Smoothieis sunn snacks
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Sunnere snacks som stopper søtsuget

Om kroppen først skriker etter sukker er det vanskelig å holde seg unna. Anita Stokke Blomvik, bloggeren bak Kvardagsmat, har mange gode alternativer til godteri du kan spise med god samvittighet.

18. april 2017 av Katrine Ellefsen

Å opprettholde et sunt kosthold er ofte lettere sagt enn gjort. I en hverdag bestående av dårlig tid, jobb, trening, venner og familie er det fort gjort å ty til enkle løsninger når man er sulten. Å kaste i seg en sjokolade mens man er i farta, eller slenge en frossenpizza i ovnen etter en lang dag på jobb har vi alle gjort en gang, eller to - eller tre. 

Hjemme hos Anita Stokke Blomvik er det som regel mat laget fra bunnen det går i. Hun står bak bloggen Kvardagsmat, der hun deler sunne, gode oppskrifter på hjemmelaget mat. Men slik har det ikke alltid vært. Blomvik, i likhet med veldig mange andre av oss, gikk ofte for halvfabrikatposer fra butikken. Etter å ha følt mangel på energi og næring på grunn av kostholdet sitt, hadde hun et ønske om å lage mest mulig mat fra bunn av.

– Vi startet med å lage hjemmelaget brød. Så begynte vi å lage to middager i uken fra bunn av, og etter det ble det bare naturlig å lage hjemmelaget mat, sier hun.

Hummus. For real ❤#oppskriftpåbloggen #hummus

A post shared by Anita | Food Blogger - Norway (@kvardagsmat) on

Ikke tenk på alt du ikke burde spise

Mange er flinke til å lage sunne og varierte hverdagsmiddager, men synes det er vanskelig å stå imot søtsuget som ofte inntreffer på kvelden. Det skal mye viljestyrke til for å la være å stikke en kjapp tur innom butikken å kjøpe noe godt, når du ikke klarer å tenke på annet enn sukker.

Vi alle skeier ut en gang i ny og ne, men det skal man ikke ta så tungt mener den selvlærte matentusiasten.
– Du kan ikke gå rundt å tenke ¨å nei, jeg burde ikke ha spist smågodt¨. Ikke tenk på alt du ikke burde spise. Tenk heller på det du burde spise mer av, da spiser du ofte mer av det også, sier hun.

Blomvik har mange gode oppskrifter på sunnere alternativer til godteri som stopper søtsuget, samtidig som du unngår masse sukker, fett og kalorier. Og hun har delt noen av sine favoritter med oss! 

Stopp søtsuget med god samvittighet 

Har du bestemt deg for å kutte ned på sukkerinntaket, men synes det er vanskelig? Med disse oppskriften stopper du søtsuget, uten å få dårlig samvittighet!

Lakriskuler uten sukker

Om du er fysen på godteri, men prøver å holde deg unna sukker, er disse midt i blinket. De er søtet med dadler, og smaker kjempe digg! Oppskrift finner du her.
Sunne lakriskuler
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Rå snickers

Denne hjemmelaget snickersen ser helt fantastisk ut. Den er heller ikke vanskelig å lage, så det er et veldig godt alternativ til snickers og annen sjokolade du finner i butikken. Oppskriften finner du her.

Sunn snickers
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Smoothie ispinne

Denne er perfekt enten du bare har lyst på noe godt, eller til frokost en dag du har litt dårlig tid. Klikk her for oppskrift.

Smoothie ispinne
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Avokadokrem med bær

Om du er lei av tørre brødskiver og havregrøt til frokost bør du absolutt prøve denne. Fullstappet av gode smaker og vitaminer! Oppskriften finner du her!

Avokadokrem smoothie
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Muslibar

Disse er perfekt å ha liggende hjemme eller i vesken. De stopper søtsuget og gir deg energi om du er litt småsulten. Oppskrift finner du her.

Muslibar sunn
© Anita Stokke Blomvik/Kvardagsmat

Kanskje er du også interessert i...