Berit Nordstrand 17. mai
Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand elsker feiringer.

Og hun har mange gode tips til små forandringer som gjør at du får en litt sunnere 17. mai-feiring.

© Berit Nordstrand

Slik får du en sunnere 17. mai-feiring – uten å spare på kosen

Berit Nordstrand gir sin beste tips til hvordan du får en litt sunnere feiring av nasjonaldagen uten at det går utover verken magen eller kosen!

16. mai 2017 av Katrine Ellefsen

17. mai er en gledens dag med venner og familie. Vi feirer nasjonaldagen med god mat og kaker, og gjerne med noe godt i glasset. Dette er en dag vi virkelig skal kose oss på. Men med fullt kjør fra morgen til kveld kan det være vanskelig å holde energinivået oppe hele dagen.

Etter en stor og god 17. mai-lunsj er fristelsen til å slenge seg en time på sofaen stor.
– Vi overspiser, drikker masse brus og spiser pølser i dårlig pølsebrød. Da er det vanskelig å holde hele dagen, sier lege og kostholdsekspert, Berit Nordstrand.

Hun har gitt oss sine beste til til hvordan man kan få en like bra feiring, uten at det går utover verken magen eller kosen.

Selvom du ønsker en litt sunnere feiring, betyr ikke det at du blir nødt til å sitte å spise knaskegulrøtter. Nordstrand forteller at man selvfølgelig skal kose seg med dessert på 17.mai, men flytte fokuset fra søtt til salt.
– Jeg elsker feiringer og lager alltid masse godt på 17. mai. Men vi har alle godt av å spise mat som gjør at kroppen fungerer bra, sier hun.

Server i porsjonsstørrelser

Et av Nordstrands beste tips for å unngå å overspise er å lage kaker i porsjonsformer.
– Vi har en tendens til å ha et voldsomt utvalg av kaker, og da vil vi gjerne smake på alt. Lager man kake i porsjonsstørrelser er det tydelig at det er én kake til hver, sier hun.
Du kan for eksempel lage brownies i muffinsformer. Pynt med frukt og bær, og server med en kule vaniljeis.

Dessertbordet kan bli like fristende, selv om utvalget er mindre. Lager du kaker i porsjonsformer, dander det fint på fatet og pynt med mye friske bær. Du kan også lage en stor bolle med fruktsalat og sette frem en liten boks med ekte vaniljeis.
– Det er viktig så snu balansen. Fyll skålen opp med frukt og spis med en liten kule is til, slik at du spiser mest bær og minst is.

Mange har tradisjonelle kakeoppskrifter man lager hver 17. mai. Berits tips for å lage en sunnere variant av kaken er å bytte ut siktet hvetemel med økologisk spelt. Du kan og enten bytte ut- eller halvere sukkeret med rårørsukker.

– Men det aller viktigste er å forsyne seg med små stykker. Så du kan trygt spise pavlova med verdens beste samvittighet, men pass på å ha noe sunt til, som fruktsalat, sier Berit.
Hun mener nasjonaldagen skal være en fest for øyet, ganen og kroppen. Det handler ikke om å stille med mest mulig kaker. Men legg litt ekstra innsats i borddekking og dandering av dessertbordet, og gjestene kommer til å blir mer enn fornøyde.


Frukt 17. mai
Spis masse frukt:

Hiv innpå med frukt og bær på 17. mai. Oppskrift til denne fruktsalaten finner du her.

© Ulrikka Pousette/Allt om Mat

Berit Nordstrands beste tips

  1. Spis mer salt og mindre søtt:
    Det ikke sukkeret som lager 17.mai-festen. Vi spiser mye god mat som spekemat, eggerøre og laks. Spis mer salt, og mindre søtt. 
  2. Lag kake i porsjonsformer:
    Når du lager kake i porsjonsstørrelse er det tydelig at det er én kake til hver. På den måten unngår du å spise alt for mye.
  3. Server masse frukt og bær:
    Frukt og bær er ikke bare supergodt, men er også kjempesunt. Så det er bare å hive innpå!
  4. Lag en sunnere variant av den tradisjonelle kaken:
    Har du en tradisjonell kakeoppskrift du skal lage, kan det være et godt tips å bytte ut siktet hvetemel med økologisk spelt. Sukkeret kan du enten erstatte-, eller halvere med rårørsukker.
  5. Unngå brus og smågodt:
    I følge Berit er brus og smågodt de verste sukkerfellene, men de er absolutt ikke umulig å unngå. Bytt brus ut med kullsyrevann med smakstilsetning, og kjøp smågodt av høy kvalitet. Det er kanskje litt dyrere, men smaker mye bedre.

Styr unna sukkerfellene

Brus går det som regel litervis av på 17. mai. Men i følge Nordstrand er dette en av de verste sukkerfellene.
– Heller ikke la deg lure av brus med kunstig søtning, det forstyrrer tarmfloraen, sier hun.
Men et godt alternativ Berit foreslår er kullsyrevann og smakstilsetning. Da kan du tilsette for eksempel frosne bringebær, eller mynte og lime.
– Det smaker mye bedre enn brus, og er kjempe friskt.

Smågodt er og en av verstingene mener kostholdseksperten.
– Kjøp litt godteri av høy kvalitet, og mindre potetgullposer som er litt dyrere. Og husk at det ikke er farlig at godteriskåla går tom.
På bloggen til Berit finner du mange gode forslag til godteri man kan lage selv. Man kan for eksempel smelte mørk sjokolade og røre inn nøtter.

Kanskje er du også interessert i...