© Getty Images

Spis deg til flatere mage

Blir du ikke kvitt kulen på magen? Det finnes en løsning, men det krever innsats på to fronter: kosthold og trening. Se fremgangsmåten her!

2. september 2013 av Malene Lieberknecht, Marina Aagaard, Ingrid Willaing og Anette Harbech Olesen

Mye stress og lite søvn er bare to faktorer som kan få magen ut av form. Spesielt etter fylte 40 år setter fettet seg lettere rundt magen, og hud og muskler blir slappere. Men kulemagen kan la seg temme med nye kostholds- og mosjonsvaner. Du  kan se resultater allerede etter tre uker! Samtidig beskytter du deg mot hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer.

Stress setter seg på magen
 
Helse måles i dag i kroppsfasong mer enn i vekt. Magefett kalles abdominalt fett, og er spesielt farlig rundt de indre organene. Fett i bukhulen hemmer stoffskiftet og fremmer livsstilssykdommer som for høyt blodtrykk og kolesterolnivå, pluss type 2-diabetes.
Hvert tredje dødsfall hos kvinner i Skandinavia skyldes hjerte- og karsykdommer, så det er god grunn til prøve å minske et stort midjemål. Veier du litt for mye, er første skritt å bli kvitt overflødige kilo. Vi bestemmer ikke selv hvor fettet skal forsvinne, men et vekttap vil synes på magen.

For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner.

Så mye forbrenner du

Hold deg til å spise grønt, fiberrikt, variert og fettfattig. Spis tre gode, grønne hovedmåltider om dagen, pluss sunne mellommåltider som en gulrot, en kvart skive dansk rugbrød og en liten håndfull mandler mellom to hovedmåltider. Kroppen har det best hvis den får litt å spise på hver annen eller tredje time. Sørg for å få i deg nok sunt fett, fra avokado, fisk og nøtter.   

10 ting du bør spise mer av

Skjær ned på juice, brus og alkohol og sukker. Sukker er en av skurkene når det gjelder stor mage. Erstatt sukker, hvitt mel, kaker og pasta med kostfiber og karbohydrater fra frukt og grønnsaker, grove kornprodukter og magert kjøtt. Unngå usunt fett fra smør og margarin, fete meieriprodukter og kjøtt.

11 ting du bør spise mindre av

Magemusklene finnes et sted bak fettlaget. De bare venter på å bli trent opp. Trening sammen med et sunt kosthold er avgjørende for hvor stram og flat magen din blir til slutt. Styrketrening er nøkkelordet. Da får du dobbelt gevinst, fordi den både strammer opp og slanker. Du får finere holdning og sterkere muskler som holde kroppen oppe. Muskelkorsettet stabiliserer kroppen og gir en flott holdning når beveger deg. Styrketrening slanker fordi du øker muskelmassen. Det setter ekstra fart i forbrenningen, slik at det er lettere å gå ned i vekt. Er du disiplinert, kan du snart kjøpe deg et par nye jeans og nyte følelsen.

 3 gode øvelser for flat mage

Seneste

Kanskje er du også interessert i...