© Getty Images

Bør du trene på morgenen eller kvelden?

Ny forskning gir deg svaret!

19. juni 2017 av Åshild Breian

Noen elsker å trene om morgenen, andre foretrekker en hard økt om kvelden. Nå viser forskning at du kan oppnå ulike fordeler ved å styre treningen til en bestemt tid på dagen. 

Mye kan nemlig tyde på at du forbrenner mest overflødig fett hvis du trener tidlig på morgenen (og venter med å spise frokost).

Er det muskler du vil bygge, kan det lønne seg å legge treningen til kveldstid, viser en studie som nylig ble omtalt i Norsk Helseinformatikk.

A- eller B-menneske?

Forskerne mente også at det kan være ulike tidspunkter som er gunstig hvis du er A- eller B-menneske. 

Søvn er en gratis og «bivirkningsfri medisin» som hjelper oss til å opprettholde en god balanse og harmoni i kroppen vår.

Det er overraskende lite søvnmangel som skal til før det kan bli en helsebelastning som raskt reduserer livskvaliteten.

Det smarte er å trene styrke når kroppstemperaturen er på sitt høyeste. Skal du trene om morgenen er det derfor lurt å varme opp skikkelig først. 

Kom i form – du også!

Sammen med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand har vi laget runde 2 av livsstilsserien "Frisk Start" på tara.no. Les om opplegget her eller start på uke 1 – og følg endringene uke for uke i 12 uker fremover.

Her finner du ukesoppdragene:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade!

UKE 11: Drikk nok vann

UKE 12: Spis smart snacks

Kanskje er du også interessert i...