© Truls Qvale / Pudder Agency og Mats Widén

Bli med Tara og kom i form på 12 uker

Sammen med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand setter vi i gang en ny runde av livsstilsserien "Frisk Start" på tara.no. Bli med du også, og kom i din beste form til sommeren!

I uke 13 startet vi en ny runde av livsstilsserien «Frisk Start»tara.no

Årets Frisk Start-serie ledes av lege, kostholdsekspert og Tara-spaltist Berit Nordstrand, som har ansvar for våre to Frisk Start-deltakere Lena Paus Jensvoll og Marita J. Sivertsen.

Deltakerne skal gjennom det 12 ukers lange prosjektet, med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, lære seg hvordan de kan spise sunnere, begynne å trene og få en bedre helse og hverdag

Med tett oppfølging fra treningskjeden Spenst og Eureka kiropraktikk, som er samarbeidspartnere i prosjektet, får deltakerne og Taras lesere eksperthjelp fra dyktige trenere som kan svare på alt, enten du er nybegynner eller ønsker å nå et bestemt mål.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

I fjorårets serie gikk trebarnsmor Wenche Handrum (44) ned hele 14 kilo, fikk tilbake livsgleden og troen på seg selv.

Leserne kan også delta

Berits 12 ukers program som følges av deltakerne, vil også bli delt med Taras lesere hver mandag, slik at du også har muligheten til å komme i din livs beste form.

– Du vil kunne kjenne på mer energi, positiv tankekraft, bedre søvn og en klarere hjerne. Jeg gleder meg til oppdraget vi skal løse sammen. Det aller beste er at du kan forebygge en rekke livsstilsrelaterte helseplager og skru din biologiske klokke bakover. Det er enklere enn du tror, sier Nordstrand.

Høres det fristende ut? Umulig, tenker du kanskje. Absolutt ikke. 

– Jeg vet at dette fungerer. Med konkrete, kortsiktige mål, fokus på mestring, systematisk oppfølging, ekte matglede og nytelse, mat med smarte byggeklosser, energi som varer og et smaksbatteri på høyde med det du får på de beste restaurantene, kan du få både smalere midje, mer overskudd og bedre helse, lover Nordstrand.

Frisk Start deltakerne vil også dele sin opplevelse av reisen med Taras lesere i ukentlige bloggoppdateringer. Kanskje har dere mange av de samme utfordringene og spørsmål? Sammen er man definitivt sterkere!

På tide å tenke nytt

Nå som sommeren snart er bare noen deilige vår-uker unna og naturen våkner til liv, går vi mot en lysere og varmere tid i møte. En tid hvor vi viser mer hud i bikini, shorts og lette kjoler. Noen planlegger kanskje ett av livets viktigste øyeblikk – bryllup – og skal stille i en drøm av en kjole. 

Da er det ikke rart at vi drømmer om å bli kvitt noen kilo og gå glade sommerdager i møte med en lettere kropp.

Dersom du har kjempet mot overflødige kilo flere ganger, men mistet motet på grunn av krevende dietter og trening, eller sultet deg i lange perioder for så å oppleve at alt kommer like fort tilbake, er det ingen grunn til bekymring.

Du har antakelig kjempet en kamp mot deg selv. En kamp det er umulig å vinne. 

– Nå er det på tide å tenke nytt. Med min 12 ukers metode lærer du å leve med og ikke mot kroppen din. Mestre – ikke tape. Nyte – ikke lide. Bli ordentlig mett fremfor å sulte deg. Sørge for forbrenningen din får et ekstra gir istedenfor å bli satt i revers, forklarer Berit.

– Med min metode vil kiloene gradvis forsvinne mens du koser deg mer. Du kan spise både mye og ofte og virkelig nyte samtidig som du går ned i vekt og oppnår store helsegevinster. 

– Men da trenger du mer kunnskap. Enkle tips og triks som hjelper deg med å nå egne mål. Helt uten å veie, måle og telle eller kjempe mot sultfølelsen. Metoden handler om å rette opp ubalanser i matfatet og fordøyelsen, moderere stressbelastningen og øke aktivitetsnivået. Dette er virkelig noe som setter fart på fettforbrenningen, øker muskelmassen og krymper midjemålet – en av de viktigste forutsetningene for god helse.

Klar, ferdig, sett i gang!

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade!

UKE 11: Drikk nok vann

UKE 12: Spis smart snacks

Kanskje er du også interessert i...