Slik rydder du uten stress
Ryddeguide:

Finn ryddesystemet som fungerer for deg og din familie – og opplev mindre stress, rot og kjefting i hverdagen.

© Getty Images

Lei av å rydde? Slik holder du orden i hjemmet

Ryddesystemet som faktisk fungerer!

10. november 2016 av Martine Haug Nysether

I en hektisk hverdag med flere personer under samme tak, tar det ikke lang tid før huset som var rent og ryddig, minner mer om en slagmark enn et hjem. Kjenner du deg igjen? 

Eller kanskje hjemmet er blitt litt ryddigere nå som barna har flyttet ut, men likevel har du følelsen av at du alltid går og rydder?

Uansett hvordan det ser ut hjemme hos deg, er rot en viktig årsak til unødvendig stress, skal vi tro journalist og blogger Gunn Beate Reinton Rulnes. Hun mener rot gjør det vanskelig å slappe av, både fysisk og psykisk.

– Det er roten til mye surmuling, kjefting og sinnarydding – du vet når du rydder hardt og fort slik at de andre skal forstå at du ikke gjør det med glede, men håper de andre skal ta hintet … Jeg er skyldig i det selv, innrømmer Rulnes.

– Vi mennesker har så mange ulike terskler for hva vi oppfatter som rot. Det er krangelutløser nummer én. Mange mister oversikten både fysisk og mentalt når det er rotete. Når man da blir stresset ligger landskapet vidåpent for en god, gammeldags ryddekrangel.

Få ekspertens beste tips nederst i artikkelen!


Reduser stresset i hverdagen

Selv kjente tobarnsmoren hvordan rotet stresset henne i en hektisk hverdag. Den roen og gleden hun følte da hennes rutiner, løsninger og strategier fungerte, ønsket hun å dele med andre. Først via bloggen, som hun startet i 2009, og nå gjennom ryddebøkene «Listelykke» og «Listelykke notatbok».

– Ingenting kommer av seg selv, men et godt grunnsystem er gull verdt. Ved å hele tiden vende tilbake til systemet – det vil si å bruke listeboken og hele tiden holde samtalen om husarbeidet varm dersom dere er flere. Jeg liker å se på familien som et AS, der alle er daglige ledere som holder familiemøter når det trengs. Ikke bli stående alene med ansvaret og oversikten. Del på det, så vil eierskapet til husarbeidet og ryddingen ligge hos alle.

– Men hvorfor skal vi skrive lister?

– Hovedsakelig fordi hjernene våre ikke klarer å huske på alle tingene vi har lyst til å huske på. Oppgavene settes i et system du kan gå tilbake til når du har tid til oppgavene. De blir ikke borte, og det reduserer stress å vite at du ikke kommer til å glemme noe. Det er et tydelig system som du kan gå tilbake til akkurat når du vil.


Unngå krangling om rotet

Til tross for at 37-åringen er over gjennomsnittet interessert i og opptatt av rydding, mener Rulnes det er viktig at vi tåler at det er rotete innimellom.

– Livet handler om så ekstremt mye mer enn perfeksjonisme og tomme flater. Fordi det finnes viktigere ting her i livet enn et plettfritt hjem. Hva vil du være glad for at du fokuserte på, når du sitter på gamlehjemmet? Det er forenklingen jeg setter pris på ved det hele, jeg er ikke ute etter perfeksjon.

En annen, kjent utfordring i mange hjem, er at den ene parten er mer opptatt av å ha det ryddig. Det kan fort resultere i et evig mas.

– Samtale er veldig viktig. Også når det kommer til dette temaet. Å forklare hverandre hva slags forhold man har til rydding, hvilke ting som er plagsomt, hvilke ting man syns er kjedelig, uviktig eller vanskelig. Det er også greit å få lov til å minne hverandre på oppgaver den andre kanskje ikke tenker over at man har.

En slik samtale bør ende opp i en avtale om hyppighet av husarbeid, hva man bør gjøre daglig, ukentlig, hver andre uke, månedlig, hver sesong og årlig.

– Med en slik avtale i bånn blir det lettere å ta opp tråden uten at det blir tatt opp feil, fordi man har blitt enige om den. Og så må vi gi og ta litt, alle mann.


Ekspertens beste ryddetips

Pleier du å spare ryddingen til en helgedag, bør du heller ta små grep i hverdagen – så du kan benytte helgen til andre ting.

– Smårotet er det viktig å holde et øye med, fordi ett brev på en kommode fort forplanter seg til å bli en stabel med papirer, der viktige innbydelser og fakturaer kan gjemme seg og glemmes, påpeker Rulnes.

– Hvis alle fire i familien legger fra seg 10 ting i løpet av dagen, og ikke rydder det opp, blir det 40 små ting som flyter og ikke ligger på plass. De 40 tingene vil faktisk oppleves som mye mer. Det vil ikke ta mange minuttene å rydde det opp, men tingene vil påføre oss mange minutter med irritasjon dersom vi lar det ligge.

Når det føles ut som alt flyter rundt i huset, anbefaler tobarnsmoren å prøve moppetrikset.

– Mitt morsomste ryddetips er moppetrikset. Du vet, når det flyter på barnerommet … Dra alt sammen med en mopp, sett kurvene rundt dere og sett i gang med å plukke en og en ting og legg det i riktig kurv. Det som ikke har noen plass til slutt, bør vurderes som gi-bort-verdige eiendeler eller søppel.

Har du fått med deg denne? Her er ryddemetoden som har tatt verden med storm!


En guide til et ryddigere liv

Derfor bør du rydde:

  • Jeg utsetter oppgaver når det er rotete, og får ikke gjort det jeg skal.
  • Jeg blir i dårlig humør av rot.
  • Rot øker stressnivået mitt.
  • Rotet gjør at jeg ikke vet hvor jeg jeg skal begynne.
  • Jeg bruker for mye tid på å lete etter ting jeg trenger.
  • Jeg kommer for sent ettersom jeg ikke har kontroll.
  • Jeg krangler med andre på grunn av rotet.
  • Jeg har for mange ting.
  • Jeg har ikke noe godt system for utstyr og klær for ulike sesonger.
  • Jeg vil ikke lenger være flau når det kommer uanmeldt besøk.
  • Jeg vil ikke etterlate meg et kaos til barna mine.
  • Jeg skal flytte til et mindre sted.


Derfor bør du skrive lister:

  • Har du mange gjøremål, er det lett å la seg overvelde. Å glemme viktige oppgaver er ikke noe alternativ: Lister husker for deg.
  • Listeboka er som en ekstern harddisk, som faktisk lar deg glemme, og spare kapasitet til det du holder på med akkurat nå.
  • Lister lar deg sortere oppgaver og tanker. Hver kveld før jeg legger meg, planlegger jeg morgendagen, og skriver huskelister. Da er det ingenting jeg trenger å gruble over før jeg ser oppgavene igjen morgenen etter. Lister tømmer hjernen for støy. Da får du sove godt!
  • Lister hjelper deg å prioritere riktig. Det går bedre å organisere hverdag og jobb når du ser de store linjene.
  • Når du krysser av og stryker ut, ser du progresjon, og du blir motivert for å fortsette – fordi det utløser dopamin, som er et viktig signalstoff for hjernenes belønnings- og motivasjonssystem.
  • Lister hjelper deg med å fokusere på det du skal gjøre. Du holder tankene på plass. For det neste punktet ligger der og venter til det du er ferdig med det du holder på med nå.
  • Lister gjør deg mer produktiv, på grunn av økt motivasjon og økt oversikt.
  • Lister betyr ofte bedre tidsplanlegging – og dermed er det tidsøkonomisk. Du får oversikt over det du skal gjøre i løpet av dagen. Tiden du sparer, kan du bruke på mer fritid!


Slik skriver du gode lister:

  • En visjon for hjemmet ditt – hvordan ønsker du/dere å ha det hjemme?
  • Kartlegg hus og husarbeidet – lag en plan for hvilke oppgaver og husarbeid som må gjøres daglig, ukentlig, hver 14. dag, månedlig, sesong og årlig.
  • Lag en veggkalender – så har hele familien oversikten over hva som skal gjøres når.
  • Digitale kalendere kobles sammen – de fleste av oss har en smarttelefon eller pc de bruker daglig. Skriv ned viktige hendelser og avtaler – så unngår man dobbeltbooking.
  • Hold familiemøte.
  • Forbered morgendagen – unngå en hektisk start på dagen. Bruk litt tid om kvelden på å dekke frokostbordet, smøre matpakker, pakke sekker og finne frem klær. En god start på dagen gjør alle i bedre humør!
  • Skriv ukemeny – og storhandle én gang i uken.


Smarte ryddetips i en hektisk hverdag:

  • Rydd rom for rom – Tenk over hva du bruker hvert av rommene i huset til, hvilke ting som hører hjemme der og hvilke oppbevaringsbehov du har. Ser fort hva som ikke hører hjemme der.
  • 10-minutter'n – 10 minutter kan endre utrolig mye! Bryt ned større prosjekter i 10-minuttere, da er det lettere å motivere seg og få mye gjort.
  • Ryddekvarteret – Ikke alle i familien ønsker å rydde når du vil ... La derfor hver enkelt bruke 15 minutter i løpet av dagen til å rydde der det trengs.
  • 30-minutter'n – Bruk 30 minutter rett etter jobb eller rett etter middag til å ta en ryddesjau. Da slipper du å bruke helgen på å rydde opp ukens oppsamlede rot!
  • 30 dager med organisering – Tell antall skuffer og skap som skal ryddes. Skriv en nummerert liste rom for rom, hvor du lister opp hylle for hylle og skuff for skuff. Målet er å ha kommet gjennom alle skuffene, på antall dager du har på den nummererte lista.
  • Kategorirydding – Tøm skuffen skapet og hent lignende innhold fra andre skap i huset. Gå gjennom og tenk over om du trenger alle disse tingene. Legg tilbake det du er 100 prosent sikker på at du vil beholde. Resten kvitter du deg med så fort som mulig. Mellomlagring er roten til mye rot!
  • Kvitt deg med ting – Eier du færre ting, kommer du til å bruke tingene du har, mer. Kvitter du deg med ting kommer du til å bruke mindre tid på leting!
  • Haugrydding – Samle alt som ligger på kommoder, på gulvet, under sofaen, i bollen – alt som ikke ligger på sin egen plass – i en stor haug midt på gulvet. Når alt rotet er samlet, plukker du ut et par ting og legger på plass. Haugen krymper og det er veldig motiverende!

Flere smarte ryddetips finner du i boken «Listelykke». God rydding! 

Kanskje er du også interessert i...