© Getty Images

Spis vegansk og gå ned i vekt

Spis vegansk på dagtid, og nyt favorittmaten din til middag og kvelds. Som "fleksitarianer" får du både bedre helse og lavere vekt. (Kun for Tara-abonnenter).

17. juni 2013 av Bjørnhild Fjeld

Et liv uten å spise kjøtt er ganske utenkelig for de fleste av oss. Men hva om du klarer å være veganer frem til middag? Mark Bittman har gjort det i seks år, og har gitt ut bok om hvordan du kan gjøre det samme.

Matspaltist Mark Bittman i New York Times fikk beskjed av legen om at han veide 20 kilo for mye, hadde for høyt kolesterol og sto i fare for å få diabetes type 2. Han led av søvn-apné og hadde vondt i knærne fordi han var så tung.
”Men hva kan jeg gjøre?”, spurte han legen sin. ”Vel, det beste du kan gjøre er sannsynligvis å bli veganer”, var svaret han fikk. Han måtte kutte ut alle animalske produkter.

© tara.no

For en mann som hadde brukt de siste 30 årene på å spise god mat, og skrive om det, var dette snakk om en radikal forandring i livsstil. Bittman klarte heller ikke å se for seg at han aldri skulle spise kjøtt, så det å bli fulltidsveganer var rett og slett ikke realistisk. Men fantes det et kompromiss mellom et kosthold som var bedre for hans helse, og det å kunne spise den maten han elsket?

VB6-diettens 6 prinsipper

Bittman kom opp med ideen om at han skulle bli veganer frem til klokken 18 hver ettermiddag, altså frem til det var tid for å spise middag. Frokost, lunsj og mellommåltider besto av et strengt vegansk kosthold, uten noen animalske produkter. Ikke kjøtt, ikke melk, ikke egg. I tillegg bestemte han seg for å unngå all mat som var ”hyper-prosessert”, som hvitt brød, hvit ris, hvit pasta, junk-food og alkohol.
- Etter klokken 18 er jeg en ”fri mann”, som tillater meg selv å spise det jeg har lyst på. Noen ganger betyr dette en middag med en real biff, andre ganger en kveld på restaurant, mens middag også kan være et tunfisk-smørbrød med noen kjeks til dessert, forteller Mark Bittman i boken ”Eat vegan before 6.00” som kom ut tidligere i år.
Resultatene av den nye dietten kom raskt. Etter bare en måned hadde Bittman gått ned 7-8 kilo, og en måned etter det var kolesterolet og blodsukkeret gått ned til et normalt nivå. Han sluttet å snorke og våknet opp uthvilt hver morgen. Fire måneder senere var nesten alle de 20 overvekt-kiloene borte, og han veide mindre enn han hadde gjort på 30 år.

© tara.no


Etter at Bittman begynte med det nye kostholdet fikk han også et nytt syn på hvordan han og andre amerikanere faktisk spiser. For mye junk-food og kjøtt er ikke bare farlig for befolkningens helse, men påvirker også miljø, klima og dyrevelferd.  
- Se på hva folk spiste før vi fikk industrielt landbruk. De spiste i all hovedsak mat fra planter de dyrket selv eller fant i naturen, og noen ganger klarte de å fange et dyr så de fikk kjøtt. Men det var ikke så ofte, så plantekost var de det overlevde på, alt annet var en bonus. I dag er det enkelt å få tak i mat som ikke kommer fra planter, og dette truer menneskehetens helse, mener Bittman.
Da folk hovedsakelig spiste plantekost var diabetes 2 og hjertesykdommer mye sjeldnere, og forskning viser også at veganere har langt lavere risiko for kreft enn de som spiser mye kjøtt.


Mark Bittman kaller sin diett VB6 (veganer før seks), men tidspunktet 18.00 er ikke det viktigste. Spiser du middag tidligere kan du godt si VB5, eller VB9, hvis du foretrekker en sen middag. Eller for den del kan du innføre en kjøttfri mandag, eller kanskje to dager i uken. Poenget med å begrense inntaket av kjøtt og animalske produkter, er at du da nødvendigvis får i deg mer av det som er bra for deg - grønnsaker, frukt og korn. Dette vil også gjøre at du spiser færre kalorier, fordi plantekost gjennomgående inneholder mindre kalorier i forhold til vekten enn for eksempel kaker og kjøtt. Og når du spiser færre kalorier, vil du gå ned i vekt.
- Problemet med de fleste slankedietter er hva som skjer etter at du har gått ned de kiloene du ville bli kvitt. Hva skal du gjøre da, gå tilbake til å spise som før? Alle vet hva som skjer da, kiloene kommer på igjen, sier Mark Bittman, som mener den eneste måten å få en varig vektnedgang på, og i tillegg redusere sin helserisiko, er en varig livsstilsendring. Og han mener helsen alltid må komme først, for det viktigste er ikke hvor mange kilo du veier.
- Det går an å være overvektig og likevel ha en god helse. Du kan også være ”undervektig” men usunn. Det å gå ned i vekt er ikke en garanti for god helse, mange modeller kan for eksempel underskrive på at ”sigarett-dietten” gir vektnedgang, understreker den profilerte matskribenten.
Bittman lever et liv der god mat og drikke utgjør en viktig del. Han har derfor ingen tro på dietter som går ut på å nekte seg selv spesielle råvarer eller næringsstoffer. Det kan sikkert være lett å gå ned i vekt ved å for eksempel ikke spise karbohydrater, men i lengden vil du føle at du savner noe, fordi de fleste mennesker liker å smake og spise et stort utvalg av mat. Vi er ikke skapt for et liv med selvfornektelse og monotoni.

Kanskje er du også interessert i...