Silje Torp
Møt Silje:

– Jeg vil ikke komme med belærende pekefingre, det er ikke meg, sier Silje.

© Julie-Christine Krøvel

Silje Torp blir Tara-spaltist!

– Jeg har ett ønske, og det er å inspirere og oppmuntre alle som leser Tara til å oppdage hvordan vi kan bruke styrken vår på alle livets områder, sier skuespiller, PT og mental-trener Silje.

1. august 2018 av Av Åshild Breian og Torunn Pettersen Foto: Julie-Christine Krøvel Makeup, hår og styling: Trine Schiøtz

Oppdag det enorme potensialet ditt!

Mange husker sikkert Silje fra TV 2s «71 grader nord – Norges tøffeste kjendis», og ikke minst hennes oppmuntrende ord til alle deltagerne mens de sammen slet seg gjennom tøffe prøvelser, både fysisk og psykisk. Men de fleste forbinder nok Silje mest med rollene hennes som sterke (og ganske så morsomme) kvinner i tv-seriene «Lillyhammer» og «Vikingane». 

– Alt henger så tett sammen. Det er derfor jeg har utdannet meg til både personlig trener og mental trener. Jeg vil gjerne at alle skal få oppdage det enorme potensialet vi har i hodene våre. Mitt bidrag kan være å vise hvordan vi kan ta denne styrken ut i livet, hvordan vi alle kan oppdage og utvikle vårt fysiske og mentale potensial. Da blir vi ikke bare tryggere og sterkere, men også gladere, sier Taras nye spaltist Silje Torp. 

Fra neste utgave og fremover vil Silje gi deg sine beste tips, både som personlig trener og mental trener.

silje torp tara magasin
På forsiden av Tara nr. 11:

Siste nummer av Tara har vår nye spaltist Silje Torp på forsiden! Vi gleder oss stort til å bli inspirert og følge opplegget hennes fremover.

© Julie-Christine Krøvel

Silje Torp

Alder: 43. 

Familie: To barn (7 og 10 år). 

Bor: Nesodden, utenfor Oslo. 

Aktualitet: Skuespiller, PT og mental ­trener. Fra og med neste nummer er hun Taras nye spaltist.

Utdannet personlig trener

– Skuespillerkarrieren er ikke lagt på hyllen. Men den er skjøvet litt til side, akkurat nå, sier Silje som ble ferdig utdannet personlig trener for to år siden, og nå er hun altså også blodfersk mental trener. 

– Mental trening brukes for at du skal kunne yte ditt ypperste, på alle plan. Det kan være treningsmål, oppgaver på jobben – eller til å takle livets utfordringer bedre. Kanskje man trenger en øyeåpner for å få øye på talentet sitt eller drømmen sin. Og for å gjøre det må vi tørre å lytte til – og bli bevisst – vår indre stemme, den vi ofte ignorerer fordi den snakker til oss om helt andre ting enn vi kanskje er lært opp til å tro på og vektlegge. Alle har en drøm; stor eller liten, og kanskje kan jeg inspirere til å kjenne etter hva det er.

Silje tror vi alle har en kraft i oss, og at nysgjerrighet er viktig. 

– Hva er livet? Hva handler det om? Dette spørsmålet finnes det mange svar på, og vi må våge å finne vårt eget svar. Og da må vi tro på oss selv. For hvis ikke vi tror på oss selv, hvem skal gjøre det da? spør hun.

– De aller fleste har en treningshistorie som tenåringer. I voksenlivet tar vi gjerne nye valg og det er mange av oss som faller fra, fordi vi mangler struktur. Slik var det for meg også. Jeg var en skikkelig hestejente i oppveksten. Og så var jeg veldig glad i å løpe. Som ung voksen begynte jeg med aerobic, og hadde glede av det, forteller Silje. 

silje torp
Gi slakk:

 – Det handler om å være avslappet disiplinert, sier Silje og synes ingen skal bli skuffet over seg selv hvis opplegget glipper. 

© Julie-Christine Krøvel

Falt av treningskarusellen

Da Silje fikk barna sine følte hun i grunnen at hun hadde falt av hele treningskarusellen. Hun var slank, men ikke i spesielt god form. Kroppen produserte store mengder av stresshormoner fordi hun hadde et barn som ikke sov om natten. Silje veide også mer enn hun følte seg komfortabel med.

– Men etter hvert forandret jo dette seg og barnet mitt begynte å sove – og kroppen min begynte å slappe av igjen. Da gikk jeg også ned i vekt. Med strukturert trening har jeg også erfart at den i seg selv kan være med på å regulere hormonene, opplyser Silje.

– Trening bidrar til å finjustere hele systemet ditt. Hvis du trener, så lager du gode hormoner som gjør deg glad og senker stressnivået i kroppen din. Det er også bra for hjernen. 

– Det handler ikke bare om å komme inn i den jeansen, men om et dypere velvære. Det kan vi oppnå med enkle endringer. Kom deg ut. Få opp pulsen!, oppfordrer Taras nye spaltist.

Silje Torp trening tara magasin
Ny treningsspalte:

"– Jeg tror vi mennesker er mye sterkere enn vi selv tror", skriver Silje Torp i den nye spalten sin i Tara, som begynner i neste utgave.

© Svein Finneide

Styrketrening er Siljes lidenskap

Å trene styre vil øke muskelmassen vår og gir en høyere hvileforbrenning. Silje blir ivrig når hun snakker om akkurat dette. Det var faktisk rollen som lensmannsbetjent Mette Hansen i «Lillyhammer» som skulle forandre hele livet hennes. Det var et ønske at hun skulle være veltrent for rollen, og hun ble sendt til en personlig trener. Der lærte hun de grunnleggende øvelsene og at det ikke er farlig å være støl. Programmet var lagt opp slik at hun hele tiden trente nye muskler – og ikke de som var støle fra i går.

– Jeg gjorde noen utrolig viktige erfaringer her, men den beste av alle var at jeg lærte å like prosessen. Jeg kjente på hva denne stoltheten gjorde med meg, etter hvert som jeg opplevde fremskritt i treningen. Vi sitter selv med nøkkelen til egen helse, understreker hun. – Med den nye treningsserien her i Tara håper jeg at leserne blir såpass nysgjerrige at de vil starte en egen prosess, sier Silje.

Hun snakker om å forelske seg i prosessen – om å oppdage hva trening gjør med kroppen vår. At det er en inngangsport til oss selv. Vi kan leke med muligheter. Ved å sette et mål i for eksempel markløft, kan vi samtidig sette oss nye mål i arbeidslivet. Vi kan ta både erfaringene og mekanismene videre til andre områder. Og jeg kan love at det funker!

Silje synes vi skal være litt mer som gutta på dette området. Kaste oss ut i det å tenke at dette klarer jeg sikkert, i stedet for å risikosikre oss hele tiden. Selv ble hun kjent med denne utgaven av seg selv i styrkerommet. Nå ser hun på det som en gave. 

Silje Torp
Trygg på seg selv:

– Da jeg erfarte hva treningsprosessen gjorde med meg, ble jeg hekta, forteller Taras nye spaltist Silje Torp.

© Julie-Christine Krøvel

Treningen har blitt en livsstil

– I mitt liv er treningen en etablert del av hverdagen. Det er blitt en livsstil. Jeg hadde lenge små treningsstasjoner over hele huset. En strikk her, en slynge, en matte, en kettlebell. Nå har jeg flyttet soverommet mitt ned i kjelleren. Der er det akkurat plass til sengen bak en vegg, mens treningsrommet har fått hovedrollen. Det er her jeg blant annet tar opp alle videoene som legges ut på Instagram.

Silje understreker at dette ikke en quickfix.

– Ikke et tre-måneders- eller seks-måneders-prosjekt. For meg er dette selve livet. Det handler jo om hvordan vi alle ser oss selv i årene som kommer. Jeg ser meg selv grave i jorda, leke med barnebarn. Både kropp og sjel skal være med på å gi meg den livskvaliteten jeg vil leve etter, sier Silje.

– Det handler i bunn og grunn om hva slags aktivitetsnivå vi vil ha på livene våre. Forankrer vi motivasjonen rundt dette, har vi den rette drivkraften til å gjennomføre de daglige dryppene. Det er disse som er viktige – ikke skippertakene. Jeg har ikke sagt det ikke vil koste, men gevinsten i andre enden her er verdt prisen, oppfordrer Silje som understreker at ingen er perfekte. 

– Vi må ikke bli skuffet hvis opplegget glipper. Vi må tørre å være avslappet disiplinert og gi nok slakk slik at vi bevarer troen og lysten til å nå noen viktige mål.

– Selv om jeg havner på noen blindveier, så vet jeg hvor hovedveien min er. Så lenge vi vet hvor vi skal, er det lettere å finne tilbake igjen. Og akkurat dét har jeg lyst til å snakke mer om i spalten min, sier Silje Torp. 

Kanskje er du også interessert i...