© Hanne Pernille Andersen

Tara Frisk tester: 3D styrketrening

Med funksjonell trening beveger du kroppen optimalt. Bli med på en treningstime som gir mening!

3. november 2013 av Åshild Breian

Det holder ikke lenger å løfte vekter eller jogge. Nå skal du jobbe tredimensjonalt, ganske enkelt fordi det er slik kroppen fungerer: I løpet av en dag bruker du kroppen til mange nærmest umulige oppgaver. Men hvis du har en stillesittende jobb er det ikke sikkert at kroppen er tilpasset alle bevegelsene du ønsker deg.

Løsningen kommer nå opp som nye typer trening. Atletisk Trening er utviklet som en slags populærversjon etter at trening som crossfit og kettlebells har blitt rene folkebevegelser. Nå handler det om enkel, effektiv trening.

Elixia satser på det de kaller 3D strength. Dette er en time hvor det legges vekt på å styrke kjernemuskulaturen slik at du blir generelt sterkere - og dermed bedre rustet til å tåle daglige belastninger. Her får du også trene på rotasjoner som holder kroppen mykere, spenstigere og smidigere. Målet er bedre bevegelighet og forbedret koordinasjon.
- Styrketrening er kanskje den viktigste treningsformen vi har. Men de siste årene har det vært i overkant mye fokus på utseende og synlige muskler. Nå går vi motsatt retning og setter hverdagsbevegelse i sentrum, forteller kompetansjesjef  Jannike Pedersen i treningskjeden.



Veldig ofte blir hverdagene våre for stillesittende. Faktisk oppgir så mange som 47 prosent i en spørreundersøkelse at de har skadet seg som følge av hverdagsaktiviteter ved at de har løftet eller båret galt. 42 prosent har skadet seg etter feil sittestilling på jobb og 35 prosent oppgir skader som følge av slitasje. Det er altfor høye tall.
- Vi snakker nå om funksjonell trening. Det er timer der vi har sammensatte øvelser og bevegelser i kroppens 3 plan, sier Pedersen.



Alle bevegelser vi gjør foregår på tre plan samtidig. Det å gå faktisk er noe av det mest komplekse vi gjør. 3D strength-timen er satt sammen av bevegelser hvor du gjør ulike ting med høyre og venstre side. Da kan du selv kjenne på området i kroppen som du trenger å styrke. Du bør ha et visst minimum av kroppsbeherskelse fordi treningen foregår i et tempo akkompagnert av musikk. Dette er altså ikke ment som en nybegynnertime - men er laget for deg som vil utfordre deg litt mer.
Men det er ikke vanskelig å følge med på timen. Du tilpasser enkelt til ditt eget nivå ved å bruke tyngre eller lettere vekter. Ta gjerne med to sett. Ett tyngre for å utfordre deg selv - og ett lettere hvis du blir for sliten. Du kan heller øke på etter hvert. Timen og øvelsene går ikke raskere enn at du følger med. Selv i første time. Styrken ved timen er at du gjør øvelser du muligens ikke ville gjort på egenhånd.
Ulempen ved timen er at det blir raske hopp mellom øvelsene og at vi kunne ønsket oss lenger tid på hver øvelse for å virkelig kunne gjøre dem riktig. 

Alle har et potensial for å bli bedre. Og timen er ment for at du skal kunne jobbe med nye ting. Bevissthet rundt bevegelse er i det hele tatt et mål. For da vil vi oppleve færre skader og feilbelastninger. Elixia har funnet ut via en spørreundersøkelse at mange kvier seg for å gjøre styrketrening på egenhånd fordi de er redde for å gjøre det feil.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...