© Tore Fjeld

Fra sofaen til Birken

Er du en av landets mange sykkel-enker? Neste år kan det være du som sykler Birkebeinerrittet! (Artikkelen er bare tilgjengelig for Tara-abonnenter.)

9. august 2013 av Bjørnhild Fjeld

- Hadde noen sagt til meg for fem år siden at jeg skulle sykle Birken, hadde jeg lurt på om de var riktig vel bevart, forteller Venche Hoel (45). I år deltar hun i sitt andre Birkebeinerritt på sykkel.

Hun slet med vektproblemer i mange år. I januar 2012 stoppet vekten på 108 kilo, og Venche fra Blaker i Akershus fikk foreskrevet et opphold på Nimi (Norsk Idrettsmedisinsk Institutt) på Helgelandsmoen i Buskerud. De 10 ukene har forandret henne fra å være en overvektig ”sofasliter” til å bli en supersprek ”treningsnarkoman”.
- Jeg merker at jeg jeg blir litt grinete hvis jeg ikke får trent. Trening er blitt en stor del av livet mitt, og jeg trener fra 4 til 6 ganger i uken, forteller Venche, som jobber som ingeniør på Akershus Universitetssykehus (Ahus) i tillegg til å drive gård med travhester sammen med ektemannen.
Da hun startet på Nimi var spinningsykling en del av behandlingsopplegget, og det tok ikke så lang tid før Venche oppdaget at hun slett ikke hatet å sykle likevel. Hun som tidligere ikke syklet lenger enn den drøye kilometeren til foreldremøter på skolen, tok likegodt og meldte seg på Birkebeinerrittet!
- Jeg kjøpte meg sykkel første april, og i august gjennomførte jeg Birken, forteller Venche, som er stolt og glad for at hun klarte å gjennomføre målet hun hadde satt seg. Hun som tidligere hadde sett på det som et ork å sykle 1,2 kilometer, klarte å sykle de 94,6 kilometerne på litt over 6 timer.

Etter noen måneder med sykling er ikke Venche bare blitt sprekere, men også betydelig slankere. Hun har gått ned 34 kilo siden hun var på sitt tyngste, og har klart å holde vekten stabil i over et halvt år.
- Dette er et prosjekt jeg aldri blir ferdig med. Det er ikke snakk om å bli ferdig med å slanke meg, det handler om at jeg har fått en ny livsstil, og den må jeg holde på resten av livet, sier Venche.
Og i den nye livsstilen er det langt mindre plass til godteri og ”kosemat”, men desto mer fysisk aktivitet.
- Jeg spiser godteri og potetgull, men bare på lørdager. Jeg er også blitt mye flinkere til å planlegge hverdagen, både med hensyn til mat og trening. Jeg spiser tre hovedmåltider og tre mellommåltider om dagen.
I Venches ”nye liv” er trening blitt en gulrot, noe hun gleder seg til. Tidligere var hun en mester i å finne på unnskyldninger, som at hun ikke hadde tid til å trene fordi hun skulle vaske klær. Nå forter hun seg heller med å gjøre det hun må gjøre i huset, for å få tid til å trene.
Hele familien støtter opp om den nye livsstilen, men Venche er samtidig klar på at både ektemannen og ikke minst de tre barna på 15, 20 og 21 år gjør som de selv vil. Den største forandringen er at mor ikke lenger steker vafler!
- Før var jeg en ”tjener” i huset, det var alltid noe som skulle gjøres, noen som skulle hentes og bringes eller mat som skulle lages. Det har nok blitt litt mindre av det, og jeg er kanskje blitt litt mer egoistisk. Men det tenker jeg er en bra ting. Det som er bra for meg, er også bra for familien, mener Venche.

Hun er ikke i tvil om at hun har det bedre nå enn da hun var overvektig, og hun har blitt kvitt helseproblemer hun tidligere slet med. Hun hadde blant annet søvnapné (pustestopp om natten), det er helt borte nå. Tidligere fikk hun også forebyggende medisiner mot diabetes type 2, de trenger hun ikke lenger da hun ikke er i faresonen med sin 74 kilo slanke og veltrente kropp.

 

© Privat

- Jeg glemmer aldri da jeg var i en klesbutikk og skulle kjøpe et nytt antrekk. Ekspeditrisen spurte hvilken størrelse jeg brukte, og jeg svarte som sant var at det visste jeg ikke. ”Du er jo en sånn slank type”, sa hun. Den hadde jeg aldri hørt før, forteller Venche, som tidligere måtte handle i ”stormote”-forretninger for å finne noe som passet.
- Men hvorfor ble det akkurat Birken?
- For meg var det viktig å ha et mål å trene mot, for å oppleve mestringsfølelse. Jeg har ikke noe mål om å klare merket eller komme i mål på en viss tid, målet er å gjennomføre på en god måte. Og så håper jeg jo å forbedre tiden min litt i år sammenlignet med i fjor, sier 45-åringen.
I år deltar Venche i Birkentrippelen -  ski, løping og sykkel. Hun har for lengst gått Birken på ski, og gjennomførte Birkebeinerløpet i begynnelsen av juni. Det var halvmaraton på 21 kilometer. Hun kom fint i mål på 2,35 timer. Det klarer du ikke uten å ha trent!

31. august setter hun seg nok en gang på sykkelsetet, for å sykle fra Rena til Lillehammer.
- Hender det at du ikke har lyst til å trene?
- Det er klart, når været er skikkelig dårlig, er det mer fristende å være inne. Men på de dagene jeg ikke har så lyst, gjør jeg det i hvert fall. Det er bare å kle på seg og gå ut, så er det verste over, sier hun.

Flere kvinner sykler Birken

Birkebeiner-arrangementet har blitt sett på som en arena for ”de tøffeste av de tøffe”, men dette er mye en myte, mener Ada Rolsdorph Braaten, markeds- og sponsorkoordinator i Birken.
- Vi merker at det er stadig flere vanlige mosjonister som melder seg på, både kvinner og menn. 80 prosent av deltag­erne oppgir at de trener 4-7 timer i uken. Det er overkommelig for de aller fleste, mener Braaten.
De fleste forbinder Birken med å gå de 54 kilometerne fra Rena til Lillehammer på ski, i det tradisjonsrike Birkebeinerrennet.
Siden 1993 er det også blitt arrangert Birkebeinerrittet på sykkel, mens Birkebeinerløpet har holdt på siden 1998. I tillegg har det kommet til en rekke andre konkurranser under Birken-paraplyen.

Kvinner har stor gjennomføringskraft

På FredagsBirken-arrangementene på ski og sykkel er kvinneandelen høyere. Mange setter pris på at det er litt lavere skuldre og ikke så mye tidspress. I FredagsBirken er det ikke mulig å ta merket, slik at det er flere som er med for å klare å gjennomføre enn nødvendigvis å klare en bestemt tid. Fortsatt er gutta i flertall, men jentene er på vei etter. I klassene over 40 år var kvinneandelen 10 prosent i Birkebeinerrennet (ski), 7 prosent i Birkebeinerrittet (sykkel) og 15 prosent i Birkebeinerløpet (løping).
- Trenden viser at det er stadig flere kvinner over 40 år som deltar i arrangementene. Arrangementet med flest kvinnelige deltagere er HalvBirken-løpet, som er et terrengløp på 11 km, her er så mange som 81 prosent av deltagerne kvinner fra 16 år og oppover.
Braaten bekrefter at mange bruker Birken som motiverende treningsmål, faktisk oppgir 85 prosent av deltagerne at dette er grunnen til at de melder seg på.
- Birken favner alle typer utøvere, fra de superspreke som satser fulltid på sporten, til godt voksne, helt vanlige mosjonister som trener litt, forteller Braaten.
Det er kun Birkebeinerrittet og Birkebeinerrennet som er fulltegnet i 2013, det er fortsatt mulig å melde seg på til alle øvrige arrangementer. Se birkebeiner.no.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...