Kvinne som veier seg eple bakverk

NED I VEKT? Er du en av mange som ønsker å gå ned i vekt? Da kan det være lurt å erstatte søte fristelser med frukt og grønnsaker.

© Getty Images

2 av 3 ønsker å endre kostholdet

Etter et år preget av koronapandemien er det mange som ønsker å endre på egne matvaner. 56 % av de spurte sier det er for å gå ned i vekt, viser en fersk undersøkelse.

6. januar 2021

56 % av de som ønsker å endre egne kostvaner vil gå ned i vekt, viser en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Kantar for Opplysningskontoret for frukt og grønt i november 2020.

Mange vil spise mer frukt, grønnsaker og bær. 78 % av de som ønsker å spise mer av noe vil spise mer grønnsaker, 50 % vil spise mer frukt og bær.

– Dersom du har et ønske om å gå ned i vekt er det lurt å tenke på det du gjerne kan spise mer av, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Ha knaskegrønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet, på benken og i matpakken. Det fyller mange behov og holder småsulten unna og humøret oppe.

Vektcoachen: Dette bør du spise for å lykkes

Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt

GRØNNSAKER ER GULL: – En enkel huskeregel for deg som ønsker å gå ned i vekt er alltid å fylle halve tallerken med grønt, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

© Frukt.no

Energipåfyll med mellommåltider

Undersøkelsen viser at svært mange ønsker å kutte ned forbruket av sukker og mange vil spise mindre porsjoner.

– Da er det smart å sørge for å ta bort fristelser som sjokolade, kjeks og julekaker og erstatte dette med sunne og gode alternativer, råder Gerd Byermoen. – Tilgjengelighet er nøkkelen til et sunnere og lettere kosthold, sier hun.

Når det blir langt mellom måltidene og konsentrasjonen glipper er det lett å falle for fristelsen å plukke opp noe å tygge på. Da er det greit å sørge for at valget blir enkelt.

Mer enn halvparten oppgir at de ikke spiser noe mellom frokost og lunsj og mellom lunsj og middag. Tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag er bra for de fleste. Det gir godt påfyll av energi gjennom hele dagen, og mindre behov for «snop».

Prøv denne: Frokost, lunsj, middag og to mellommåltider under 1500 kalorier!

Flere ønsker å kjøpe norsk mat

Når en krise rammer oss og verden er det lett å gå litt inn i seg selv. Det er helt normalt at en tar vare på de nærmeste først. Dette viser seg i et stadig større ønske om å velge norsk mat. En av tre oppgir at det er blitt viktigere for dem ila koronapandemien å velge mat produsert i Norge og å støtte norsk næringsliv.

– Min oppfordring for å få til dette er å tenke på hvilke produkter som i sesong og som er lagringsdyktige. Vi har lenge sett at topp-kokkene tar tilbake tradisjonsrike norske råvarer som rotgrønnsaker, kål og poteter. Nå håper vi at også enda flere forbrukere skal få øynene opp for disse flotte råvarene, avslutter Byermoen.

Kilde: Frukt.no

Sunne norske grønnsakene i sesong nå

Grønnkål, hodekål, kinakål, krydderurter, kålrot, pastinakk, pepperrot, persillerot, rosenkål, rødbete, rødkål, sellerirot og agurk fra den norske bonden finner du i butikkene akkurat nå – hva med å prøve noen av disse sunne oppskriftene:

3 oppskrifter med supergrønnsaken grønnkål

Wok med rosenkål

Rødbetejuice som renser leveren

Kyllingspyd med rødkålsalat

Seneste

Kanskje er du også interessert i...