© Getty Images

Slik lykkes du på treningssenteret

Med noen små justeringer kan du få god oversikt over treningen selv om du egentlig ikke er så god på planlegging!

11. januar 2021 av Redaksjonen

Er du typen som elsker å planlegge og skriver ned alle prosjektene dine på gule lapper eller i kalenderen? Gratulerer! 

I så fall er det nemlig svært gode sjanser for at du vil komme i mål med treningen, viser et nytt forsøk som amerikanske psykologer har gjennomført. 282 universitetsstudenter skulle skrive ned sine treningsmål og ta en rekke psykologiske tester. På 20 uker registrerte forskere hvor ofte de besøkte et treningssenter, og samlet inn data om hvor mye de hadde trent det siste året. 

Resultatet viste at de studentene som oftest tok på seg treningsklær, og som holdt seg mest til målet de hadde satt seg, hadde personlighetstrekk som generelt er forbundet med det å være et planleggingsmenneske. De la for eksempel stor vekt på å ha en klar strategi når de skulle nå målet sitt.

Kilde: Psychological Science

Psst.. Slik motiverer du deg selv! 

Sett treningen i system 

Med noen små justeringer kan du få god oversikt over treningen selv om du egentlig ikke er så god på planlegging:

  1. Gjør faste avtaler med en makker. Forskning viser at det er lettere å komme seg på trening hvis du forplikter deg overfor andre enn deg selv. 
  2. Tren på faste ukedager, som hver mandag, torsdag og søndag. Når det er blitt rutine, slipper du å diskutere det med deg selv og omgivelsene. 
  3. Gi deg selv påminnelser. Du kan for eksempel få telefonen til bippe når det er treningstid. Eller legg inn treningsøktene i kalenderen.

Du vil (garantert) også like

Kanskje er du også interessert i...