koke kraft på bein
BEINKRAFT:

 Kraft kokt på bein, er verken tidkrevende eller komplisert. 

© Gettyimages

Slik koker du din egen beinkraft

Kraft laget på bein er enklere å lage enn mange tror. Det er ingen grunn til ikke å lage kraften selv.

1. januar 2018 av Berit Norstrand/Hanna Sikkeland

Mange tror at kraftkoking er både tidkrevende og komplisert. Sannheten er derimot at kraft er lettvint mat som etter 10 minutters surring av kraftbein, og vask av grønnsaker, faktisk trekker seg ferdig i kjelen helt på egenhånd mens du gjør det du har lyst til. 

Under finner du noen gode tips du bør få med deg før du setter i gang med å koke kraft på bein.

Ingredienser i oppskriften på kraft

De viktigste kraftingrediensene er åpenbart bein, avskjær og vann. I tillegg bør du ha mirepoix, som er fagterminologi for:

  • Løk
  • Gulrot
  • Purre
  • Sellerirot eller stangselleri

Hver enkelt ingrediens bidrar med ulike egenskaper til kraften. Du lager brun kraft ved å brune avskjær og bein i ovnen eller i gryten før du setter i gang med kraften. 

TIPS: Du kan også tilsette litt tomatpure mot slutten av bruningen hvis du vil at kraften skal få litt sterkere smak.

Du kan helt klart prøve deg frem med mange forskjellige grønnsaker og urter når du koker kraft. 

Her er de ingrediensene Berit Nordstrand bruker oftest når hun koker kraft:

  • Laurbærblad
  • Persille
  • Timian
  • Hvitløk
  • Pepper
  • Korianderfrø
  • Vin/hvitvinseddik
  • Tomat/tomatpuré

LES OGSÅ: Disse grønnsakene er ekstra bra for deg

koke kaft på bein
KRAFT:

Disse ingrediensene lager en god base når du koker kraft, men du kan også eksperimentere med andre grønnsaker når du lager kraft på bein.

© Gettyimages

Koke beinkraft én kveld hver uke

Lager du store porsjoner med kraft, kan du vente lenger mellom hver gang du setter i gang med kraftkokingen. Kraften kan fryses ned i porsjoner - byggeklossene i kraften blir ikke ødelagte i fryseren.

TIPS: Kjøp en hel kylling neste gang du skal ha kylling til middag - i stedet for kyllingfilet. Det gir deg to middager: Ovnsbakt kyllingbryst den ene dagen og kyllingsuppe den neste. 

Dette kan du blant annet bruke beinkraft til:

  • I grønnsaksmoser
  • Som basis i sauser til både kjøtt og fisk
  • I nesten alle supper
  • I sodd
  • Som buljong
  • I paella
  • I risotto
  • I gryteretter

LES OGSÅ: Disse suppene MÅ du bare prøve

koke kraft på beinkraft
KRAFTIG BEINKRAFT:

Det er lite som slår en skikkelig god kraft på en kald vinterdag. 

© Gettyimages

Hvordan koke beinkraft?

  • La kraften trekke, og ikke fosskoke.
  • Når du har trukket kraften ferdig, kan du gjerne koke den videre og redusere den. Men da er både trekketid og temperatur viktig for det endelige resultatet.
  • Smaken vil være på sitt beste og kraftigste når 50-75 % av væsken har kokt inn etter 15-20 timer. 
  • Trekker du kraften for lenge, vil kraften bli bitter.
  • Er du utålmodig og øker temperaturen for å bruke kortere tid - så får du en kraft med mindre smak. 
  • NB: Har du mage- og tarmbesvær, bør du i begynnelsen bruke en kraft som ikke har trukket så lenge. 

Hvorfor bør du få i deg kraft kokt på bein? 

#1: Kraft tilfører kroppen mineraler, smartfett, aminosyrer, glykoproteiner og andre byggeklosser som stimulerer fordøyelsen. 

#2: Det er avgiftende, styrker muskel- og skjelettsystemet og forebygger sykdom

#3: Det gir deg mer krefter og energi.

#4: Kraften bidrar med byggeklosser til hud, muskler, sener, brusk, bein og bindevev. 

#5: Det gir deg en hjerne i balanse og styrket psyke.

Synes du det er vanskelig å vite hva du skal lage til middag? Her er mange gode, sunne og enkle middagsoppskifter. 

kraft berit nordstrand
BERIT NORDSTRAND:

Denne saken er bygget på Berit Nordstrands kostholdsfliosofi. Du kan lese enda mer om hennes tanker rundt kraft i flere av hennes bøker. Deler av innholdet i denne saken er hentet fra Nordstrands bøker.

© Mads Widen

Kanskje er du også interessert i...