ENKEL MAT: Det trenger ikke å ta lang tid å lage sunn og enkel mat. Ta en titt på oversikten under for inspirasjon.

Har du lite tid til matlaging? Ta en titt på disse sunne og enkle rettene

Vi har samlet Berit Nordstrands enkleste og raskeste oppskrifter.

Er du med på Tara Frisk Start, og mottar menyforslag fra oss og Berit Nordstrand hver uke? Eller er du kanskje bare utkikk etter enkle og sunne hverdagsretter?

I denne artikkelen har vi uansett laget en oversikt over enkle alternativer som du kan bruke når du ser at tiden ikke strekker til i hverdagen, eller når oppskriften vi har foreslått via Frisk Start ikke passer helt for deg - til frokost, lunsj og middag.

BRØDSKIVE: En skive eller to med brød kan være mer enn bra nok som frokost. 

© Mads Widen

Forslag til sunne og enkle frokoster

Hvis du vil spare tid, og likevel spise deilige frokoster hver dag, bør du lage store porsjoner når du lager Berits knekkebrød, brød, emmerscones eller polarbrød. Putt deretter i fryseren (ikke knekkebrødene) og ta opp når du trenger. Velg for eksempel magert kjøttpålegg eller avocado med ruccola på brødmaten. 

  1. Berits knekkebrød (dette kan også kjøpes på butikken) 
  2. Berits brød med valgfritt pålegg
  3. Yoghurt på glass
  4. Berits polarbrød (velg det du ønsker på)
  5. Frokostsmoothie
  6. Emmerscones
  7. Hjemmelaget frokostblanding med melk (lager du ferdig en stor porsjon av denne, har du mange frokoster)@
  8. Proteinrundstykker
  9. Graonla med tjukkmjølk

PS: Legger du til litt grønt, vil frokosten bli enda bedre og sunnere. 

LES OGSÅ: Bruker du tallerkenmodellen? 

FROKOSTSMOOTHIE: Det er veldig deilig å starte dagen med en frisk smoothie. Orker du ikke drikke den hjemme, kan du ta den med på jobb.

Forslag til sunne og enkle lunsjretter

En smoothie + en energibar kan en fin lunsj. Begge deler kan lages klart på forhånd - energibaren lenge før, mens smoothien kan du lage klar kvelden før og sette i kjøleskap. 

Generelt sett er det et godt tips å bruke middagsrestene fra dagen før til lunsj - så sparer du masse tid. Et godt tips er også å lage klar lunsjen kvelden før. Det meste holder seg godt i en plastboks i kjøleskapet.

En god lunsj kan gjøre underverker for energien i løpet av dagen - sørg for at du ikke hopper over den, men har en lunsj du gleder deg til å spise.

Alle forslagene vi listet over her til frokost, kan du også bruke til lunsj. Men her er noen flere forslag hvis du trenger mer inspirasjon:

  1. Gresk yoghurt med mango
  2. Grønn smoothie
  3. Energibarer
  4. Tacosalat (Smart hvis du har rester etter taco-middagen)
  5. Kyllingwraps
  6. Grønn bønnewok
  7. Supperester hvis du hadde til middag dagen før - her er en god tomatsuppe
  8. Fylt pitabrød (fyll disse med grønnsaker du liker og for eksempel kylling)
  9. Fiskekakesandwich
  10. Søtpotet-toast
  11. Omelett (Lag omelett til kveldsmat, og ta med restene til lunsj + litt salat)

PS: Har du fått med deg disse produktene fra Berit? Smart når du vil spare tid. 

LES OGSÅ: 10 smarte lunsjbokser

GRESK YOGHURT: Hvem har sagt at yoghurt må smake søtt? Prøv denne deilige varianten! 

Forslag til sunne og enkle middager

Det er ikke alltid man har tid til å bruke masse tid på å lage middag. Her er noen forslag som du kan slenge sammen i en fei.

  1. Salatbolle med det du liker best selv
  2. Grønn ertesuppe med mynte
  3. Spekeskinkerull
  4. Fisk i folie
  5. Blomkålsuppe (gjerne med salat eller Berits brød til) 
  6. Tacogryte
  7. Enkel pizza

LES OGSÅ: Her er favorittoppskriftene til Frisk Start-deltakerne

Vil du ha enda mer middagsinspirasjon? Sjekk ut denne enkle og sunne middagslista. 

DEILIG SUPPE: Supper er både utrolig sunne og enkle og lage. Velg den varianten du liker best.

Kanskje er du også interessert i...