8 snarveier til sommerformen

Lei av sultekurer og kompliserte dietter? Her er de smarte snarveiene som får deg ned i vekt.

30. mai 2014 av Bjørnhild Fjeld

Det finnes faktisk noen snarveier til hvordan du kan gå ned i vekt, mener Fredrik Paulún. Han er en kjent ernæringsekspert i Sverige, er magister i ernæringslære fra Stockholms universitet, og har gitt ut flere bøker om kosthold som er blitt bestselgere over hele verden. I boken ”50 snarveier til fettforbrenning” tar han for seg en rekke ”jukse-metoder” som gjør at kiloene renner av uten at du trenger å sulte deg.
- Alle vet at dersom du skal gå ned i vekt, er det ingen vei utenom et sunt kosthold og daglig fysisk aktivitet. Men for å klare å få den ”perfekte” kroppen, er det viktig å forstå hvordan forbrenningen fungerer. Boken er full av tips og knep for hvordan du med enkle midler kan øke fettforbrenningen og energiforbruket. Disse knepene egner seg for alle som vil bli kvitt en del kroppsfett eller få noen knep som effektiviserer dietten de følger, forklarer Paulún.

  • Sov godt
    Hvis du skal velge bare ett tips, er dette kanskje det viktigste. Mange studier viser at de som sover fra sju til ni timer per natt, har mye lettere for å gå ned, og holde vekten, enn de som sover mindre. Dette handler blant annet om hormoner - er du trøtt øker appetitten din og du vil føle deg konstant sulten. Det tar ikke lang tid før dette synes rundt midjen.

  • Øk testosteronnivået - tenk på sex!
    Dersom testosteronnivået i blodet øker, jobber kroppen for å redusere risikoen for hjertesykdom og holde fettprosenten i kroppen lav. Testosteron bygger muskler, og både menn og kvinner har det. Menn har riktignok mest, men også kvinner vil dra fordel av å øke sitt testosteronnivå. En enkel og effektiv måte å få til det på, er ved å ha sex, og/eller tenke på sex. God søvn, vekttrening og minst mulig stress virker også inn. Og så er det bevist at lakris reduserer testosteronnivået, så hvis du har hang til lakrisbåter bør du kanskje revurdere dette om du har planer om å komme i bikiniform med det første.

  • Spis saktere
    Er du blant dem som kaster i deg maten? Ikke gjør det. Det tar alltid omtrent et kvarter før du føler deg mett, så hvis du spiser fort, øker risikoen for å overspise.

  • Tren om morgenen
    Det er ikke alltid så enkelt å trimme seg slank, men det hjelper hvis du vet hva som er de mest effektive metodene. Gå deg en tur før fro­kost, da brenner du fett som bare det. Selv om magen er tom, har leveren en dose blodsukker på lager som holder til inntil en times gange. Men ikke tren for hardt uten å ha spist først.

  • Øk muskelmassen
    Mer muskler = mer fettforbrenning. Det er også mest effektivt hvis du tar vekttreningen først, og deretter kondisjonstreningen. Det kommer av at du i vekttrening bruker glykogen (lagrede karbohydrater), mens du i kondisjonstrening bruker en kombinasjon av glykogen og fett. Hvis du tar kondisjonstreningen først, vil du imidlertid bruke opp glykogen-lagrene, og det vil ikke være noe igjen til styrketreningen, slik at du i praksis reduserer muskelmassen i stedet for å bygge opp.
    His du trener styrke først, vil kroppen forbrenne fett når du går over til kondisjonstreningen.

  • Bruk mer krydder
    Sterkt krydret mat kan hjelpe deg med å få de uønskede kiloene vekk, på en enkel måte. For det første gjør de at kroppen varmes opp, noe som øker forbrenningen i seg selv. Dessuten har de ulike egenskaper som er gunstige for vektnedgang. Disse krydderne har best dokumentert effekt:
    Chilipepper, sennep, paprikapulver, ingefær, hvitløk, kanel, og bukkehornkløver.

  • Velg riktig karbohydrater
    Det siste tiåret har det stadig vært diskusjoner om karbohydratene. Det er riktig at de påvirker helsen og velværet, men ikke bare negativt. Raske karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning er uheldig, og bør unngås. Men langsomme karbohydrater som fullkorn, bær, frukt og grønnsaker, bør være en del av hvert eneste måltid. Nøkkelen til en sunn fettforbrenning i kroppen er at alle måltider består av en fin balanse mellom langsomme karbohydrater, sunt fett og proteiner.
    Velg langsomme karbohydrater og spis dem i rimelige mengder, men spis dem!

  • Gå for fiber
    Fiber kommer for det meste fra planter, og er ufordøyelig. For å få fordøyelsen til å fungere, er det helt avgjørende at det er fiber i kosten. Studier viser også at et fiberrikt kosthold setter fart på fettforbrenningen, i tillegg til at færre av kaloriene tas opp i kroppen. Prøv derfor å tilsette fiber i matvarer der det er mulig, bak med grovt mel, eller tilsett litt fiber i smoothies, gryter, osv.

 

Kanskje er du også interessert i...