øvelseskjøring
Øvelseskjøring er viktig:

– Råskummelt! sier mamma Tone Pettersen om hvordan det var å overlate rattet til eldstedatteren Marte. Men det gikk seg til! 

© Guro Kulset Merakerås

Øvelseskjøring: Når ungdommen tar over rattet!

Med hjertet i halsen og hånden på brekket! Foreldre bør være med på et par kjøretimer før de øvelseskjører med barna, tipser førerprøvesensor.

16. oktober 2017 av Guro Kulset Merakerås

Tone Pettersen er en sindig trebarnsmor. Hun stoler på ungene sine og har tillit til at de greier det meste. Men å overlate rattet i bilen til eldstedatteren Marte var ikke lett.

Tone ler hjertelig.

– Det var råskummelt! Marte nikker megetsigende. 18-årsdagen har passert, og mor og datter kan se tilbake på perioden med øvelseskjøring og le av det sammen. Det var høy puls og til tider et betydelig støynivå i familiens Peugeot da Marte rullet ut på veiene i Trondheim for å gjøre sine første erfaringer som sjåfør. Mor hadde hjertet i halsen og hånden på brekket. Bortsett fra når den var på vei mot rattet.

– Det var det verste. At mamma var så klar til å ta over rattet. Jeg følte at hun ikke stolte på meg, og det var kjempestressende, sier Marte. Tone hører hva hun sier. Smiler moderlig. Motstår fristelsen til å påpeke for ente gang at det var hennes ansvar å gripe inn ved behov.

Egentlig hadde de ikke så stor tro på mor-datter-konstellasjonen til kjøreopplæring. De regnet med at det ville bli for eksplosivt, og at far-datter ville fungere bedre. Men pappa var alltid opptatt med treneroppgaver og det ene med det andre, så Marte og Tone fant ut at de måtte gi det rene damelaget en sjanse. Det gikk overraskende bra – selv om nervene altså var i høyspenn i starten.

øvelseskjøring
Tid til øving:

Det kreves planlegging for å få tid til øvelseskjøring i en travel familiehverdag!

© Guro Kulset Merakerås

Foreldre med på kjøretimer

Førerprøvesensor hos Statens Vegvesen, Ronny Brattås Sjøvold, vet at dette er en helt vanlig situasjon. Nervøse foreldre og nervøse barn.

– Veldig mange tenker at de skal spare penger ved å gjøre unna grunnleggende teknisk opplæring på privaten. Jeg tror ikke det er så lurt. Et ekstra pedalsett kan komme godt med i starten – også for å roe ungdommens nerver. Vi ser dessuten at mange foreldre strever med å lære bort tekniske ferdigheter selv om de har dem selv, sier han.

For best mulig progresjon anbefaler vegvesenets mann noen timer hos kjøreskole rett etter trafikalt grunnkurs. Hvis foreldrene er med i baksetet, får de tips om hvordan opplæringen bør foregå.

– Et godt trekantsamarbeid mellom foreldre, elev og kjøreskole gjennom hele toårsperioden er nøkkelen til suksess. Etter noen få timer kan øvelseskjøringen fortsette på privaten, sier Ronny.

Les også: Slik hjelper du barna å velge studieretning!

øvelseskjøring, opplæringsmetode
Føreprøvesensor:

Ronny Brattås Sjøvold er sensor hos Statens Vegvesen anbefaler foreldre å være med på et par kjøretimer for å lære seg riktig opplæringsmetode.

© Guro Kulset Merakerås

Hos familien Pettersen gjorde de det ikke på denne måten. I det hele tatt var det flere gode råd de ikke lyttet nok til, ser de i etterpåklokskapens lys. Den viktigste glippen var kanskje at de ikke startet med øvelseskjøringen tidlig nok.

– Jeg var ikke så motivert for å begynne å kjøre bil da jeg fylte 16. Da begynte jeg nemlig å kjøre scooter, og dermed hadde jeg liksom det jeg trengte, forteller Marte.

Mamma Tone Pettersen tenker tilbake på informasjonsmøtet de var på hos Statens Vegvesen. De fikk tips om å starte tidlig og ta noen timer hos kjøreskole helt i begynnelsen.

– Vi diskuterte det ganske mye. «Det er ingen som gjør det sånn!» sa Marte, og så ble det slik at ikke hun gjorde det heller. Men det var uansett et nyttig møte. Ikke minst fikk jeg en aha-opplevelse av hvor viktig det er med mengdetrening. Jeg kan ikke huske at det var så mye snakk om det den gangen jeg tok lappen, sier Tone.

Mengdetrening er viktig!

Sensor Ronny minner om at målet med kjøreopplæring ikke er å greie å bestå førerprøven, men å bli en tryggest mulig bilfører. Og da er det én ting som gjelder: Mengdetrening.

– Du kommer garantert til å bli bekymret den dagen poden eller «podinnen» skal kjøre bilen alene. Sørg i det minste for at du har god samvittighet der du sitter, sier han og understreker at fagfolk merker stor forskjell på om ungdommene har kjørt mye privat. Sjåfører med nok mengdetrening er gode på kjøretøybehandling og bedre til å vurdere risiko. Førerprøvesensoren påpeker at eleven helst skal holde førerprøvenivå ett år før oppkjøring.

– Da får vi et helt år med selvstendig kjøring sammen med ledsager, og det gir den overlæringen som skal til for at sjåføren er en tryggest mulig trafikant selv med ferskt førerkort. Vi vet at en del foreldre sier til ungdommer som fyller år på vinteren at de bør vente til våren med å begynne øvelseskjøringen. Det blir helt feil. De to årene med øvelseskjøring går ganske fort, og de må brukes godt. Du må for all del ikke frata ungdommen muligheten til å få noen måneder ekstra på vanskelig føre med ledsager. Dette er verdifull øvelse, understreker han. 

øvelseskjøring
Mange timer øvelseskjøring:

Etterhvert forsto Marte at det å ha mange timer i bilen, faktisk er veldig viktig. 

© Guro Kulset Merakerås

Kjøretimer som 16-åring

Marte har erfart det samme som mange andre ungdommer. Det er vanskelig å få mange nok timer bak rattet – selv om man vet at det er viktig.

– Det handler om tid, sier Marte.

– Prioritering, korrigerer Tone.

– I starten hadde jeg ikke lyst, rett og slett, innrømmer sjåføren in spe. – Jeg fikk det til så dårlig, og syntes giringen var et mareritt.

Det var vanskelig å motivere seg til å sitte i bilen sammen med mamma på søndagskveldene og streve. Da fristet det mye mer å møte venner. Nå som hun er blitt en brukbar bilfører, går det bedre, men tid er et knapphetsgode hos familien Pettersen.

– Vi burde egentlig ha lagt det inn i kalenderen, for det må planlegges litt for å få plottet inn øvelseskjøring i en travel familiehverdag, sier Tone. Marte er eldst av tre søsken, og Tone får sjansen til å gjøre ting annerledes i runde to og tre.

– Neste gang skal vi få 16-åringen til å starte med noen kjøretimer helt i starten, og så øve jevnt gjennom to år. En kjøreskolelærer er selvsagt bedre rustet til å lære bort, så et samarbeid mellom hjem og skole er nok lurt.

Selv om Marte selv ikke ville starte med kjøretimer som 16-åring, kommer hun til å anbefale sine yngre søsken å gjøre det.

– Jeg ser i ettertid at det hadde vært lurt. Jeg fikk en helt annen forståelse av det kjøretøytekniske når kjøreskolelæreren forklarte det, sier hun, og synes en kjøretime eller to med foreldre i baksetet høres smart ut.

– Det ville ha hjulpet deg til å veilede meg godt, fastslår hun og kikker på Tone.

Sensoren har også inntrykk av at øvelseskjøring blir nedprioritert i hverdagen i mange travle familier, og vil understreke at den undervisningen man kan få på kjøreskolen, rett og slett ikke er nok. Du kan lære å kjøre bil, ja. Men skal du bli en tryggere bilfører trengs det hjelp hjemmefra.

– Vi vet at de første årene etter oppkjøring er den mest ulykkesutsatte perioden. Det handler mye om mangel på erfaring. Å kjøre mye med ungdommene er en god investering i å få dem velberget gjennom de kritiske, utsatte årene, fastslår Ronny Brattås Sjøvold.

Les også: Ordbok for den moderne kjernefamilien!

Tips:

Oppsøk vegvesenets gratis informasjonsmøter for foresatte.

Start øvelseskjøringen med et par timer hos kjøreskole.

Samarbeid med kjøreskolen. Bli med i baksetet på en tidlig kjøretime og få tips om videre privat øving.

Husk at mengdetrening med ledsager hjelper ungdommen gjennom den aller mest uerfarne og ulykkesutsatte perioden.

Slik foregår lovlig øvelseskjøring:

Eleven har gjennomført trafikalt grunnkurs og har fylt 16 år.

Bilen er merket med en godt synlig rød L på hvit bakgrunn.

Ledsager er over 25 år og har hatt førerkort sammenhengende de siste 5 årene.

Bilen har ekstra speil for ledsager.

Passasjerer er tillatt.

Instruktøren kan ikke ta betalt, da gjelder et annet regelverk for kjøretøy og lærer.

Kanskje er du også interessert i...