Tara Frisk Start med Berit Nordstrand
Mat til 12 uker:

Mange tenker kanskje at det krever mye dyrt utstyr og dyre råvarer man kun får kjøpt på helsekostbutikken, men det stemmer aldeles ikke. 

© Arne Bru Haug

Matvarene Berit Nordstrand anbefaler til Tara Frisk Start

Har du lyst til å teste ut Berit Nordstrands metode? Lurer du på hva slags endringer det innebærer? Ikke minst hva slags matvarer hun anbefaler?

26. april 2018 av Merethe Hommelsgård

Her finner du råvarene

Berits metode baserer seg på rene råvarer du kan finne i de fleste butikkene, og kun noen få råvarer må du til velassosterte kjedebutikker, helsekost eller nettbutikker for å skaffe deg.

– Metoden min bruker «byttetriks» som betyr at du fortsatt kan lage dine favoritt-retter, men med sunnere og mer næringsrike råvarer. De fleste av disse råvarene finnes i større dagligvarebutikker og noen har du kanskje allerede i kjøkkenskapet ditt, sier Berit.

Har du ikke meldt deg på, men vil være med på Tara Frisk Start du også?

Her finner du påmeldingssiden

Men husk: VI STENGER PÅMELDINGEN 28.APRIL

Prisen den samme

– Enkelte matvarer koster kanskje litt mer enn du er vant til at de gjør. Økologisk kjøtt og noen av urkornsortene jeg anbefaler er kostbare i forhold til billigkjøtt og brød bakt på moderne hvetemel. 

– Men med min tallerkenmodell blir det mindre kjøtt og færre brødskiver, så da blir prisen nesten den samme. 

De mest kostbare matvarene bør du også spise mindre av, og derfor vil det gjerne gå opp i opp med kostnadene du hadde tidligere, hvis du tenker hele kostholdet under ett.

© Arne Bru Haug

Husk at:

Når du endrer sammensetningen av kostholdet ditt vil det ikke bli dyrere sammenlagt. 

Pastiller, tyggegummi, brus og søtsaker koster også, og de skal du jo ikke kjøpe inn lenger midt i uken eller i slike mengder du kanskje gjorde før.

Halvere kjøttmengden

Berit ønsker altså at folk skal halvere kjøttmengden og samtidig øke grønnsaksinntaket, noe som gjør måltidene rimeligere. Dersom du likevel synes økologiske grønnsaker blir for dyrt er beskjeden klar;

– Det er viktigere at du faktisk spiser nok grønnsaker enn at de er økologiske, sier hun. 

– ...og sjekk prisene før du bestemmer deg, økologisk melk, paprika, agurker og bananer koster omtrent det same som de konvensjonelle variantene.

Velg deg ut noen sorter du konsekvent velger økologisk for å komme igang. Noen matvarer er uansett bedre å kjøpe økologisk enn andre, les mer her: 

Under har vi laget en enkel huskeliste med matvarer som vil dukke opp underveis og som du ikke finner I alt av matvarebutikker. 

(NB. Du behøver ikke kjøpe inn alt på en gang, men de 5 øverste er lurt å ha i hus fra begynnelsen)

Matvarer som står sentrale i Berit Nordstrand sine oppskrifter:

  • Rå honning

  • (velg norsk honning)

  • Økologisk urkorn, som f.eks spelt

  • (til å bytte ut moderne hvete med)

  • Mørk sjokolade 70-80%

  • (helst søtet med kokosblomstsukker)

  • Grønn te

  • (velg økologisk)

  • havregryn

  • (velg økologisk)

  • Byggryn,

  • (velg hele, så du får med deg mest mulig næring)

  • Syrnede meieriprodukt

  • (gresk yoghurt, yoghurt naturel, Tjukkmelk, kefir osv.)

  • Havremelk

  • (du kan også bruke økologisk kumelk i oppskrifter hvor jeg bruker havremelk eller havremandelmelk)

  • Kokosmelk

  • (velg økologisk)

  • Nøtter

  • (velg variert, men i alle fall valnøtter)

  • Bønner

  • (billigere med tørre bønner du bløtlegger selv)

  • Miso

  • (hvis du vil lage misosuppe, men kutt denne om du vil)

  • Chiafrø

  • (hvis du vil lage chiapudding, men kutt denne om du vil)

  • Tran

  • (kjøp norsk flytende tran,- ikke kapsler da de har utenlandsk olje. Jeg har laget min egen, helt fri for transmak og for å slippe oksiderte fettsyrer).

  • C-vitaminer

  • (jeg anbefaler 1 gram per dag, men denne kan kuttes)

  • Jod tilskudd

  • (til alle som ikke spiser sjømat tre ganger hver uke og tre meieriprodukt hver eneste dag. Jeg tar alltid med meg jod når jeg er på reise)

  • Kokosfett, kaldpresset

  • (selges på glass)

    (Listen fortsetter under bildet)

© Arne Bru Haug

  • Mandler

  • Havsalt eller annen mineralsalt

  • Spisskummin

  • Gurkemeie malt

  • Ingefær fersk

  • Avokado

  • Søtpotet

TIPS:

Se først etter matvarene i vanlige matbutikker, på bondens marked, hos lokale bønder/produsenter - eller bestill på nettet. Husk at noen av de økologiske matvarene kan tas inn av de store butikkjedene – dersom du spør. Dette gjelder også Berit Nordstrand produktene. Alle kjedene kan ta inn byBeritNordstrand-produkter hvis du spør.

Sette opp en handleliste

Oppskriftene for deg som skal starte dine 12 uker til en smalere midje og bedre helse med Tara Frisk Start og Berit Nordstrand kommer på mail ukentlig og du står fritt til å bruke dem som du vil.

Tara Frisk Start har dessverre ikke en egen handleliste-funksjon, men det å sette opp en handleliste selv tror vi gjør deg bedre rustet til å holde på de gode vanene.

Berits metode bygger som sagt på at man skal kunne bytte ut og legge til ingredienser ettersom hva man ønsker/liker, og de såkalte “byttetriksene”.

Ta grep for å få det bedre!

Dette er en livsstilsendring, så du må være forberedt på å ta noen grep for å få mer energi, smalere midje, friskere og sunnere kropp og godt humør.

Ta ett skritt av gangen! Det er helt OK å bruke lengre tid.

– 12 uker er den tiden det minimum tar å tilvenne seg nye vaner. Du må gjerne bruke lengre tid, men ikke kortere. Da vil du ikke ha kommet nok inn i metoden til at den vil bli en varig endring, forklarer Berit.

Har du spørsmål? Send gjerne mail til [email protected] vi svarer deg så raskt vi kan. Du kan også se om du finner svaret du lurer på i gruppa vår! (KLIKK HER FOR TARA FRISK START FACEBOOK GRUPPE)

Kanskje er du også interessert i...