Quinoasalat med tranebær og nøtter

Lag salat med en av verdens sunneste proteinkilder.

28. april 2014 av Siri Høstmælingen

 Quinoafrøene er glutenfrie og proteinrike, med en essensiell aminosyresammensetning som tilsvarer den i melk, men som i resten av planteriket bare finnes i supermaten hampfrø og chiafrø. 

Smaken av quinoa er mild, med nøttepreg. Det finnes også rød quinoa å få kjøpt, men den hvite er vanligst i butikker i Norge. Frøene skylles før koking for å få bort bitterstoffer, og i kokevannet kan du tilsette salt, buljong eller krydder.

Bruker du quinoa som en ren erstatning for pasta, ris eller poteter, fluff den opp med gaffel og en klatt smør. Smaken passer til både kjøtt, fisk og kylling. Ferdigkokt quinoa kan oppbevares flere dager i kjøleskapet, og brukes i supper, brøddeig og i vaffel- og pannekakerøre. Koker du frøene i vann og melk, soyamelk eller kokosmelk, får du en deilig, varm frokostgrøt som holder deg mett lenge. Selv bruker vi quinoa oftest i lune salater.

Quinoasalat med tranebær og nøtter
4 porsjoner
 
2 dl quinoa
25 g smør
2 vårløk
1 dl tørkede tranebær
1 dl pekannøtter, ristede eller valnøtter, ristet i tørr stekepanne
salt, pepper, evt. olivenolje
 
Kok quinoaen etter anvisning på pakken. Når de er ferdigkokt, ha i smør og fluff opp frøene med en gaffel. Rist nøttene i tørr stekepanne, til de begynner å svette. Hakk nøtter og tranebær, finsnitt vårløk, og bland med den kokte quinoaen. Smak til med salt og pepper, og olivenolje om ønskelig. Deilig tilbehør til julematen, ostefatet, eller som en sunn lunsj.

Kanskje er du også interessert i...