© Marthe Reienes

– Hverdagskjærligheten selger dårlig

... i stedet prakkes vi på blomster pyntet med skrikende røde hjerter og små hjerte-sjokolader!

2. februar 2017 av Siri Gjelsvik

Pust med magen, alle sammen, vi har et par litt slitsomme uker i vente.

50 uker i året teller dette som kjærlighetserklæringer: 

  • En ferdig termos med kaffe fra den som stod opp først. 
  • Fyr i peisen på kalde dager. 
  • En fjollete post-it- lapp på puta. 
  • Å pare alle sokkene etter skippertaksklesvasken. 
  • Å lage middag mens den andre får ligge under et pledd på sofaen og dubbe litt. 
  • Småting, klisjeer og tant og fjas; sånt som gjør at man blir litt lun i brystet der hvor hjertet sitter.

Problemet er at det ikke er salgbart.

De neste par ukene brukes det en hel del reklamekroner på å overbevise oss om at kjærlighetserklæringer er halvbra sjokolade i glinsende rød hjerteinnpakning, ellers fine blomster pyntet med skrikende røde hjerter, hjertesokker (det perfekte par!), hjerte-te, hjerte-kaffe, og kosebamser som verken kan spises eller drikkes, men som har en hjerteplakat som det står «I love you» på, og som derfor er bortimot umulig å forholde seg til i en Marie Kondo-verden.

Det er ikke billig med reklame. Det er mange som skal tjene inn igjen dette her. Og det er ikke så lett for dem, når vi heller vil at noen bare skal klø oss litt på ryggen enn å dynge oss ned i ting vi aldri har ønsket oss. Kanskje ønsker de seg veldig en sånn hjertebamse sjøl. Det er ikke godt å si.

Så bare pust med magen et par uker, det går snart over. Resten av året slipper vi unna med helt vanlig hverdagskjærlighet.


Siri Gjelsvik: Journalist og skribent, med delt fast bosted i øst og i vest. Drømmer om robotstøvsuger begge steder. Instagram: @sirigj

Seks og samliv: En variant av nyfamilien. To voksne med tre pluss tre barn, bare delvis under samme tak. Deltidssamboerskap er også et skap!

Kanskje er du også interessert i...