© Getty Images

Slik behandles søvnløshet

Sover du dårlig? Det er hjelp å få! Her er behandlingene ekspertene bruker på insomniapasienter.

12. august 2013 av Tone Solberg

Søvnhygiene er å lære hvordan søvnen påvirkes av livsstilsfaktorer som fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og tobakk. Dette innebærer at trening må gjennomføres minst to-tre timer før leggetid. Vær forsiktig med tobakk og alkohol, og unngå kaffe på kveldstid. Også lys, støy og temperatur virker inn på søvnen.

Søvnrestriksjon er en metode som regulerer den tiden pasienten får oppholde seg i sengen. Ifølge søvnforsker Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet, får insomnipasienter lett fragmenterte sovemønstre. For å ta igjen noe av den tapte nattesøvnen, sover de gjerne litt på dagtid. Ved søvnrestriksjon må pasienten både stå opp og legge seg til gitte tider. Ved å tyne kroppen for søvn, er målet å øke søvnbehovet og gjøre henne/ham i stand til å sove dypt gjennom natten.

Stimuluskontroll er å forhindre aktiviteter som er uforenelige med søvn, som for eksempel å spise eller se på TV i sengen. Pasientene blir bedt om å forlate sengen dersom de ikke får sove i løpet av 20 minutter.

Kvinner er mer søvnløse


Kogntiv terapi innebærer å identifisere, utfordre og erstatte negative tanker relatert til søvn og søvnmangel med mer realistiske tanker om søvn og søvnbehov. Det er ingen grunn til å få panikk selv om man i perioder sover for lite.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...