Berit Nordstrand
FRISK START

Det er flere ting du bør gjøre eller tenke gjennom før Tara Frisk Start 2018 begynner. 

© GETTY IMAGES - GARO/PHANIE

Slik bør du forberede deg på Frisk Start 2018

Det er nå det gjelder! Sørg for at du har de best mulige forutsetningene for å få til en varig livsstilsendring med Berit Nordstrand på laget.

10. januar 2018 av Berit Nordstrand/Hanna Sikkeland

De neste 12 ukene vil kreve både motivasjon og innsats fra deg. Er du klar? 

Kanskje er du supermotivert bare ved tanken på å møte en yngre, friskere og sprekere utgave av deg selv om knappe tre måneder. Kanskje er du litt lunken til hele prosjektet, som egentlig ikke var ditt påfunn, men som ble dratt i gang av noen i familien eller en venninne. 

Uansett vil gode forberedelser, en god plan og premiering av deg selv underveis, øke sjansen til for å lykkes. 

Vi har stor tro på at du med Berits inspirerende e-poster, gruppa Tara Frisk Start på Facebook og din egen gode motivasjon, vil få til en varig, sunn og ikke minst inspirerende livsstilsendring. 

Under har vi listet opp flere punkter du bør jobbe deg gjennom før oppstart 29. april.

Vil du melde deg på prosjektet? Trykk her. 

Meld deg gjerne inn i vår Facebookgruppe for inspirasjon og videoer fra Berit!

berit nordstrand med tara frisk start
FRISK START:

Nå er det bare å glede seg - Frisk Start er like om hjørnet.

#1: Lag en belønningsplan

Bare du vet hvilke premier som motiverer akkurat deg. Tips nummer én før vi setter i gang er derfor å lage en personlig belønningsplan.

Sett opp en punktliste med små og store belønninger som du fortjener når du passerer hvert ukesmål, eller andre mål som er viktige for deg.

Belønningene kan for eksempel være et kino-besøk, en ekstra hyggelig middag, et nytt klesplagg eller en hyttetur.

#2: Rydd i skapene dine

Før du setter i gang med Frisk Start, bør du tømme hyller og skap for usunn snacks, kjeks og godterier, som skal erstattes med noe langt mer velsmakende.

For å unngå en krevende kamp mot søtsug byr metoden på en godbit hver eneste kveld.

Denne kveldskosen kan bestå av Berits kaker, kjeks, fruktsalater og smoothier med fornuftige mengder av naturens sødme - slik som honning, dadler kokosblomstsukker og agavesirup.

Du kan også kose deg med biter av mørk sjokolade søtet med kokosblomstsukker eller annen lavglykemisk og naturlig søtning.

Og vips: Hverdagen blir til en fest og skrotmat-dagen på lørdager blir etter hvert helt uinteressant. Dette blir rett og slett en nytelsesreise!

UT MED DET GAMLE: OG inn med det nye! 

© Getty

#3: Mål midjen din

Berits metode har verken fokus på kalorier eller vekt - og takk for det! Det Berit derimot er opptatt av at vi jobber med å bli kvitt, er det farlige bukfettet.

Derfor bør du før du starter måle midjen din. Du kan lese mer om hvordan du bør gå frem når du gjør dette, i denne artikkelen.

Utover i prosjektet kommer vi til å minne deg på å gjøre denne målingen igjen, slik at du kan se hvor bra Berits opplegg fungerer for akkurat deg. 

MÅL MIDJEN: Så kan du helt konkret følge med på at du får en bedre helse. 

© Getty

#4: Allier deg med en nær venn

Alle nye prosjekter er lettere å gjennomføre når man har noen som støtter og hjeper deg. Dette prosjektet er intet unntak. 

Enten om det er din beste venn, mannen din, søsteren din eller noen andre, sørg for at du har en du kan ta kontakt med hvis ting blir vanskelig. 

Avtal gjerne også at du skal sende et bilde eller lignende hver gang du oppnår noe du er fornøyd med. Det hjelper på motivasjonen! 

#5: Kjøp en dagbok

Skaff deg en bok, eller opprett et dokument på PC-en din. Du kan starte skrivingen allerede nå: 

  • Hvilke forventninger har du?
  • Hva gleder du deg til?
  • Hva tror du blir vanskelig? 

Skriv i dagboken underveis i prosjektet også - hver gang noe enten gjør deg glad, eller hver gang du opplever en utfordring. Skriv gjerne litt om hvordan du synes du håndterte det som var vanskelig, slik at du kan lære av det til neste gang du møter på samme problem.

Utover i prosjektet bør du gå tilbake og lese gjennom det du har skrevet. Har noe endret seg siden du startet på prosjektet?

#6: Lær deg "søtsug-teknikken"

Å slutte med det raffinerte sukkeret, vil mest sannsynlig være vanskelig for mange. Men heldigvis finnes det hjelp her også!

Berit snakker nemlig om det hun kaller for fokusskifte - som skal hjelpe deg når du er i en sånn situasjon hvor godteriet i butikken bare roper etter deg ...

Les derfor nøye gjennom og lær deg denne teknikken: 

Neste gang søtsuget melder seg, skal du gå ut på trappen, senke skuldrene, lukke øynene, trekke pusten godt inn gjennom nesa og puste dobbelt så lenge ut gjennom munnen. 

Repeter dette 2-3 ganger. Øvelsen demper stress i kroppen. 

Nå skal du sanse - det vil si se, lytte eller lukte og fange opp et positivt sanseinntrykk som du kan ta med deg inn. 

OG VIPS! En uggen følelse som kan føre til at du glipper er nå erstattet av en glad følelse som skapes idet kroppen nyter et sanseinntrykk. 

Vil du melde deg på prosjektet? Trykk her.

LYKKE TIL MED FRISK START! 

Sett av helgen 1.–3. juni til Tara Weekend på Strömstad Spa & resort!

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og gleder oss masse til å møte dere abonnenter under Tara-weekend på Strömstad Spa & resort! Møt Vendela Kirsebom, Berit Nordstrand, Taras vinekspert Gunnhild Bjørnsti, Taras blogger Lene Wikander, mindfulness-spaltist Lisbeth Pettersen og flere.

Se hele det innholdsrike programmet her.

Kanskje er du også interessert i...