© Synøve Dreyer/Cappelen Damm

Mat som bygger muskler

Proteinrikt, sunt og variert - det er Kristine Webers kosthold kort oppsummert. Hun lager mat for muskler.

30. mai 2013 av Marthe Reienes

Kostholds- og treningsblogger Kristine Weberer nøye på hva hun spiser - særlig på at det skal smake godt! Maten skal også gi god metthetsfølelse og være nyttig for kroppen. Hemmeligheten bak å holde motivasjonen oppe er rett og slett gode rutiner.

- Jeg har innarbeidet det så godt i livet mitt at det blir som å pusse tenner eller ta på seg sikkerhetsbeltet, en god og nødvendig rutine. Jeg har gjort det lett for meg selv ved å ikke være for streng, ikke sette for høye krav, og ikke følge noen diett eller plan. Jeg trener og spiser akkurat det som passer meg, når det passer meg - på den måten har jeg beholdt det åpne, gode og spontane ved det, sier Kristine.

 

© tara.no

Lag Kristines kylling med blomkålmos

Matglede er en viktig del av Kristines opplegg. Hun visualiserer det hun har lyst til å spise, gleder seg til å spise det, og setter seg ned og nyter det.
- Jeg spiser aldri på farten, ei heller matpakker. For meg er mat så mye mer enn noe nødvendig, eller bare raskt påfyll.

Kristine opererer ikke med forbud eller nei-mat. På hverdagene lager hun seg en sunn dessert dersom søtsuget gjør seg gjeldende. I helgen blir det ”ekte kos”, som hun kaller det.
- Jeg er veldig glad i is og sjokolade, sier hun.

 

 

© tara.no

Lag Kristines karamell-og sjokoladepai

Hvis du selv ønsker en sunnere kropp, så anbefaler Kristine deg å først tenke ut hva som faktisk er reelt og oppnåelig.
- Om du ikke klarer å trene fem ganger i uken, spise kylling hver dag, eller droppe alt av sukker for evig tid - så er ikke dette planen du starter med. Det er heller ikke nødvendig for å komme i bedre form. Start med styrketrening, sett av de dagene du kan trene - minimum 2 - og lær deg teknikk. Riktig kontakt med de musklene du trener er alfa og omega, når du mestrer det kan du øke tyngden på vektene. Kostholdet kan du bedre med små grep; velg proteinrike matvarer, lag maten din fra bunnen av, spe på med grønnsaker og hold alt av sukker til en dag i uken.

 

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...