Spis deg ung

Lett tilgjengelige matvarer du kan spise for å gjøre kroppen din yngre.

29. desember 2010 av Marit Lien

Dr. Oz

© Wikipedia

Dr. Mehmet Oz er er fast gjest på Oprah Winfrey Show, og er blitt hele Amerikas doktor. Dr. Oz er hjertekirurg, har skrevet flere bestselgere, og han er opptatt av at folk skal leve sunnere slik at de ikke ender opp på operasjonsbordet hans.

Tara serverer deg eksempler på viktig og lett tilgjengelig mat som ifølge Dr. Oz gjør kroppen din yngre. Disse matslagene skal også være de beste for hjernen.
- Alt som er dårlig for hjertet er også dårlig for hjernen, sier Oz.

Nøtter

© morgueFile


Matslag: Nøtter

Årsak

Nøtter inneholder umette fett som holder blodkarene åpne, og øker dessuten serotonin-nivået i hjernen noe som igjen øker sinnsstemningen.

Anbefalt mengde

30 gram pr. dag er akkurat passe. Du må gjerne spise mer, men pass på kaloriene. 30 gram er omtrent 12 valnøtter eller 24 mandler.

Virkning

Du reduserer alderen med 4,4 år.

Fisk

© morgueFile

Matslag: Fisk, spesielt vill laks, sik, steinbit, flyndre, sild og makrell

Årsak

Fisk inneholder omega 3-fettsyrer som renser opp i blodkarene.

Anbefalt mengde

Snaut 400 gram i uka, eller 3 porsjoner som er omtrent like store som knyttneven din.

Virkning

Du reduserer alderen med 2,8 år.

Soyabønner

© Getty

Matslag: Soyabønner

Årsak

Soyabønner inneholder proteiner, fiber og fett som er bra for hjerte- og karsystemet.

Anbefalt mengde

400 gram ukentlig, d.v.s. omtrent en kopp om dagen.

Virkning

Du reduserer alderen din med 0,4 år.

Tomatjuice

© morgueFile

Matslag: Tomatjuice og/eller tomatsaus

Årsak

Tomatjuice og tomatsaus inneholder folat, lykopen og andre næringsstoffer som holder blodkarene unge.

Anbefalt mengde

2,5 dl juice om dagen, eller 2 spiseskjeer tomatsaus.

Virkning

Du reduserer alderen med minst 1 år.

Oljer, frø og avocado

© morgueFile

Matslag: Olivenolje, nøtteoljer, fiskeoljer, linfrø og avocado

Årsak

Disse matvarene inneholder umettet fett som er bra for hjertet.

Anbefalt mengde

25% av det daglige kaloriinntaket bør være sunt fett.

Virkning

Alderen din reduseres med 3,4 år.

Kakobasert sjokolade

© Getty

Matslag: Ekte kakaobasert sjokolade

Årsak

Kakaobasert sjokolade øker utskillelsen av dopamin og tilfører flavonoider som holder blodkarene unge.

Anbefalt mengde

30 gram daglig.

Virkning

Du reduserer alderen med 1,2 år.

 

 

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...