Tara Frisk Start med Berit Nordstrand
Gikk ned 7 kilo og 8 kilo:

Berit Nordstrands kosthold hjalp oss til mer energi og godt humør!

© Privat

– Jeg trodde sykdommen min gjorde det umulig for meg å gå ned i vekt

Tara Frisk Start med Berit Nordstrand: Slik gikk det da Eva Lintho og mannen fulgte 12 uker med livsstilsendring.

25. april 2018 av Eva Lintho og Merethe Hommelsgård

Det startet egentlig med at hun skulle støtte mannen sin gjennom hans livsstilsendring.

Eva Lintho (50) tenkte først at kostholdendringer uansett ikke ville funke på henne. Hun lider av tarmsykdommen som så mange sliter med; morbus crohn. Og den hadde lagt en demper på drømmer om en smalere midje og mer energi.

Men da Lintho hoppet i det og fulgte 12 uker med Tara Frisk Start, oppdaget hun at Berit Nordstrands gode råd om mat og helse virkelig hjalp for henne også.

Les hennes historie under!

Har du ikke meldt deg på, men vil være med på Tara Frisk Start du også?

Her finner du påmeldingssiden

Men husk: VI STENGER PÅMELDINGEN 28.APRIL

Evas reise med Tara Frisk Start:

Fra pulver til mat

Jeg leste om Tara Frisk Start på Facebook i romjula. Det var da jeg tenkte; "kanskje dette kan være en måte jeg kan støtte gubben min med hans vektnedgang"

Målet mitt var å samtidig komme han i forkjøpet sånn at han ikke rakk å starte på en ny pulverkur i januar. Mannen min har nemlig i perioder spist pulver i stede for mat for å gå ned i vekt.

Jeg har nok ikke vært spesielt støttende til det akkurat det prosjektet. Jeg elsker mat, så pulver var ikke noe for meg, men jeg elsker jo også potetgull.

I tillegg har jeg vært ekstra skeptisk til tanken på at jeg kunne gå ned i vekt, siden jeg har tarmsykdommen morbus crohns. Jeg har tenkt at jeg aldri kan slanke meg eller prøve meg på en livsstilsendring. 

Derfor har jeg heller ikke gjort det før nå.

Glad i husmannskost

Siden jeg allerede var glad i å lage husmannskost, tenkte jeg faktisk dette skulle gå greit. Berits metode består jo av å bytte ut ferdigmiddagene med gode hjemmelagde middager.

Men jeg fant stadig nye unnskyldninger for å ikke gjennomføre Tara Frisk Start allerede før det hadde startet.

Mannen min var derimot veldig lett å overtale da jeg prøvde å selge inn 12 uker med Berit Nordstrands opplegg til han som en ny livsstil.

Så nå gjensto bare den aller største overtalelsen.. Meg selv. Heldigvis tok jeg utfordringen!

Brødbaking til besvær

Jeg har selvsagt hatt mine utfordringer med denne livsstilendringen, og jeg tror det er viktig at vi alle innser at man alltid vil møte på noen hinder. Det kommer bare an på hvordan man løser dem.

For eksempel; Jeg hadde ikke bakt brød siden husmorskolen på midten av åttitallet. Når jeg også sliter med fibromyalgi og problemer med leddene, så blir brødbaking ikke akkurat til en lek.

Mannen min hadde en annen tilnærming og sa; "Det er helt OK. Vi kan jo bare kjøpe knekkebrød av urkorn!"

Neste hinder for meg var at jeg ikke tåler alle ingrediensene som oppskriftene foreslår. Det er mye hvitløk og masse frø i maten, men i stedet brukte jeg råvarer jeg tålte som charlottløk og nøtter.

En kveld kom mannen hjem fra jobb, hadde han jaggu meg kjøpt med seg en diger Keenwood kjøkkenmaskin som vi skulle prøve å bake brød i.

Nå var vi i gang på ordentlig!

Fremmede elementer på kjøkkenet

Den første handleturen husker jeg som veldig lang. Jeg fikk med meg masse nye grønnsaker, frukt og linsepasta, bønner og "andre fremmede elementer" som fikk plass på mitt kjøkken.

Det gikk greit men jeg opplevde hodeverk og til tider desperat pannikk-leting etter godis og potetgull. Noen som kjenner seg igjen? He, he...

Etter ei drøy uke og kun en eneste skrotmatdag (dagen der vi får lov til å spise det vi vil) merket jeg at både humøret og stemninga i heimen var blitt mye bedre.

Så klart hjalp det også veldig med Berit sine utrolig nydelige hverdagsdesserter som jeg nøt med GOD SAMVITTIGHET!

Vanskelig å følge slavisk

Jeg syns det var vanskelig å følge menyforslaget fra mailen til Tara Frisk Start med Berit Nordstrand helt til punkt å prikke.

Etterhvert som jobb, møter og barnebarn og skal ha min tid i løpe av ei hektisk uke, måtte jeg finne egne løsninger.

Løsningen ble at jeg satt meg ned hver søndag med penn å papir å skreiv en lang og utvidet handleliste. Det er jo det Berit i utgangspunktet vil at vi skal gjøre - være selvstendige og bruke byttetriksene der vi kan. Gjøre det til vårt eget opplegg! Så da spiller det ingen rolle om man følger menyen slavisk eller ikke.

TIPS: Slik jeg gjorde det med menyen, tok jeg utgangspunkt i det jeg allerede visste jeg hadde i hus, og hoppet glatt over de oppskriftene jeg viste jeg ikke kom til å lage.

Lange deilige frokoster

En viktig ting jeg har lært meg, er at det er viktig å prioritere tid til å spise.

Nå nyter jeg laaange frokoster med Berit sine knekkebrød, kokt egg, tomater, avokado, eple og et glass kefir. Alle de smarte byggeklossene!

Som Berit sier: Spis frokost som en konge - middag som en knekt.

Havregrynsgrøt var noe av det jeg tenkte at jeg verken likte eller tålte, men med litt tålmodighet og en innmari god innstilling så liker jeg nå det også!

Positive endringer

Etterhvert begynte jeg å merke noen endringer: Smaksløkene, vekta (minus 7 på meg og minus 8 på gubben) og humøret har forandret seg.

Jeg sitter mye mindre å ser på tv og nett på kveldene nå, og er myyye mindre stressa!

Så klart har vi også hatt god hjelp av at Berits TV-program "Bra Godt" går akkurat samtidig. Det er super motivasjon!

Men forandringa har vi gjort selv. Og det er bare så vidt det er i gang.

Dette er en livslang forandring for oss!

Påskeferien og andre utfordringer

Jeg må bare være ærlig. Til tross for at vi var kommet så godt i gang, gikk det litt skeis for oss i påsken. 

Og det som var dumt var at jeg gikk opp 2 kilo, og dessuten var det innmari vanskelig å komme igang igjen etter tre ukers påsketur med masse fristelser.

Ny runde med hodeverk og jeg var igang med å lete etter godis hver kveld.

Men mannen min (som faktisk hadde gått ned i vekt, også i ferien) "bestilte" Berit Nordstrands bringebær-is til kvelds og smoothie med på jobb hver dag, og da ble det jo dumt at jeg skulle fortsette med ferievanene som potetgull og rødvin, så vi kom oss tilbake i gode rutiner igjen!

Mine beste tips

Jeg har som sagt ikke fulgt planen slavisk, men jeg har laget meg noen egne triks jeg gjerne vil dele med dere!


  1. Fokuser på dette med byttetriks og tenk at det er en livsstilsendring. Det er det vi har lagt mest vekt på.

  2. Bytt ut matvarer, liker/tåler du ikke hvitløk, så bruker du charlottløk der det skal være hvitløk.

  3. Kast deg ut i det og lag suppe kokt på rekeskall, (jeg har også lagd oksehalesuppe, grønne kjøttboller OG bakt brød, selv om jeg ikke trodde jeg kom til å klare det først!)

  4. Synes du fermenteringen blir for vanskelig? Gjør det du klarer eller hopp over og kjøp inn i stedet. Ikke la dette stoppe deg, du kan komme tilbake til det senere!

  5. Får du søtsug på kvelden? Puss tennene, eller gjør noe du liker som får tankene over på noe annet!

  6. Skrelle og kutte opp frukt som snacks, lure inn bønner og eplesidereddikk i smoothien.

  7. Ha god orden i kjøleskapet. Dersom du har plass, ha grønnsakene i et eget kjøleskap eller en matbod, da ser du lettere hva du har og kan kjøpe inn i store mengder.

  8. Får du lyst til å droppe ut? Tenk på at du faktisk har meldt deg på, brukt penger og hatt et ønske om å gjennomføre. Ikke glem det!

  9. Husk at tankegangen blir lettere etterhvert. Du blir mer og mer selvstendig ettersom du setter deg inn i metoden.

  10. Prøv å endre tankegangen din når det kommer til pris på sunne matvarer. Før registrerte jeg alltid at fisk frukt og grønt var dyrt, spesielt det økologiske. Men prisen på potetgull, peanøtter, sjokolade, øl, brus og vin ble aldri sjekka for pris. Kjøper du dette ofte blir det også dyrt i lengden...

  11. Sjekk kjøleskapet ditt før du skal lage middag hvis du mangler inspirasjon. Bruk google for å finne oppskrifter til den maten du har. Både Tara og Berit Nordstrand har mange bra oppskrifter som både hjelper deg å holde matsvinnet nede, samtidig som du får i deg alle byggeklossene du trenger.

Kanskje er du også interessert i...