© Tore Fjeld

Slik trener du langrenn – 10 gode tips

Langrenn er en super måte å kombinere trening med flotte naturopplevelser.

22. januar 2016 av Bjørnhild Fjeld

1. Gå ofte, ikke bare i helgene. Et par runder i lysløypa kan være vel så god trening som en økt på treningsstudioet. Desto oftere du går, desto sterkere blir ”langrennsmusklene”.

 

2. Avtal skiturer med andre, da er det lettere å komme seg ut hvis det er dårlig vær.

 

3. Lær deg å smøre skiene dine selv. Riktig smurte ski gjør skigleden langt større.

 

4. Sørg for at ski og staver er tilpasset din vekt og høyde, det er viktigere enn at skiene er kjempedyre og proffe.

 

5. Ikke kle på deg alt for mye, tenk at du skal trene, ikke gå tur. Er du usikker, ta heller med en ekstra genser i sekken. Husk å skifte til tørt tøy med en gang etter trening.

 

6. Er du usikker på teknikken, kan du ha stort utbytte av et teknikkurs der du lærer det grunnleggende.

 

7. Øk takten i motbakkene, da øker pulsen og du får naturlig intervalltrening.

 

8. Bruk hodelykt, da slipper du å gå i kø på kvelder der det er trangt om plassen i lysløypa.

 

9. Ikke meld deg på Birken eller andre lange skirenn uten skikkelig treningsgrunnlag. Over fem mil er veldig langt å gå på ski – gå heller et kortere turrenn den første gangen.

 

10. Gjør deg kjent i nærområdet og finn ut hvor skiløypene er, kanskje du oppdager en ny favoritt?

 

 

 

Kanskje er du også interessert i...