Lena trener bort ryggsmertene

Styrketrening har blitt en viktig del av den nye hverdagen til "Tara Frisk Start" deltakeren Lena Paus Jensvoll.

livsstilsserien «Tara Frisk Start» møter du våre to deltakere Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll. Vi følger dem over 12 uker via Tara.no mens de får oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand og treningskjeden Spenst.

Ukentlig deler deltakerne hvordan det går med dem i prosjektet, og Lena har denne uken fått testet sin mobilitet og kroppsmasseindeks:

Nå er første uke snart gjennomført, og det har vært mye som måtte på plass. Ikke bare skal jeg venne meg til den nye livsstilen, men det har også vært et par nye mennesker å forholde seg til.

En av dem er personlig trener på Spenst Fredrikstad, Jeanette Bjerke.

Trene bort ryggsmertene

Under vårt første møte hjalp PT-Jeanette med å sette sammen et treningsprogram som er spesialisert for meg.

Programmet består av et kombinert fokus på kondisjon og styrketrening. Grunnen til at hun har lagt vekt på å få inn gode styrkeøvelser i den daglige treningen min, er fordi jeg har vært noe plaget med ryggsmerter, samt stiv nakke.

Kiropraktoren gjør sitt for å bedre nakken og ryggen min, mens jeg må gjøre jobben med å følge øvelsene jeg har fått som skal styrke muskulaturen i nettopp disse områdene.

Jeg fikk også testet mobiliteten min.

Det indre teller

Et annet nytt menneske jeg har blitt kjent med denne uka er kiropraktor Eilif Harloff ved Eureka Helhetsgården i Hobøl.

Det er nemlig ikke bare trening og kosthold som må følges opp når man setter i gang et prosjekt av en slik størrelse som dette.

Derfor har jeg denne uka tatt en del tester og målinger. Jeg har målt livvidde, omkrets overarm og lår som endel av forberedelsene. Jeg har tatt blodprøver og målt kroppsmasseindeks, eller BMI, som mange kanskje kjenner det som.

Dette er en måling som blant annet viser væskemengden min inne i cellene, den fettfrie massen som bein og muskler og hvor mye fettmasse jeg har.

Når prosjektet er over vil den aller siste målingen min sammenlignes med denne jeg tok 12 uker før. Tanken er at disse målingene skal kunne si noe om hvordan min kropps indre har endret seg - forhåpentligvis til det bedre, men også for å følge med på helsen min underveis.

Sukker overalt

Jeg er også godt i gang med ukens utfordring fra Berit Nordstrand, nemlig å kutte sukker. Vi skal benytte oss av naturlig søtsmak istedenfor det raffinerte sukkeret.

Fordi jeg hadde gått til innkjøp av kaldslynget lynghonning før prosjektet startet, har det gått fint å kutte det synlige sukkeret, altså det man strør på grøten eller tilsetter matretter.

Mine to barn liker i utgangspunktet ikke honning, men denne uken har de fått servert havregrøt, laget på Steel cut havre samt søtet med honning, og de synes det var kjempegodt.

Nøkkelen for meg var altså å ha klart et alternativ til sukker/sukrin, men det jeg ikke hadde forberedt meg på, var sukkermengden i vanlige matvarer. Overraskelsen var stor da det gikk opp for meg hvor mange skjulte "sukkerfeller" jeg treffer på i hverdagen.

Noen av matvarene er kanskje mer opplagt tilsatt sukker, slik som kornblandinger, men det fantes også helt uopplagte matvarer man aldri kunne ha tenkt seg til skulle behøve å inneholde sukker. Dette gjelder flere av de vanligste matvarene i kostholdet vårt, slik som kaviar og majones for eksempel.

Og det er ikke alltid sukker står oppført akkurat som sukker, men som glukose eller fruktose. Dette er det samme som sukker, bare oppgitt med andre betegnelser.

I boka til Berit “12 uker til en smalere midje og et sunnere liv” finnes det en liste over disse forskjellige betegnelsene som sukker kan ha. Jeg anbefaler alle å lese denne. Vi får i oss altfor mye sukker ubevisst!

Video: Alternerende frogger fin som oppvarming, samtidig som den er en styrke og strekk øvelse.

Tara Frisk Start 2017

I fjorårets serie gikk trebarnsmor Wenche Handrum (44) ned hele 14 kilo, fikk tilbake livsgleden og troen på seg selv.

Tara Frisk Start ledes av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, med tett oppfølging fra treningskjeden Spenst. Programmet de følger vil bli delt med Taras lesere her hver mandag, slik at også DU har muligheten til å komme i ditt livs beste form.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Kanskje er du også interessert i...