Influensa symptomer
Influensa eller forkjølelse?

Influensaviruset gjør deg ofte sykere enn en vanlig forkjølelse, men det er spesielt en ting som skiller dem!

© Getty Images

Hva er influensa?

Det kan være vanskelig å finne ut av om du har en forkjølelse eller influensa, når symptomene er så like!

11. mars 2018 av Tara- redaksjonen / NTB

Høysesong for influensa og kraftige forkjølelser kommer gjerne på høsten og vinteren.

Symptomene kan være ganske like, men det er spesielt en ting som skiller de to.

Thorleif Jansen, Medical Director i KRY Norge
Gode råd til influensasesongen:

Spesialist i allmennmedisin, Thorleif Jansen i legetjenesten KRY, forklarer forskjellen på influensa og forkjølelse.

© KRY Norge

Symptomer på influensa

- Typiske symptomer på influensa er tørrhoste, hodepine, kroppsverk og noen ganger oppkast og diare, sier lege Thorleif Jansen i Kry Norge.

- Forskjellen på en kraftig forkjølelse og influensa, er at influensaviruset gir høyere feber, forklarer Jansen videre.

- Hvis du har hatt høy feber i tre-fire dager, som ikke går over, bør du kontakte lege, anbefaler han.

God håndhygiene

Jansen tipser også om å vaske hendene ofte, eventuelt bruke håndsprit og gjerne utsette et besøk hos noen som akkurat har vært syke. 

- Dersom du selv blir influensasyk, så hold deg inne til du er helt feberfri - og host eller nys i albuen slik at du ikke sprer smitten videre til andre.

En sunn livsstil og gode matvaner kan også bidra til å holde influensaen unna, men hva gjør du hvis du allerede er blitt syk?

Gulrotsuppe
Suppe som medisin:

Gulrotsuppe med ingefær gjør godt for sjela og for kroppen. Oppskriften finner du her!

© Getty Images

Lite, men sunt

Når man har blitt syk er det ikke alltid det frister å spise. Men selv om appetitten ikke er på topp, er det særdeles viktig å få i seg næring! Dette er maten du bør spise når du har blitt syk!

Studier viser at i løpet av feberperioden fungerer kroppens immunsystem mye bedre når vi spiser lite, men sunt. Sunn mat hjelper altså kroppen med å avgifte seg selv.

Sørg spesielt for å få i deg:

  • Væsker som supper, juice og vann for å unngå dehydrering, som igjen gjør kroppen mer mottakelig for flere plager. 
  • Vitaminer fra frukt eller grønnsaker med de essensielle næringsstoffene og mineralene du behøver for å bli fortere frisk!

Kilde influensa-råd: Pressemelding fra NTB

Kanskje er du også interessert i...