berit nordstrand

Berit svarer på spørsmål fra Tara Frisk Start 2018 deltakerne!

© Mats Widen

10 ting du bør vite om kostholdet Berit Nordstrand anbefaler

Lege og kostholdsekspert svarer på ofte stilte spørsmål rundt hennes metode "12 uker til et sunnere liv"

I en Facebook live-sending med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand (klikk her for å se live-sendingen) fikk Tara svar på de 10 mest stilte spørsmålene fra medlemmene fra Frisk Start gruppa på Facebook. 

Meld deg inn i gruppa du også - klikk her! 

Rakk du ikke melde deg på Frisk Start i januar? Fortvil ikke - vi kjører i gang en ny runde til våren. Vil du ha en påminnelse når vi starter opp igjen?

Da kan du registere e-posten din her.

Berit svarte på direkten - se videoen på Tara sin Facebook-side!
Berit svarte på direkten - se videoen på Tara sin Facebook-side!

Nordstrand svarte utfyllende og informativt på spørsmålene rundt hennes kostholdsråd. Tara og Nordstrand samarbeider om livsstilsendringsprogrammet Frisk Start 2018, som har som mål å la deg bli den beste utgaven av deg selv, frisk og sunn med mer energi og smalere midje, samtidig som du nyter god mat. 

Klikk her for å lese mer om Tara Frisk Start - bli den beste utgaven av deg selv!

BERIT SVARER:

1. Er det nødvendig å ta vitamintilskudd, når man følger Berit Nordstrand sitt kosthold?

Det er alltid nødvendig å ta tilskudd av C-vitamin. Det skyldes at norsk frukt og grønt inneholder mye mindre C-vitamin enn det det gjorde tidligere, for eksempel på på 50-tallet. 

Et eksempler er epler, der C-vitamin innholdet har gått ned med rundt 80%, hvis vi ser på importerte epler. Og da er det er nødvendig å ta et gram hver dag, hele året. Og når du er forkjølet, kan du ta 2-4 gram. Det er vanskelig å overdosere på C-vitamin.

2. Kan man spise urkorn selv om man er glutenintolerant? I så fall, hvordan fungerer det?

Det er viktig å skille mellom cøliaki og intoleranse. Ved cøliaki, skal man overhode ikke ha gluten. Glutenintoleranse er matoverfølsomhet, hvor mengden man reagerer på, varierer. 

Det varier også i hvilken form du spiser maten. Noen ganger så tåler du mer gluten enn andre, i form av hvilken matvare du får det i. Min erfaring er at pasienter med glutenintoleranse tåler urkorn om de får det i surdeig eller i langtidshevet brød. 

Da har urkorn svakere gluten enn moderne kornsorter, og langtidshevingen vil gjøre at noe av glutenet og stivelsen brytes ned av gjæren når det for heve seg gjennom natten. Prøv med en halv brødskive, også vil du i løpet av tre dager finne ut om den gikk bra. Du får ikke reaksjon samme dag, det tar det tre dager å finne ut av om du tåler det.

vitamintilskudd
Vitamintislkudd

Nordstrand anbefaler å ta tilskudd av C-vitamin daglig!

© Getty

3. Skal alle urkornsorter heve over natta?

Alt bør heve over natten, fordi det bryter ned antinæringsstoffer i kornet. Korn, bønner, erter, belgfrukter, linser og nøtter har det som kalles antiæringsstoff i seg. 

Fytinsyre og lektiner er eksempler på slike antinnæringsstoff. Det er stoffer som kan irritere tarmslimhinnen like mye som gluten. Så det er lurt å bløtlegge nøtter, korn og belgfrukter over natta, slå av skyllevannet, for så å bake med kornet. Vi tåler litt antinæringsstoff, men har du en ømfintlig tarm eller irritabel tarm så tåler du mindre av det. 

Les mer: Disse meltypene bør du velge når du lager brød

Det er ikke sånn at man må bløtlegge alt av nøtter, men som ledd i et variert kosthold, tåler du det. Men spiser du ensidig, veldig mye nøtter, tåler du det ikke. Et eksempel er soya. Soya er ekstremt fult av antinæringsstoff så det må fermenteres for at vi skal kunne spise det. 

Undersøkelser viste at oppdrettslaksen fikk tarmbetennelse på grunn av soya i foret, og det er jo fordi oppdrettslaksen ikke spiser variert. Det er det at vi spiser variert, som berger oss fra å få tarmbetennelse av kornet. Vi mennesker er like forskjellig inni som vi er utenpå, så noen har en lavere terskel for irritert tarm enn andre. Man må prøve seg litt fram. Bløtlegge litt, men ikke nødvendigvis alt. Har du irritabel tarm, må du være veldig nøye med å legge i bløt.

Urkorn
Urkorn

Bruk urkorn når du skal bake brød!

© Getty

4. Hvor lang holdbarhet har fermentert mat?

Holdbarheten er 6 måneder til 12 måneder, men mest sannsynlig flere år. Hvis du lager fermentert mat, har du jo spist opp det før det har gått 12 måneder, så du trenger egentlig ikke å tenke på holdbarhet.

5. Er det bare grønn te som er greit å drikke? Eller kan man drikke annen te også?

All te er bra for oss. Men den grønne og den hvite er mindre utsatt for varme, og den er derfor mer full av polyfenoler, antioksidanter og stoffer som øker forbrenningen av helsefarlig bukfett. Du kan kose deg med annen te, men sikre deg en kopp grønn te hver dag.

Les mer: Derfor bør du drikke te

6. Er det greit å bruke Stevia som søtning?

Bladene på stevia planten er greit å bruke, da de er en urte. Stevia glykosid som er det hvite pulveret, er kunstig for kroppen, og ekstremt søtt. Det kan utløse søtsug da det er så mye søtere enn sukker. Jeg vil ikke anbefale å bruke Stevia, men dersom du først skal bruke en form for kunstig søtning, er Stevia den som skiller seg ut som det beste av de kunstige søtningsstoffene. 

Bruk heller kokosblomstsukker og honning som styrker de gode tarmbakteriene, øker fettforbrenningen og styrker immunforsvaret.

Stevia
Stevia

Du kan bruke planten som søtning, men Nordstrand anbefaler ikke stevia pulveret

© Getty

7. Hvor mye mat er nok?

Det avhenger av hvor mye man beveger seg, men to knekkebrød til frokost bør være nok for de fleste. Dette gjelder ikke folk som har tungt kroppsarbeid eller er aktive idrettsutøvere. Men for folk som har en forbrenning på rundt 2-3000 kalorier bør klare seg med to knekkebrød. 

Det skal være mye annet på den tallerkenen, som et kokt egg, en halv avokado, masse salat, ost og nøtter. Og da har man kommet opp i en god frokost nesten uavhengig av hvilke kaloriforbruk man har. 

Frokost bør man spise som en konge for det legger et godt grunnlag for hele resten av dagen, også får man heller spise middag som en knekt. Studier viser at du lettere holder en stabil trivselsvekt hvis du spiser en god frokost.

Les mer: Slik fermenterer du grønnsaker!

Hvis du skal lurer på hvor mye middag og mellommåltider du skal spise, kan du se på hendene dine. Til middag kan du se for deg at du skal ha plass til middagen oppi begge hendene dine, og hvis du spiser middagen langsomt, så skal du bli forskynd av to håndfuller mat. Når det gjelder mellommåltider, kan du fylle en hånd.

Så mye middag skal du spise
Bruk hånden

Hendene dine er et godt mål på hvor mye mat du bør spise!

© Getty

8. Hva betyr ”hvorav sukkerarter”? Og hvordan vet man om produktet er tilsatt sukker, eller om det er naturlig?

Da må du se på innholdsfortegnelsen, eller der det står listet ingrediensene til produktet. Dersom det står ordet sukker, er produktet er tilsatt sukker. Men i for eksempel melk, finnes det naturlig melkesukker, og dette havner på "hvorav sukkerarter". Det betyr altså ikke at det er tilsatt sukker i melka.

9. Bør man drikke eplecidereddik?

Rå eplecidereddik er fermentert, og ikke pastorisert, så den inneholder derfor melkesyrebakterier. Melkesyrebakteriene beriker mangfoldet ditt i tarmen og bryter ned stivelse og hjelper deg å fordøye maten. En skje med eplecidereddikk i vannet hver dag, er kjempe fint!

Les mer: 7 matvarer som gir flatere mage!

10. Hvorfor bør man ikke drikke soyamelk?

Soya må helst fermenteres for å være optimalt menneskeføde. Soya er proppfullt av antinæringsstoffer som irriterer tarmen, så det er det ingen som har gått av. 

Bytt heller til havre- eller mandelmelk!

Vil du ha mer fra Berit Nordstrand?
Vil du ha mer fra Berit Nordstrand?

Møt henne og hør hennes engasjerenede foredrag på Tara Weekend i Strømstad 1.-3.juni. Klikk her for å lese mer!

Sett av helgen 1.–3. juni til Tara Weekend på Strömstad Spa & resort!

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og gleder oss masse til å møte dere abonnenter under Tara-weekend på Strömstad Spa & resort! Møt Vendela Kirsebom, Berit Nordstrand, Taras vinekspert Gunnhild Bjørnsti, Taras blogger Lene Wikander, mindfulness-spaltist Lisbeth Pettersen og flere.

Se hele det innholdsrike programmet her.

Kanskje er du også interessert i...