øvelser styrketrening kvinner
Stram opp med styrketrening -

Alt hjelper, og du vil merke rask fremgang.

© Getty Images

Armhevinger forlenger livet

Det er gratis, det er ukomplisert, og det krever ikke noe utstyr. Styrketrening med egen kroppsvekt er en ren vinner. Og i følge forskere kan enkel styrketrening senke risiko for en for tidlig død med 20 prosent!

20. april 2018 av redaksjonen

Nå viser australsk forskning at helt klassiske og enkle øvelser som armbøyninger og situps har samme effekt som andre mosjonsformer med vekter, og nedsetter risikoen for å dø for tidlig med 20 prosent. Utbyttet er helt på linje med styrketrening på treningssenteret.

I studien deltok mer enn 80 000 mennesker over 30 år, som i snitt ble fulgt i ni år.

Det gjør det litt vanskeligere å finne en grunn til å ikke gjøre noen øvelser hjemme på stuegulvet, ikke sant? Du kan starte gradvis med noen få øvelser. Men for å få full effekt må du gjøre 8–15 armhevinger i 2–4 sett med et par minutters hvile mellom hver. Gjør det gjerne hver dag. 

Kilde: Theconversation.com

styrketrening øvelser kvinner
Trene hjemme -

Øvelser som armhevinger og sit-ups er enkelt å få til hjemme på stuegulvet.

© Getty Images

Kanskje er du også interessert i...