5 øvelser mot rynker i ansiktet

Ansiktsyoga gir deg mindre rynker og spenstigere ansiktshud. Dropp botox - prøv yotox!

18. februar 2014 av Marit Lien

Yotox

Yotox, eller ansiktsyoga, skal fungere som en aldri så liten ansiktsløftning og forminske bekymringsrynker, kråketær, og andre linjer.

– Hver øvelse er utviklet spesielt for å viske ut de rynkene som hverdagslivet etser inn i ansiktene våre, sier yogainstruktør Annelise Hagen.

– Det beste er å integrere ansiktsmusklene i de regelmessige yogaøvelsene, men også 5-6 minutters trening hver dag gir resultater.

Ansiktsyoga styrker ikke bare musklene som danner ansiktets underliggende korsett, men treningen vil også sørge for at du ikke gjentar de bevegelsene som på lang sikt lager kråketær, hengende munnviker, og en stadig dypere kløft mellom øyenbrynene.

Her er 5 enkle yotox-øvelser.

Yotox-øvelse: Farvel til kråketærne

Øvelsen «Farvel til kråketærne» styrker øyets ringmuskler og forebygger både poser under øynene og kråkrtær.

Øvelsen gjøres stående eller sittende.

Slik gjør du:

Pust dypt inn og smil mens du puster ut. Sett fingertuppene mot kråketærne. Slapp av i ansiktet og pust forsiktig.

Forsøk nå, mens du puster, å blunke med det nederste øyelokket - enten ett av gangen eller begge samtidig. Det er bare de nederste øyelokkene, altså nederste del av øynene, som skal bevege seg.

Begynn med 20 blunk, og øk deretter til 40.

Yotox-øvelse: Trompeten

Øvelsen «Trompeten» styrker kinnmusklene som støtter eplekinnene våre.

Øvelsen gjøres stående eller liggende.

Slik gjør du:

Pust inn gjennom nesen og blås opp kinnene. Flytt luften mellom kinnene til du ikke har mer luft igjen i munnhulen.

Yotox-øvelse: Fugleungen

Øvelsen «Fugleungen» styrker hakens tverrmuskler og enkelte av halsens muskler, og forebygger dermed dobbelthake.

Slik gjør du:

Sitt på gulvet med korslagte ben og avslappede armer. Pust inn. Løft brystet og ansiktet mot taket mens du puster ut, men ikke bøy nakken så langt bakover at det blir ubehagelig.

Åpne munnen og trykk tungen lett mot ganen samtidig som du svelger én gang. Dette er vanskelig og krever litt trening.

Pust inn. Senk ansiktet mens du puster ut igjen. Pust inn og vri hodet over høyre skulder. Snu ansiktet mot taket igjen mens du puster, og svelg én gang til. Gjør så samme øvelse vendt mot venstre.

Yotox-øvelse: Løven

Øvelsen Løven styrker ansiktets store muskelgrupper.

Øvelsen kan gjøres stående eller sittende.

Slik gjør du:

Pust inn samtidig som du kniper igjen øynene og drar sammen hele ansiktet. Bøy armene og knytt hendene. Hold stillingen.

Pust ut samtidig som du åpner munnen på vidt gap, strekker ut tungen så langt du kan, og strekker ut armene og spriker med fingrene. Og si "æææhh".

Yotox-øvelse: Overraskelsen

Øvelsen «Overraskelsen» styrker øyenbrynsmusklene og holder pannen på plass.

Pust dypt inn. Mens du puster ut skal du heve øyenbrynene så mye du kan. Sett en pekefinger over hvert bryn og trykk lett nedover.

Mens du puster ut gjennom nesen presser du øyenbrynene oppover så raskt du kan 20 ganger.

Videoklippet over viser øvelsen «Løven» før øvelsen «Overraskelsen».

 

 

 

 

Kanskje er du også interessert i...