© Getty

6 viktige trinn for å forebygge hjerneslag

Sjansen for hjerneslag øker i 40-50-årsalderen. Slik kan du forebygge det.

16. mars 2016

Hjerneslag er akutt tap av hjernefunksjonen som følge av forstyrrelse i blodtilførselen. I 80 prosent av tilfellene skyldes hjerneslag en blodpropp.

Symptomer på slag kan være språkproblemer, lammelse, ansiktsskjevhet, vansker med å gå eller plutselige og sterke hodesmerter.

Det er flere ting man kan gjøre for å forebygge.

1. Sunt kosthold, fysisk aktivitet og vektkontroll er med på å forebygge. Stressreduksjon kan forebygge høyt blodtrykk. 

2. Hjerteflimmer er en risikofaktor. Oppsøk lege ved rask og uregelmessig puls.

3. Kutt røyken. Røyking bidrar til kolesterolholdige avleiringer på innsiden av blodårene, øker hjertefrekvens og blodtrykk, nedsetter oksygentilførselen til hjertet og øker blodets tendens til å levre seg og danne blodpropp.

4. Overvekt øker risikoen for hjerneslag, høyt blodtrykk og økt risiko for diabetes. 

5. Diabetes øker innsnevring av blodårene som følge av fettavleiringer. Ha blodsukkeret under kontroll.

6. Hormonbehandling mot overgangsplager ser ikke ut til å øke forekomsten av hjerneslag hvis behandlingen er kortvarig (under fem år). 

 

Kilder: Professor David Russell, professor Per Morten Sandset og hjerneslag.no 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...