© Johs Bøe

Kari Jaquessons beste helsetips

Dropp dietten, bilen og den dårlige samvittigheten.

15. juli 2015 av Bjørnhild Fjeld

Ser du på deg selv som en sunn person?

– Ja, fordi jeg føler at jeg har en bra balanse i det jeg gjør, uten på noen som helst måte å tippe over i det ekstreme.

Hvordan starter din dag vanligvis?

– Min dag starter på samme måte hver eneste dag, uansett hvor jeg er i verden når jeg våkner. Jeg lager meg en kopp svart kaffe, det er alltid fairtrade pulverkaffe, både fordi det er lettvint, men også fordi det er mest miljøvennlig og jeg synes den smaker aller best. Så sjekker jeg litt Facebook og mailer, før jeg spiser frokost.

Hva består frokosten av for deg?

– Havregrynsgrøt eller kornblanding med Biola, ett stekt egg og grønnsaker. Jeg koser meg alltid like mye med dette, jeg digger det! Det er det samme om jeg er på et 5-stjerners hotell, jeg spiser det samme.

Hvor viktig er det for deg å ha et sunt kosthold?

– Det er viktig, men jeg er ikke så opphengt i det, det går på autopilot. Jeg tror at mennesket er en robust skikkelse, vi tåler å spise nesten hva som helst. Jeg går ikke på dietter, foretrekker grønnsaker og kornprodukter, men spiser alt, unntatt svinekjøtt og kjertler, det holder jeg meg unna. Jeg overspiser ikke, men blir passe mett.

Hender det at du skeier ut i matveien?

– Jeg har blitt spurt om det før, og jeg har aldri helt forstått spørsmålet. Jeg har aldri dårlig samvittighet for noe jeg spiser, men er til stede og nyter det. Jeg elsker god mat og koser meg med den. Hvis du med å skeie ut mener å spise en halv kilo smågodt, gjør jeg ikke det, men hvem er det egentlig som nyter det?

 

Stemmer det for deg at en dag uten trening er en dag uten mening?

– Overhodet ikke. En dag uten trening kan være en dag full av mening. Det viktigste er ikke at du er på trening med stor T, men at du beveger deg mer i hverdagen. Problemet i dag er at vi er på trening, og resten av tiden sitter vi i vår store SUV. Selv har jeg med vilje valgt å leve bil-løst.

Hvor mye trener du selv?

– Det varierer veldig. Når jeg har trimreisene mine, er det trening flere ganger om dagen. Når jeg er hjemme, vanligvis 3–5 ganger i uken.

Hva slags treningsformer liker du best å gjøre?

– Jeg elsker gruppetimer i sal! Det er kjempegod trening, det er morsomt, sosialt og det er musikk. Jeg har undervist gruppetimer i over 30 år, og jeg blir aldri lei. Skal jeg unne meg en luksus for meg selv, gjør jeg styrketrening.

Og er det noe du absolutt ikke vil begi deg ut på?

– Jeg har vært så heldig å få prøve veldig mange forskjellige treningsformer gjennom God Morgen Norge på TV 2, og alt har egentlig vært gøy! Men ekstremsporter, fart og fare er ikke noe for meg. Jeg er den fødte HMS-sjefen!

Hender det at du sliter med motivasjonen?

– Det hender absolutt at jeg har dager da jeg sier til meg selv at jeg heller blir hjemme, men ikke så ofte. Jeg trenger ikke motivasjon. Motivasjon er oppskrytt.

Hvor mange timer sover du hver natt?

– Målet er å sove 7 timer, men det blir ofte bare 5–6. Men jeg har evne til å sove på alle slags transportmidler, så du kan ofte se meg sove på T-banen.

Hva er en perfekt avslutning på dagen for deg?

– Varm melk med honning!

 

Kari Jaquesson (52)
Bor: I Oslo. Familie: To sønner. Jobb: Livsstilsmotivator og foredragsholder. Aktuell: Arrangerer trim- og spa-reiser over hele verden.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...