mia törnblom, tips til et bedre liv, bedre selvfølelse, selvtillit
Tips til et bedre liv!

Få supercoach Mia Törnbloms beste tips til hvordan du kan ta mer plass og få mer ut av livet ditt!

© Getty Images

4 skritt til å ta mer plass i livet ditt!

Noen sa at "Vi lever bare én gang", men jeg vil snu på uttrykket og si: "Vi lever hver eneste dag, men dør bare én gang", sier coach Mia Törnblom. Her er hennes tips til hvordan du kan ta mer plass i eget liv – og leve det fullt ut!

4. januar 2018 av Linda Newnham

Dette er ditt liv og din sjanse. Det er på tide at du tar plass i det. Det dreier seg om å gjøre det du lengter etter. Det du selv vil, elsker og brenner for – innerst inne.

For du har ikke ubegrenset med tid. En annen grunn er også at hvis du ikke gjør det, så er sjansen stor for at du blir bitter og misunnelig overfor dem som lever fullt ut. Så ta plass! Det er på tide nå!

1. Bli sjenerøs

«Vi burde begynne å konkurrere i omtanke»

Sjenerøsitet er en livsviktig egenskap. Uten uselviske handlinger kommer vår verden til å gå under. Det handler ikke bare om å gi bort dyre presanger, men om å gi av seg selv, sin tid og sitt engasjement. Å være tilstedeværende i møter med et annet menneske, ved å lytte og stille spørsmål, å ta plass ved å være sjenerøs. Noen går for langt og utvisker seg selv i en vilje til å gi, men spørsmålet er om dette heller i stedet er et tegn på å ville få enn å gi. Man tror at man må gi og gi for å få bekreftelse og kjærlighet: «Jeg gir til deg fordi jeg vil at du skal like meg.» Hvis dette stemmer med deg, så øv opp den sunne selviskheten. Jeg fyller opp energikontoen ofte – det er bare da jeg kan gi med glede. 

Mias tips:

«Øv opp altruismen»

√ Gjør noe snilt for et annet menneske hver uke, uten at personen får vite om det.

Lær deg noe nytt om fem forskjellige personer i dag. Still spørsmål, så gir du mennesker oppmerksomhet.


2. Øv på ansvar og aksept

«Livet suger med jevne mellomrom»

Du verden hvor mye jeg har mast om urettferdighet og skyldt på andre i mitt liv. Før jeg ble edru kvernet hodet mitt ofte rundt med tanker om hva andre hadde gjort: «Faen heller, sa hun virkelig det? Så jævlig dårlig gjort.» Ja, da jeg den gangen ble opprørt over hva andre gjorde, trodde jeg at problemet bare lå hos dem. Det gjorde meg til et offer for tilfeldigheter og andres feil. I dag betrakter jeg meg selv i alle situasjoner og forhold: Hvilken skyld har jeg i dette? Hvorfor ble jeg så opprørt?

Å ta ansvar for min egen skyld i ting, har gjort meg fri! Både fordi svært få ting tærer på selvfølelsen så mye som å legge all skyld på andre, men også fordi man da kan ta tilbake makten over sitt eget liv. Makten til å bruke energi på det man kan påvirke i stedet for tvert om.

For sånn er det: LIVET SUGER VED JEVNE MELLOMROM. Dette er ikke siste gang du blir oversett eller dårlig behandlet. Aksepter at det er sånn, og fokuser på det du kan påvirke for å gjøre livet bedre.

Mias tips:

«Se din egen del i alt»

√ Det er lett å kunne bli sint, frustrert og skuffet, men når tankene kverner, så spør deg selv: Hvilke følelser vekket denne hendelsen i meg? Hva i meg følte seg truet? Og hvor mye har jeg selv skyld i dette? Tenk deretter på hvilken lærdom du kan få ut av denne hendelsen, og hvilken handlingsplan du bør ha. Noen ting kan du kanskje påvirke eller forandre, andre ting må du akseptere og legge til side.

Jeg treffer noen ganger mennesker som har vanskelig for å gi slipp på de kvernende tankene – men don’t worry, det kommer hele tiden nye, friske ting som du kan henge deg opp i – ha-ha.

mia törnblom, bedre selvfølelse, tips til et bedre liv
Gode råd:

Coach Mia Törnblom gir deg tipsene du trenger for å gjøre deg tryggere og få det bedre.

© Peter Knutson

3. Jobb med selvfølelsen

«Når du føler deg trygg, krymper egoet»

Noen synes at det virker selvopptatt å fokusere på sin egen selvutvikling, men egentlig er det tvert imot. For å kunne styre deg selv og ta plass i eget liv, trenger du selvfølelse, selvsikkerhet og selvinnsikt. Du må forstå din egen verdi, styrker og svakheter. Da blir du tryggere og bedre til å styre deg selv. Når du føler deg trygg, så krymper egoet og selvsentreringen. Da har du ro nok til å lytte til og løfte opp andre, i stedet for hele tiden å tenke på hvordan du blir opp-fattet og hva du bør si for å fremstå som ditt beste jeg. Da kan du gjøre feil, uten å føle deg som en feil.

Selvstyring dreier seg også om å forstå at enkelte tanker, som «jeg vil skilles/jeg vil si opp jobben» kanskje skyldes et fall i blodsukkeret og at du trenger en banan.

Jeg har alltid nøtter med meg i vesken når jeg jobber som coach, for dere aner ikke hvor mange smarte mennesker som legger altfor stor vekt på ting når de egentlig bare trenger litt energi.

Mias tips:

«Lær deg kunsten å sette punktum»

√ Naturligvis er det bra å la seg inspirere og motivere av andre. Men bare du kan sette PUNKTUM.

Det er lett å tenke: «Wow, hun ser jammen lekker og slank ut. Selv har jeg lagt på meg noen kilo og fått gråere hår.»

Tenk i stedet: «Wow, så lekker hun ser ut. PUNKTUM.» Og når du tenker: «Gud, så bra hun snakket. Selv ville jeg bare hørt dum og usikker ut.» Tenk i stedet: «Gud, så bra hun snakket. PUNKTUM.»

Ja, lær deg å sette punktum. Da kan du glede deg med, og bli inspirert av andre, uten å sette i gang en selvsentrert, gnagende tankerekke i hodet.

4. Styr tankene dine

«Det er en snarvei til et bedre liv»

Du har selv ansvaret for tankene dine, og velger hvordan du ser på virkeligheten. Hvis du vil bli bedre til å styre deg selv, kan du ikke la tankene bare herje fritt. Nei, du trenger å kunne sensurere og strukturere egne tanker, ellers blir du sårbar for andres dom og påtrykk.

Det er også slik at det meste vi går og engster oss for, aldri vil skje. Naturligvis går det til helvete noen ganger, men hvis du fokuserer på alt det verste som en eller annen gang eventuelt vil skje, så hindrer du deg selv i å glede deg over alt det som går bra og alle som er snille og gode her og nå. Da kan du ikke leve fullt ut, og får heller ikke muligheten til å ta plass i eget liv. Forsøk å tenke «naturligvis går det bra». Hjernen din kommer da til å lete etter det som virkelig går bra, noe som gjør at du opplever livet ditt et hakk bedre.

På den måten styrker du deg selv, og blir bedre utrustet til å takle livet de gangene det går galt.

Mias tips:

«Pass på å nyte igjen»

√ Tren opp evnen til å oppleve og beholde positive følelser. Hver kveld skriver jeg opp de tingene jeg er takknemlig for akkurat den dagen. Ikke fordi jeg trenger å gjøre det lenger, jeg har trent opp evnen til automatisk å fokusere på alt som er godt rundt meg. Men jeg fortsetter likevel å gjøre det for å nyte den følelsen en gang til!

Kanskje er du også interessert i...