Les også

Sharon Stone

Tren som stjernene

Slik når du treningsmålene dine

Går det ikke så bra med treningen? Vær heller realistisk!

5. april 2013 av Marit Lien #trening #slank

Sliter du med å komme i gang med treningen? Eller er du en slik som setter i gang for fullt; med tre økter i uken, for så å miste piffen?
Du har større sjanser for holde på treningsgløden hvis du setter deg realistiske mål:

  • Bestem deg for ett eller flere mål. De skal være realistiske (noe du kan gjennomføre), spesifikke (så du vet nøyaktig hva du skal gjøre), attraktive (du skal gjøre noe du liker), tidsbestemte (når og hvor lenge), og positivt formulert.
  • Lag en rekke delmål. Finn ut hvor langt du vil ha kommet om en, to, seks og tolv måneder, avhengig av om målet er å gå komme inn i den 5 år gamle jeansen, eller å sykle Oslo-Trondheim.
  • Bestem når du skal være i mål. Det er viktig at du vet når du har nådd målet slik at du hele tiden ser at du nærmer deg.
  • Det kan være lurt å belønne seg selv når du når delmål og endelig mål. Pass bare på at belønningene ikke blir for mange eller for nedrivende.
  • Det kan jo være motiverende nok å trene for å få bedre helse eller for å gå ned i vekt, men kanskje er det en ekstra hjelp å trene sammen med f.eks. en venninne. Dersom det er vanskelig å trene fordi du heller vil bruke fritiden på familien din, så kan du kanskje trene sammen med familien..?

Når det handler om å holde motivasjonen oppe har en undersøkelse vist at realistiske mål fungerer langt bedre enn ambisiøse mål. Forskere delte forsøkspersonene i to grupper der den ene skulle ta 10.000 skritt hver dag, mens den andre gruppen skulle øke antallet skritt med 2.500 i forhold til det antallet skritt de normalt gikk hver dag.
Etter 8 uker var det 15 % av personene i den første gruppen som fortsatt trente. I den andre gruppen var det 42 % som fortsatt var på vei mot målet.