Berit Nordstrand
SMÅ GREP, STORE ENDRINGER:

Du vil merke stor forskjell på midjemålet ditt hvis du følger livsstilsrådene til Berit Nordstrand.

© Mats Widen og Berit Nordstrand

Disse enkle grepene gir deg et sunnere kosthold på 1-2-3

Det er så lite som skal til for å få til en varig livstilsendring Vi har samlet Berit Nordstrands beste byttetriks.

30. januar 2018 av Hanna Sikkeland
Er du i gang med Tara Frisk Start med Berit Nordstrand? Eller ønsker du bare å lære mer om hvordan du med enkle grep kan bedre din egen helse og ditt energinivå?


Da bør du få med deg tipsene under.

Smarte byttetriks fra Berit Nordstrand

  1. Erstatt hvitt sukker med litt kaldslynget honning, kokosblomstsukker, melasse, rårørsukker, lønnesirup eller agavesirup. Begrens mengden søtt, og senk glykemisk indeks og blodsukkerkaoset i måltidet med fiber, protein og fett.

  2. Bytt ut siktet moderne hvetemel med urkorn som økologisk fullkornspelt eller emmer. Det gir mer næring, svakere gluten og mindre stivelse.

  3. Bytt hvit ris med fullkornsbygg, brun ris (villris), mathavre, linser, bønner, kikerter, quinoa, bokhvete og hirse, som er næringsrike og mer smaksrike alternativer.

  4. Lys pasta erstattes med litt fullkornspasta av økologisk spelt eller pasta laget av bønner, bokhvete eller andre næringsrike råvarer. Lag egne pastastrimler av grønnsaker som squash, rødbete og gulrot med en enkel spiralkutter.

  5. Glem magre varianter og lettprodukter fulle av kunstige tilsetningsstoffer, for nå er det ekte, rent og ærlig som gjelder.

BYTTETRIKS: Berit Nordstrand anbefaler deg å bytte ut siktet hvetemel med ulike typer urkorn. Du finner en artikkel om urkorn nederst i denne saken.

BYTTETRIKS: Berit Nordstrand anbefaler deg å bytte ut siktet hvetemel med ulike typer urkorn. Du finner en artikkel om urkorn nederst i denne saken.

Berits gode tips til en yngre helse

  1. Spis mat som styrker tarmfloraen og stabiliserer blodsukkeret, mer plantebasert og velg kjøtt av bedre kvalitet i fornuftige mengder.

  2. Du bør få 7-8 timer god søvn. Lær enkle øvelser som sikrer deg god søvn.

  3. Vi eldes raskere på grunn av solsteken. Bruk alltid solfaktor og aldri mindre enn faktor 20. Selv bruker Berit faktor 50 i ansiktet og 30 på kroppen. Spis så du øker hudens egen reparasjon av solskade.

  4. Stress eldes vi raskere av . Lær deg enkle, godt dokumenterte yogaøvelser som demper stress.

  5. Lag deg gode morgenrutiner med litt bedre tid til nytelse – det gjør underverker for resten av dagen. Lær øvelser for mindfulness og positiv tankekraft.

  6. Reduser stillesittingen med økt hverdagsaktivitet og mosjoner etter den godt dokumenterte høyintensivmetoden (HIT) for helsefremmende og foryngende effekt.


MER AKTIVITET: Det er ikke mer enn 30 minutter med aktivitet som skal til hver dag, for å bedre din helse og ditt energinivå.

© Getty Images

29. april 2018 starter vi en ny runde med prosjektet Tara Frisk Start 2018. Over 2000 damer meldte seg i januar på for å endre livsstilen sin sammen med Berit Nordstrand. Du kan lese mer om prosjektet her. 

Nå har du muligheten til å være med på det samme prosjektet! 

MELD DEG PÅ HER.

Denne saken er skrevet i forbindelse med Tara Frisk Start 2018 - og er en del av et livsstilsprosjekt - i samarbeid med Berit Nordstrand.

Vil du møte Berit Nordstrand og lære mer? Bli med på Tara Weekend til Strømstad!

Sett av helgen 1.–3. juni til Tara Weekend på Strömstad Spa & resort!

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og gleder oss masse til å møte dere abonnenter under Tara-weekend på Strömstad Spa & resort! Møt Vendela Kirsebom, Berit Nordstrand, Taras vinekspert Gunnhild Bjørnsti, Taras blogger Lene Wikander, mindfulness-spaltist Lisbeth Pettersen og flere.

Se hele det innholdsrike programmet her.

Kanskje er du også interessert i...