Berit nordstrands mat i påsken
BERIT NORDSTRAND

Du trenger ikke spise usunn mat for å kose deg i påsken. Her finner du mange gode tips til sunn OG velsmakende mat.

© Berit Nordtstrand

Her er Berit Nordstrands beste tips for en sunn og hyggelig påske

Få med deg disse smarte og velsmakende tipsene som sikrer en sunn og god påske.

21. mars 2018 av Hanna Sikkeland

Det er ikke alltid like lett å styre unna alle fristelser når det er ferie og masse godsaker overalt. Derfor har vi tatt en prat med Berit Nordstrand om hva hun koser seg med i påsken - med god samvittighet. 

Under finner du også menyforslag til både frokoster, middager, desserter og snacks. Vi håper du lar deg inspirere! 

Berit Nordstrands påskefavoritt

- Min påskefavoritt er langkokt lammeskank, forteller Berit Nordstrand til Tara.no. 

Når det kommer til dessert, har den entusiastiske og inspirerende legen også en favoritt på lur. 

- Favorittdesserten min er nok ekte, gjerne en kule kortreist eller hjemmelaget, vaniljeis med en saus av varme bær. For eksempel multer eller bringebær. Alternativ til saus på iskula er litt espresso, revet mørk sjokolade og ristede mandelflak, tipser Nordstrand. 

MATLAGING:
MATLAGING:

I påsken skal Berit Nordstrand lage langkokt lammeskank. Hva med å teste det samme? 

© Berit Nordstrand

Aktiv ferie på hytta

I påsken skal hun ha en aktiv ferie med familien på hytta i Oppdal.

- Jeg elsker å kjøre snowboard - en sport jeg startet med for 22 år siden for å få litt luft under vingene som småbarnsmor til 4 - til Petter 5, Ingrid 3, Live 1,5 og Anna (baby).

Og hvis du trodde Nordstrand var opptatt av nytt utstyr, må du tro om igjen.

- Jeg kjører fremdeles på det samme brettet, sier hun lattermildt.

Hun forteller videre at planen er å gå noen fine langrennsturer inn til Gjevilvasshytta på Oppdal, med båltenning og BRA GODT i sekken som kan grilles.

- Jeg er livsnyter vet du, og går gjerne med pakkpulk for å få med både akebrett, spade, skinn til å sitte på, vedskier, god mat og drikke, avslutter hun. 

Berit Nordstrand på langrenn
LANGRENN:

I påsken passer Berit Nordstrand på å legge inn noen turer på langrenn. Hverdagsaktivitet er gull!

© GettyImages

Frokost til påsken

Det blir ikke skikkelig påske før man har dekket minst ett skikkelig frokostbord med masse godt. Under finner du litt inspirasjon som kanskje ikke har vært på påskebordet ditt tidligere:

  • Påske-egg - Lyst på en ny vri på eggene på påskebordet i år? Da bør du definitivt prøve disse. 
  • Grytebrød - Lite slår et nybakt brød til frokost - og dette smaker helt nydelig!
  • Kokos- og banansmoothie - Denne smoothien er nydelig som frokost når du ønsker noe som metter godt og går raskt å lage.
  • Frokostpannekake - Hvem elsker ikke pannekaker til frokost? Denne varianten inneholder verken melk eller gluten.

vafler uten sukker
VAFLER:

Disse vaflene er bra for både magen og musklene dine.

© Berit Nordstrand

  • Proteinvafler - Det blir ikke mer norsk enn vafler - stek disse ute i sola på terrassen i påsken. Det blir garantert god stemning.
  • Hjemmelaget sjokoladepålegg - Det er lov å kose seg litt ekstra i påsken, og dette sjokoladepålegget sikrer akkurat det - masse kos. 

Middag til påsken

Lam i påsken har lange tradisjoner i Norge. Her er noen av Berits beste lammeoppskrifter, som du kan la deg inspirere av: 

  • Lammeskank - Vil du imponere familie eller venner i påsken? Da er denne oppskriften på lammeskank helt perfekt!
  • Lammestek med godt krydder - det finnes vel ikke noe bedre enn den tradisjonelle lammesteken?
  • Lam- og grønnsakssuppe - Hva med en deilig og varm suppe etter skituren? Denne vil gi god lukt i hele hytta eller huset. 
  • Langkokt lammekarri - Denne oppskriften passer godt for deg som ønsker en vri på de tradisjonelle påskelam-rettene.
  • Lammegryte med kikerter - Enkel og god gryte som kan lage seg selv selv, mens du nyter påsken med familien.

lammeskank
NAM:

Dette kjøttet vil smelte på tungen - og imponere gjestene dine!

© Berit Nordstrand

Dessert til påsken

Det er viktig å ha noe å kose seg med også, men det betyr ikke at du trenger å få dårlig samvittighet. Under har vi samlet noen desserter vi mer enn gjerne koser oss med i påsken:

  • Hjemmelaget vaniljeis - Nydelig hvis du har tilgang på friske bær og en sikker vinner blant de fleste. Berit Nordstrands favoritt i påsken! 
vaniljeis uten sukker
VANILJEIS:

Nydelig is - som også er bra for deg! 

© Berit Nordstrand

  • Pannacotta - Ikke bare ser den bra ut på påskebordet, men den smaker også himmelsk.
  • Marsipanbrød - Marsipan er en klassiker i påsken, og denne versjonen kan du nyte med god samvittighet.

Marsipan uten sukker
MARSIPANBRØD:

Disse marsipanbrødene både smaker godt og er bra for deg.

© Berit Nordstrand

  • Sjokoladepletter - Disse bitene både ser bra ut, er sunne og er superenkle å lage.
  • Peanøttkuler - Er du glad i Snickers? Da vil du elske disse kulene! 
  • Sukkerfri kakao - Det blir ikke skikkelig påske uten kakao. Denne varianten smaker godt - samtidig som den verken inneholder melk eller raffinert sukker.

Snacks til påsken

  • Påskenøtter i lønnesirup - Påskegodt trenger ikke være smågodt - prøv disse deilige påskenøttene i stedet.
  • Sjokoladenøtter - Disse passer for deg liker både nøtter og sjokolade. Perfekt å ha med i sekken når du skal ut på tur. 

sunn sjokolade med nøtter
SUNN SJOKOLADE:

Disse passer perfekt når du trenger til ekstra energi på tur.

© Berit Nordstrand

  • Energibarer - Det kan være greit å ha disse energibarene i bakhånd når du blir småsulten og trenger en god snack.
  • Havrekjeks - Havrekjeksen som faller i smak både blant barn og voksne, passer fint på påskebordet.

berit nordstrand
BERIT NORDSTRAND:

STYR UNNA: Under finner du Berit Nordstrands beste tips for å unngå fristelser og sukkerbomber i påsken.

© Berit Nordstrand

Berit Nordstrands beste tips for å stye unna sukkerbombene i påsken:

  1. Sikre at du har noe bra godt i skapet og i påskeegget. Ta turen innom et apotek eller en helsekostbutikk. De har god sjokolade begge steder. Kjøp inn flere mørke sjokolader som ikke er søtet med sukker. Velg gjerne en økologik sjokolade søtet med kokosblomstsukker (den har lav GI og er prebiotisk).
  2. Planlegg kos med biter av gode oster, skiver av spekemat, oliven og grønnsaksstaver+rømmedip/hummus.
  3. Kos deg med god te. Jeg elsker PUKKA sine grønne tesorter. Kjøp inn 2-3 ulike esker og nyt tre krus om dagen.
  4. Skjær opp epleskiver og strø kanel på - kanel hjelper mot søtsug
  5. Ha håndarbeid i hendene - strikketøy holder hendene i arbeid så de ikke ubevisst går i godteriskåla så ofte.

Denne artikkelen er skrevet i forbindelse med Tara Frisk Start 2018 - et livsstils- og kostholdsprosjekt i samarbeid med Berit Nordstrand.

Kanskje er du også interessert i...