Derfor bør du lage fermentert mat

Fermentert mat er i vinden, og ifølge kokebokforfatter Gry Hammer er det gode grunner til det.

9. mars 2016 av Martine Haug Nysether
Stadig flere opplever å ha problemer med magen, og nyere forskning har også vist at alt fra dårlig immunforsvar til depresjon utmattelsesyndrom kan skyldes svikt i mage- og tarmfunksjonen.
 
Kokebokforfatter Gry Hammer jaktet i flere år etter et kosthold som kunne gi henne bedre helse, og fant ut at fermentering var et naturlig valg når hun ønsket å bruke mat som medisin.
 
– Jeg skjønte at fermentert mat og drikke gjorde maten lettere for meg å fordøye og tilførte tarmen bakterier og enzymer som jeg trengte for å få en mer funksjonell mikrobiota. Jeg ønsket bedre helse og denne maten og drikken gjorde raskt noe med det.
 
Oppskrifter finner du nederst i artikkelen!

Tilbake til røttene

Hammer er ikke i tvil om at fermentering er en trend som er kommet for å bli.
 
– Det er først og fremst en gammel konserveringmetode fra en tid hvor vi manglet frysere, hermetikk og konserveringsmidler. I dag fermenterer vi for å få spennende smaker fra vår gamle matkultur. Vi fermenterer også for å få flatere mager og bedre immunforsvar. Det smaker godt og gjør så inderlig godt.
 
– Hva vil du si til de som tenker at det tar «altfor lang tid» eller at det er «for krevende»?
 
– Det kommer helt an på hva du gjør. Å lage surkål koster nesten ingen ting. Du trenger ikke spesialutstyr, du bruker 10 minutter på å forberede kålen og ha over i et glass, og resten tar de melkesyreproduserende bakteriene seg av. Etter en uke i romtemperatur har du probiotisk, syrlig og frisk surkål. Godt for tarmen og din generelle helse – og helt uten allergener.
 

Sunn mat for tarmen

Vi har plukket ut våre favoritter fra Grys fermenterte oppskrifter:

 

Kanskje er du også interessert i...