Sommerpleie til huden
Unngå solskader:

Husk regelmessig bruk av solkrem for å unngå solskader, og gjerne fuktgivende pleie når sola har gått ned ...  

© Getty Images

Slik kjøler du ned solbrent hud

Har du fått litt for mye sol? Her er tipsene som redder solskadet hud!

11. juli 2017 av Mette Bundgaard

Sommervarmen er deilig, helt til huden begynner å føles stram, rød eller brent. Enten du har glemt å bruke solkrem eller bare har sensitiv hud – her er nedkjølingsråd til alle tre nivåer av solskadet hud.

1. Huden prikker og strammer

Du er gjennomvarm, men merker at huden ikke føles myk.

Det er varmt og du svetter store deler av tiden, hvilket betyr at huden din begynner å tørke ut. Først der hvor huden er tynnest og mest utsatt: i ansiktet, på halsen og på hendene.

Og vi i 40+-alderen er ekstra utsatt ettersom vi ikke kan unnvære fukt. En voksen hud bruker mer tid på å regenerere seg sammenlignet med en yngre hud.

Huden din blir så og si våt på utsiden, men tørr på innsiden, og mangelen på fukt i de ytterste lagene i huden får det til å prikke og stramme.

I motsetning til en alminnelig tørr hud, som også mang-ler fettstoff i lagene under og derfor ikke bare føles stram, men også ru og irritert. En fet hud kan også oppleve å tørke fordi uttørkingen foregår i de ytterste hudlagene og ikke de innerste.

Gå etter:

  • En følelse av fuktmettet og ikke fet hud.
  • Masse fuktgivende stoffer i kremer og geleer.
  • Ekstra gode fuktgivere er aloe vera, hyaluronsyre og glycerin.
  • Alger har også den innvirkningen på huden at de binder og holder på fukt, så huden får sin fyldighet tilbake samt forbedret struktur.

Slik kjøler du ned:

For rask lindring:

  • På med fuktgivende produkter om morgenen.
  • Suppler med fukt gjennom dagen ved å bruke en fuktspray.
  • Om natten kan du bruke krem, lotion eller gelé med samme fuktgivende stoffer i tillegg til antioksidanter. De kan på denne tiden av døgnet jobbe uforstyrret uten påvirkning fra dagens UV-stråler og forurensning, og gjenoppbygge hudens forsvarsmekanismer.
  • Bruk en fuktgivende ansiktsmaske etter behov. En til to ganger i uken kan være en god idé på høysommeren.

For å unngå det neste gang:

  • Bruk et lett fuktprodukt i stedet for en fet krem, som for eksempel et fuktserum og/ eller en lett fuktkrem samt en solkrem.
  • Bruker du en solkrem med anti-age-effekt inkludert, er det ofte nok. Det er i det hele tatt smart å finne multiprodukter så du slipper så mange lag på i varmen. Da slipper huden å svette mer enn nødvendig.
  • Få nok væske innenfra. Det hjelper også mot uttørkingen. Drikk minst halvannen til to liter vann daglig og kos deg med sunne sommerbær, vannmelon og andre vannholdige frukter.
  • Unngå for mye alkohol i varmen, det tørker nemlig også ut huden din.

Tørr, fet, normal eller kombinasjonshud? Her er hudpleieproduktene huden DIN trenger! 



© Produsentene

Dagkrem: Ole Henriksens Herbal Day Crème med solfaktor 20, 50 ml, 579 kr.

Fuktmaske: Kremgelémasken Sisley Express Flower Gel gir huden ekstra fuktboost.
60 ml, 1015 kr.

Kroppsgele: Aqua-Gelée Ultra Fresh Body Reple­nisher fra Biotherm. 200 ml, 199 kr

Fuktspray: Avènes Termalkildevann virker irritasjonsdempende ved solbrenthet. 150 ml, 104 kr. 

2. Huden din koker

Huden er på vei til å bli rød og føttene føles hovne. Da er det godt lindringen er nær.

Har du vært mer i solen enn du skulle, og kanskje brukt mindre solkrem enn du burde, responderer huden med å bli rød, varm og irritert. 

Alles hud reagerer sånn, det er ikke kun et 40+-fenomen, men det tar lenger tid for voksen hud å regenereres, og rynker og linjer blir dypere hvis vi ikke beskytter oss nok.

Kanskje du også kan nikke gjenkjennende til at føtter og ankler hovner i varmen og at bena blir tunge, særlig hvis du har sittet i solstolen litt for lenge. 

For når det har vært varmt over lengre tid, kan det være vanskelig for kroppen å skille ut vann og salt. Dermed oppstår hevelser, og det kan være svært ubehagelig.

Gå etter:

  • Når ansikt og kropp skal kjøles ned og beroliges, er aftersunkremer og geleer svaret. Og de skal helst være av det lette slaget. Blir de for fete, lukker du nærmest varmen inne og dermed oppstår motsatt effekt.
  • Ingredienser som aloe vera, grønn te, kamille, termalsk kildevann, lakris og calendula virker alle enten kjølende, lindrende eller pleiende på lett solbrent hud.
  • En ansiktsmaske med aloe vera eller calendula kan raskt lindre et ansikt med rød og irritert hud.
  • Kjølende ingredienser til ben og føtter er mentol og peppermynte. Det blir ofte for sterkt for ansiktet.


Slik kjøler du ned:

For rask lindring:

  • For ansikt og kropp gjelder det å bli nedkjølt og beroliget raskest mulig. Gjerne med et bad i lunkent eller avkjølt vann.
  • Ha alltid en kjølende, fuktgivende og pleiende aftersunkrem innen rekkevidde. Det kan også gjerne være en gelé. Geleer kjøler raskere enn kremer.
  • Ved daglig bruk er aftersun med på å redusere risikoen for at huden flasser.
  • Holder hodet på å koke over, kan du gni en aromaolje med kamille og peppermynte på håndledd og i tinninger. Det virker både avkjølende og avspennede.
  • Når det gjelder føttene, er et kjølende fotbad tilsatt mentol eller peppermynte forfriskende og helende. Smør deretter føttene med en kjølende fot- og leggkrem med peppermynte eller agurk. 

For å unngå det neste gang:

  • Glem aldri solkrem, og påfør i rikelige mengder. Helst hver andre time!
  • Hold deg i skyggen mellom klokken 12 og 15.
  • Drikk nok vann så du ikke dehydreres.
  • Ta alltid et bad etter en dag på stranden, og smør deg inn med aftersun eller aloe vera.
  • Pass på føttene ved å gå omkring og holde blodsirkulasjonen i gang.
© Produsentene

Aftersun: La Roche-Posays After-Sun Posthelios aftersun-gelé med avkjølende kildevann og antioksidanter, 200 ml, 199 kr. 

Ansiktsmaske: Calendula & Aloe Soothing Hydration Masque fra Kiehl´s lindrer godt, 100 ml, 450 kr.

Avkjølende: Cooling Balancing Oil Concentrate fra Aveda, med økologisk peppermynte og blå kamille, rulles på håndledd og i tinningene, 7 ml, 275 kr. 

Fotmaske: Marine Cooling Masque fra Cnd skal redusere hevelser og virke oppfriskende på hovne ben og føtter, 552 g, 619 kr.

3. Huden din er brent

Du har fått for mye sol. Slik slukker du brannen.


Solen kan virkelig lage skumle skader på huden hvis du har fått for mye. Og det er ikke kun skader her og nå i form av rødhet, varme, soleksem eller mer alvorlige forbrenninger. Det er også skader som viser seg underveis. Som rynker. Og i aller verste tilfeller hudkreft og føflekkreft. Her i Norden har vi en tendens til å nyte hver eneste solstråle, men vi som har lys hud bør virkelig passe på.

Normalt bremser hudens pigmenter de skadelige virkningene UV-strålene har på huden, men på et tidspunkt klarer ikke huden å holde følge lenger, og det er da solbrenthet oppstår. Derfor er det så viktig at du hele tiden har solkrem på så du unngår de store skadene.

Gå etter:

  • Produkter med aloe vera har en eminent virkning på solskader og forbrenninger. Du kan få aloe vera i både ren gelé og i aftersun-kremer.
  • Er du så heldig å ha en aloe vera-plante stående, brekk av en bit av et blad og påfør saften som pipler frem. Den gjør underverker.
  • Er du ikke bare solbrent, men har en akutt forbrenning, bør du ikke bruke fuktighetskrem. Først når huden har begynt å heles kan du bruke en fuktgivende krem.


Slik kjøler du ned:

For rask lindring:

  • Kjøl kroppen ned med et avkjølende bad.
  • Etterpå kan du kjøle den ned ved å fukte kroppen i usyrnet melk. Om og om igjen med en vaskeklut. Fortsett i 15 til 20 minutter.
  • Du kan også smøre yoghurt naturell på de forbrente stedene. Det svaler. La yoghurten tørke inn og krakelere før du fjerner den med lunkent vann.
  • Avslutt med et lag aloe vera på den solskadede huden. Helst en ren gelé fordi den er så konsentrert som mulig. Det reduserer smerter.
  • Fortsett med jevne mellomrom å legge på et lag aloe vera til huden ikke lenger er irritert.

For å unngå det neste gang:

  • Gå bort fra solen med jevne mellomrom. Spesielt midt på dagen.
  • Husk at UV-stråler gjør skade på huden selv om det er overskyet.
  • Sjekk huden din jevnlig. Er den rød? Er den øm? Rødme oppstår først etter en stund i solen, så det kan være vanskelig å se.
  • Velg alltid solkrem med både UVA- og UVB- beskyttelse når du oppholder deg i solen.
  • Bruk en solstick med ekstra høy solfaktor på nese, ører, kinnben, lepper, skuldre og andre utsatte steder.

© Produsentene

Solstick: Eight Hour Cream Targeted Sun Defense Stick fra Elizabeth Arden med solfaktor 50 beskytter solutsatte steder i ansiktet, 10 ml, 200 kr. 

Reparerende gele: Aloe Vera Gel fra Avivir med 98 % økologisk aloe vera sikrer akutt reparasjon ved forbrenning, 150 ml, 137 kr. 

Soltabletter: Tan Optimizer-tabletter fra Imedeen forbereder huden på sol, 395 kr for en pakke med 60 tabletter 

Solkrem: Organic Sun Body Lotion fra Rudolpf Care med solfaktor 50 og naturlige ingredienser,
150 ml, 270 kr.

Kanskje er du også interessert i...