Marthe Reienes
© Johs Bøe

Kommentar: – Gi meg noe ekte!

Ferdig impregnert, står det på lappen. – Skal du ha impregnering, spør damen bak disken.

13. januar 2017 av Marthe Reienes

Jeg har funnet nye, dyre, fôrede vintersko i skinn. Ta den, østlandsvinter!

De koster mer enn jeg liker å bruke på sko (eller husleie), men det er fornuftig, det er et godt kjøp, jeg trenger ikke en gang kjøpe impregnering.

– Skal du ha impregnering? spør damen bak disken.

– Nei takk, sier jeg.

Og så begynner hun på en imponerende rask og lang utgreiing om hvorfor det er veldig, veldig dumt å kjøpe sko uten å kjøpe ekstra impregneringsspray.

– Nei takk, sier jeg.

Hun hever øyenbrynene mens hun legger skoene i posen og ser ut som en skuffet tenåringsmor som har mest lyst å si «greit, jeg kan ikke tvinge deg til å la være å ødelegge livet ditt».

Så blir jeg irritert. Fordi jeg VET HVA HUN GJØR. Jeg vet at butikker tjener mest penger på små tilleggsprodukter ved kassen. Og jeg vet at hvis hun bare snakker og snakker så vil jeg bli utmattet og si OK, jeg tar den sprayen da, bare for å få henne til å slutte å snakke. 

© Rune Markhus

Skobutikkene er ikke alene om dette, så klart. Sportsbutikkene er spesielt irriterende. Denne samtalen skjedde i fjor:

– Hei, jeg vil gjerne ha et par av de skiene dere har på tilbud.

– Ja, du mener disse, de er ganske ok, men disse her (som bare koster totusen mer), er et bedre kjøp, men hvis du skal ha noe som virkelig funker, så må du bort hit, til titan-aluminiums-ski med brettekant og luftslottsko, de veier minusgram (de koster bare tjuefiretusen ekskludert impregnering).

– Jeg skal ikke ha noen av dem, jeg skal ha de som dere har annonsert med i vinduet.

Selger rynker på nesa: – De vil jeg virkelig ikke anbefale.

– Jeg går ikke så ofte på ski, jeg trenger bare noen jeg kan bruke av og til.

– Men disse er så dårlige at jeg faktisk må fraråde deg å kjøpe dem. Og skoene i den pakken henger så vidt sammen. Se, limet går i oppløsning. Æsj.

– Men hvorfor selger dere noe du vil fraråde folk å kjøpe?

Gjennomskuelig og irriterende

Jeg trenger ikke svar, jeg vet jo hvorfor. Det er for å lokke meg inn i butikken, så klart. Og det irriterer meg, ikke fordi jeg ikke kan betale en tusenlapp mer for bedre ski, jeg vil gjerne ha kvalitet, men nei, det irriterer meg at det er så gjennomskuelig. Hvorfor er det irriterende, da? 

Er det ikke bare bra at markedskommunikasjon fungerer? Jo, sikkert. Jeg er bare lei av at alt virker så gjennomplanlagt og falskt. 

Jeg vil ikke at Joe and the Juice-gutta skal flørte med meg fordi de har lært det på kurs og servere meg tynne sandwicher spesielt utviklet for damer fordi damer vil ha mindre hvetemel, og rød juice fordi damer tror det renser kroppen. Gi meg noe ekte. 

Gi meg en butikkansatt som flørter fordi han (eller hun) synes jeg er kul og en sandwich som ikke utgir seg for å være noe annet enn en sandwich og en juice fordi jeg er tørst og ski som koster det de koster og sko som er ferdigimpregnert fra fabrikken. Gi meg noe ekte. 

(Denne teksten er forresten skrevet under en kunstig palme på Espresso House (ikke spons). Jeg gjennomskuer dem også, men jeg kan jo ikke være en sånn gretten dame som hater hele verden bare fordi de vil tjene penger. Og jeg liker jo kaffe.) 


Marthe Reienes (37) er journalist og spaltist i Tara. Følg henne gjerne på Instagram eller Facebook

Kanskje er du også interessert i...