quinoa sunt
Overjordiske krefter:

Quinoafrøet stammer opprinnelig fra Sør-Amerika. Der ble det regnet som hellig. 

© Getty Images

Slik spiser du quinoa

Superfrøet er ikke så lett å uttale, men heldigvis veldig enkelt å tilberede - og helsefordelene er helt utrolige!

14. november 2017 av Tara Redaksjon

Quinoa har fått mye oppmerksomhet for sine mange utrolige egenskaper. Flere nordmenn har kanskje tatt den inn i varmen for lenge siden, men hvis du ikke har smakt den enda - og er litt usikker på hvordan den tilberedes og nytes skal vi forklare det enkelt for deg her.

  • Frøene skal skylles på lik linje med ris. Bruk én del quinoa til én og en fjerdedel vann.
  • Bruk gjerne vann som er tilsatt buljong. Quinoaen skal koke i ca. 15 minutter.
  • Ha den ferdigkokte quinoaen i salater, eller bland den inn gryterett i stedet for kjøttfarse.
  • Frøene er også supre som fyll i brød, pannekaker eller supper.

Sjekk alle oppskriftene med quinoa fra maaltid.no

Mindre kjøtt = quinoa

Hvis du gjerne vil spise litt mindre kjøtt, kommer du til å elske quinoa! De små frøene gjør ikke så mye ut av seg, men vi slår gjerne et slag for dem fordi:

  1. De har et høyt innhold av proteiner og kostfiber.
  2. Selve proteinsammensetningen inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen din trenger.
  3. De er proppfulle av jern, magnesium, sink og kalsium.
  4. Quinoa har et høyt innhold av umettede fettsyrer som omega-3 og omega-9.

Visste du at proteininnholdet i quinoa (ca. 15g) er høyere per 100 gram enn ris (ca. 10g) og korn (ca. 12g)? Og den aller sunneste varianten av quinoa er selvsagt fullkorns-versjonen.

Er det rart vi elsker dette frøet?

quinoa
Superfrøet quinoa:

proppfullt av jern, magnesium, sink og kalsium!

© Getty Images

Kanskje er du også interessert i...