viss bakteriedempende effekt, mener han. - Den kan fungere som probiotika, altså å bidra til å stabilisere tarmbakterier, forklarer Lindberg.

Også lege og kostholdsrådgiver Berit Nordstrand mener honning er en flott "naturlig medisin".

– Nærmere 500 ulike byggeklosser spiller på lag slik at honning blir rene medisinen for dine tarmbakterier og for deg. Rå honning styrker dine tarmbakterier og hjelper deg til å holde både sykdomsfremkallende bakterier, sopp og virus i sjakk. Honning kan til og med ta livet av antibiotikaresistente gule stafylokokker i infiserte sår, forklarer hun.

3. Rå, svakt varmebehandlet honning er best.

Svar: - Ja, ekte honning, som vil si at den ikke skal ha vært oppvarmet over 30 grader C, har i små mengder positive helseegenskaper. Disse forsvinner når honningen varmes opp, sier Lindberg.

- Mye importert, billig honning er varmebehandlet og i noen tilfeller blandet ut med sirup eller annen sukker, forklarer han.

Også Tara.no sin nye spaltist, kostholdsekspert og lege, Berit Nordstrand sverger til rå honning. (Det vil si honning som ikke har blitt utsatt for varmebehandling over ca. 47 grader under utvinningsprossessen. Det vil i prinsippet si at all norsk honning er rå, i følge Honningcentralen).

Det meste av honningen som er produsert i Norge er rå og skånsomt behandlet med tanke på varme for å bevare kvaliteten, så lenge honningen er norsk kan du være sikker på at den er trygg.

4. Honning inneholder næringsstoffer sukker ikke har.

Svar: - Honning inneholder en rekke mineraler, vitaminer, antioksidanter og mikronæringsstoffer som kan ha positiv effekt i små mengder, sier Lindberg.

Lindberg ville valgt honning fremfor sukker, mens Sundfør mener det er snakk om så liten fordel at det ikke spiller noen stor rolle.

- Det som er skremmende er at honning har fått et skinn av sunnhet gjennom matvareindustrien som markedsfører den som "sukkerfri". Dette stemmer ikke! forklarer hun.

- I følge Mattilsynets regler skal honning merkes som sukker, og påvirker i stor grad kroppen på samme måte som vanlig hvitt sukker og fruktsukker gjør. Ikke la deg lure, oppfordrer Sundfør.

Lege Berit Nordstrand er enig med Lindberg om at honning er foretrukket fremfor hvitt raffinert sukker.

- Sukker er raffinert fri for alle byggeklosser fra sukkerroen, mens de bioaktive stoffene i honning som er rå, er vel bevart. Det være seg antioksidanter, polyfenoler, enzymer, bioaktive peptider osv. Sukker i sår gjør at de sykdomsfremkallende bakteriene blomstrer. Sukker forstyrrer tarmbakteriefloraen, mens honning styrker den, mener hun.

5. Honning gir bedre smak på maten.

Svar: Kanskje ikke akkurat en myte, men som vårt eldste søtningsmiddel har honning tradisjonelt vært brukt for å gjøre mat og drikke søtere i lang tid før vi hadde tilgang på hvitt raffinert sukker. Mange gode oppskrifter fra gammelt av inneholder derfor honning. Prøv de berømte og deilige danske honningkakene

Smaker søtet mat bedre hvis man kun benytter honning som søtningsmiddel?

Sundfør liker godt å bruke honning i maten, synes ikke det passer alltid.

- Jeg synes det beste med honning er at den har en mer spennende og eksotisk smak, men det er jo ikke alltid det passer i oppskriften nettopp på grunn av denne distinkte smaken, sier hun.

Honning passer også godt i varm drikke som te, der har gir en fyldig og smørende effekt, i kald drikke som smoothie, i bakverk eller som base for marinade til kjøtt.

– Bare husk at dagsdosen honning er 2 teskjeer! oppfordrer Nordstrand. 

– Vi skal ikke ha for mye karbohydrater selv om de er gode byggeklosser, fordi cellene våre er elendige til å forbrenne sukkerarter - også honning! avslutter hun.

Kanskje er du også interessert i...