Føler seg sterk:
Føler seg sterk:

Frisk Start-Marita har blitt hekta på styrketrening!

Sterk utvendig og innvendig

Frisk Start-Marita elsker følelsen styrketrening gir.

6. mai 2017 av Marita J. Sivertsen

Tara fulgte leserne Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de endret sin livsstil med «Tara Frisk Start».

Underveis fikk de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Dersom du også vil følge samme program, kan du lese mer om hvordan du kan motta daglige e-poster fra Tara og Berit Nordstrand ved å klikke her!

Du kan også melde deg inn i vår lukkede Facebook gruppe, der blir det delt ideer, treningstips og oppskrifter slik at du kan hente inspirasjon og støtte fra andre i samme situasjon.

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Sett av helgen 1.–3. juni til Tara Weekend på Strömstad Spa & resort!

Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer!

Marita Sivertsens blogginnlegg fra Tara Frisk Start 2017:

En uke med berikelser

Denne uka har vært skikkelig gøy! Jeg har blitt så rik på opplevelser, besøkt inspirerende steder, møtt fantastiske mennesker og tatt opp tråden på fermentering - som passer ekstra godt denne uka som handler om å styrke og berike tarmhelsen. Tarmen liker nemlig svært godt slik ideell bakteriemat – kål, rotgrønnsaker, løk, hvitløk, ingefær, syrnet melk, fermentert mat og fet fisk.

Så etter å ha gått på en liten smell i forrige uke, har jeg denne gangen virkelig foret "de gode hjelperne" i magen, og det kjennes på humøret. Det flotte været vi har opplevd har selvsagt også hatt sin innvirkning på humøret, og jeg benyttet en av de varmeste dagene til å kose meg i sola med en skive med hjemmelaget ramsløkpesto og tomater, og "kombucha". En fermentert drikk som er superbra for tarmbakteriefloraen.

Kontinuitet er bra

Det var fristende å bli sittende i sola, når jeg egentlig skulle trene, men nå gjelder det å holde den gode rutinen jeg har fått i gang! Kontinuitet er viktig for å nå målet mitt, og da gjelder det å ha noen avtaler med seg selv. Tre ganger i uka er avtalen min, i tillegg til å gå tur. Så kan jeg godt være fleksibel og sjonglere med hvilke dager jeg trener. Det viktigste er at det blir gjort og at det fungerer i min hverdag. 

Det er jo lov til å ta noen kreative løsninger også, som på vei hjem fra påskeferie da jeg stoppet for å gjøre knebøy på Dovre i skjørt. (Hadde jo sittet altfor lenge i bil, så det var godt å få beveget på seg!)

Pushe akkurat nok

Timen på Spenst gjorde dagen min god. Følelsen jeg får av å drive med styrketrening er uslåelig, og det er nok fordi min dyktige PT, Eline, på Spenst i Larvik, legger opp timene slik at jeg føler mestring, men likevel blir pusha akkurat nok. 

Jeg trodde aldri at min tidligere opererte rygg ville tåle å stå planken helt ned på gulvet. Men det tok ikke lang tid før Eline hadde hjulpet meg til både å utfordre meg og stole på at jeg kan klare det, og meg i markløft, hvem skulle trodd det!! Jeg føler meg sterk, og målet er å jobbe meg sakte men sikkert opp mot 100 kg. Det tror Eline at jeg kan klare hvis jeg jobber for det. Og hun vet hva hun snakker om, for hun deltar nemlig i EM i styrkeløft neste helg (heia!). Spørs om det målet om 100 kg kan nåes innen dette prosjektet er ferdig, men det er jo gøy å ha noe å trene mot.

Innvendig styrke

Jeg har forsøkt å komme meg på trening jevnlig før, prøvd introduksjonstimer og virkelig hatt gode intensjoner, men endt opp som støttemedlem hver gang. Rådet til deg som sliter med det samme er å få inn en treningskultur og litt kunnskap om hvordan du burde trene. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått det til uten Eline, så det å investere i PT-timer, er vel anvendte penger for den som har mulighet. 

På forhånd trodde jeg bare jeg ville velge saltimer, men slik ble det ikke! Nå er det styrke som gjelder. Etterhvert kommer jeg sikkert til å ville prøve andre ting for å avveksle litt, men jeg har falt helt for styrketrening fordi jeg kjenner at jeg også blir sterkere inni meg av det!

Være god mot kroppen

Som jeg skrev forrige gang, har mat utrolig mye å si for humøret, men også for energinivået. Det går så mye lettere å gå på trening nå som jeg velger mer næringsrike alternativer. Men, den viktigste tingen jeg tror jeg lærte av den lille glippen min, var at det er mye bedre å fokusere på alt det gode jeg tilfører kroppen, i stedet for hva jeg skal la være å spise noe særlig av!

Det finnes jo så mye godt og sunt vi kan tilføre kroppen! Det er en av grunnene til at jeg er andelsbonde hos Virgenes gård, i Lågendalen. På den måten får jeg tilgang til de beste råvarene. Menneskene der er også helt topp!

Da jeg besøkte gården denne uken hadde en av bøndene laget fermentert kimchi og rødkål med gode krydder. Jeg fikk sikret meg begge deler og det smakte nydelig! Litt uvant kanskje, syrlig på smak, men supergodt spør du meg. Det har stått og godgjort seg i 8 mnd, og var virkelig verdt å vente på! Og fargene, wow, en fest for øyet.

Andelsbonden:
Andelsbonden:

Marita liker å dyrke selv!

Nå er jeg så fornøyd! Jeg har faktisk begynt å fermentere litt selv. Snart blir det egenprodusert kombucha, en drikk som visstnok er veldig trendy, det er jo meg det, å være trendy, he he. 

Om du har lyst til å prøve fermentert mat, men ikke vil eller har tid til å fermentere selv, kan du alltids kjøpe. Et annet tips for å berike tarmen, er å spise godt med råkost; grønnsaksstaver som kveldskos og rotgrønnsaker til middag. Jeg synes grønnsakssuppe er lettvint og enkelt til travle dager. Du kan ha i nesten hva som helst av grønnsaksrester og andre godsaker. Og har du noen ferdiglagde rundstykker i frysa, er det fort å tine de i ovnen. Enklere blir det ikke!

Tenk på alt det positive du oppnår ved å gi deg selv denne Friske Starten! Det gjør jeg!

Kanskje er du også interessert i...