© Ulrika Ekblom

Bakterier – nøkkelen til god helse

God tarmflora og riktig kosthold kan dempe betennelsesreaksjoner i kroppen, og dermed gjøre mange mennesker friskere, mener damene bak suksessbloggen Food Pharmacy.

2. september 2017 av Bjørnhild Fjeld

Hele 80 prosent av kroppens immunforsvar sitter i tykktarmen. Derfor er nøkkelen til god helse å spise mat som opprettholder en god tarmflora, mener Mia Clase og Lina Nertby Aurell som står bak den svenske suksessbloggen Food Pharmacy. Barndomsvenninnene startet bloggen da tre kvinner i deres nærhet døde altfor tidlig av kreft.

Matbloggerne Mia Clase og Lina Nertby
Snuoperasjon:

Tidligere var ikke Mia Clase (39) og Lina Nertby (39) særlig opptatt av matlaging, utover at det skulle smake godt. Nå bruker de mye tid på kjøkkenet med å eksperimentere seg frem til retter som hjelper tarmfloraen til å fungere godt.

© Ulrika Ekblom

Tara møter dem i Oslo i forbindelse med at de lanserer boken «Food Pharmacy» på norsk – og i løpet av året også på 12 andre språk. I dag jobber de to på heltid med bloggen, bøkene, kurs og foredrag, samtidig som de har spist seg til en bedre helse enn de hadde før.

Men det startet altså med tre tragiske dødsfall: Mias mamma, Linas tante og moren til en felles venninne – gikk alle bort etter kreftsykdom.

En ny verden

– Det føltes så meningsløst at tre kvinner vi var så glade i, skulle dø i så ung alder, nesten samtidig. Etter hvert vokste tanken frem – var det noe vi selv kunne gjøre for å forebygge kreft og andre sykdommer?

I begynnelsen følte de seg ganske så forvirret. For nye forskningsresultater sa en ting, skråsikre kostholdseksperter noe annet, det var 5:2-dietten her og LCHF der. Hvem hadde egentlig rett?

Løsningen åpenbarte seg etter en lunsj med medisinprofessor Stig Benkmark i Helsingborg. Han var mellom 1970 og 1994 professor ved det medisinske fakultetet på universitetet i Lund og sjef for den kirurgiske klinikken ved universitetssykehuset i samme by. Da han for mange år siden innså at omkring 80 prosent av kroppens immunforsvar sitter i tykktarmen, bestemte han seg for å vie resten av livet til å forske på hvordan man kan få en optimal tarmflora.

– Omtrent tre biter inn i rødbetebiffen åpnet Stig døren til en ny verden for oss, forteller Mia.

Dermed begynte venninnene å blogge sammen på bloggen Foodpharmacy.se. Den ble raskt veldig populær og fikk lesere både i Sverige og utlandet, og finnes i dag også på engelsk. Det første året fant en halv million lesere veien til bloggen.

Vanlige kvinner med vanlige liv

– Jeg tror at årsaken til at bloggen ble så populær, er at vi er to helt vanlige kvinner med helt vanlige liv. Vi spiste «skrotmat» med sukker og pizza og tenkte ikke så mye over at dette påvirket helsen vår. Jeg hadde for eksempel stadig tilbakevendende influensa, og tenkte at det var sånn det skulle være, forteller Lina.

Mia sier at hun ofte følte seg sliten, hun måtte bare legge seg på sofaen etter jobb. Trening ble det lite av, og energinivået var lavt.

Men etter å ha fordypet seg i betydningen av tarmbakterier, begynte de begge sakte men sikkert å endre på kostholdet.

– Vi la til mer grønt. Spiste en salat ved siden av pizzaen, lagde en grønn smoothie. Vi gjorde ingen drastiske endringer, men tok det steg for steg, forklarer de.

Les også: Berit Nordstrands tips til bedre tarmhelse

grønnkål
Gå for grønt:

Grønnkål er kålsorten med mest vitaminer! 

© Ulrike Ekblom

Grønnere kosthold

I dag har de et kosthold basert på mye grønnsaker, økologisk mat laget fra bunnen av, gurkemeie-shots og nesten ikke sukker.

– Tidligere spiste vi mat fordi det smakte godt, og for å fylle opp magen. Men nå spiser vi også for at det gjør oss godt, sier Mia.

I løpet av de årene de har jobbet med Food Pharmacy-prosjektet, har de lært stadig mer om hvilke råvarer som påvirker kroppen i positiv retning. Gurkemeie, grønnkål, spinat, ingefær og avokado er blant ingrediensene som stadig finner veien ned i grytene. Sukkeret er borte, det samme gjelder ferdigmat og ikke-økologiske grønnsaker. I tillegg spiser de mindre kjøtt enn de gjorde før.

Men selv om de holder seg på den sunne linjen får ingen av dem «angst» av å spise et kakestykke.

– Det viktigste er hva slags mat du spiser til hverdags. Om jeg er på besøk hos en venninne og hun byr på kake eller is, har jeg ikke dårlig samvittighet for å spise det. Til hverdags spiser jeg jo sunt og får i meg den næringen jeg trenger for at kroppen skal fungere, sier Lina.

En effekt de begge har merket av det nye kostholdet, er at søtsuget er borte. Mens de tidligere kunne fråtse i smågodt, er det rett og slett ikke fristende lenger.

Les også: Lag fermentert mat og få tarmfloraen i balanse igjen!

gurkemeie
Drikk en gurkemeieshot 1-2 ganger om dagen:

1 dl juice (eller vann), 1 ss malt gurkemeie, ¼ ts malt pepper, 1 ts kanel, 1 knivsodd malt nellik, 1 ss eplesidereddik, 1 ss olivenolje, 1 ss presset sitronsaft. Blandes sammen i et glass.

© Ulrika Ekblom

Mat som medisin

Navnet på bloggen og boken, «Food Pharmacy», står de hundre prosent inne for. For brukt riktig er mat medisin for kroppen, mener Mia og Lina.

– Jeg synes det er veldig rart at det i medisinsk behandling ikke oftere gis livsstilsråd, for eksempel for at kreftpasienter skal komme seg til hektene og takle sykdommen bedre, sier Lina.

De understreker at de på ingen måte oppford­rer folk til å la være å ta imot medisinsk behandling, men mener mat kan brukes som medisin i tillegg.

Food Pharmacy-forfatterne er også overbevist om at mat og riktig kosthold kan dempe betennelsesreaksjoner i kroppen, og dermed gjøre mange mennesker friskere.

– Vi har fått tilbakemelding fra så mange mennesker som sier at de rett og slett føler seg bedre etter å ha gått over til vår måte å spise på. Det er folk som har slitt med mageproblemer som IBS (irritabel tarm), og mange ulike helseproblemer. Ved å gi kroppen mer av de riktige næringsstoffene er det utrolig hvilken effekt det kan gi, mener Lina.

Sliter du med oppblåsthet og fordøyelsesproblemer? Disse matvarene skal hjelpe!

grønne bananer sunt
Fiberrike:

Synes du grønne bananer er best? Da er du heldig, for det er faktisk også veldig smart for kroppen. Det er nemlig mye fiber i de grønne bananene. Det blir først til sukker når de blir modne. Så gjør som apene – spis bananene grønne. Det er bra for deg!

© Ulrika Ekblom

Back to basic

De har begge to små barn i huset, og har som de fleste andre opplevd at det ikke alltid er så lett å få barna til å spise alt. Men selv om grønnsaker kan være æsj, føler de at de har lyktes godt med å innføre gode vaner tidlig for barna.

– Forbud er ikke bra. Barna får spise både chips og godteri når de er borte, men hjemme spiser vi sunt. Vi har tatt med barna på reisen, forteller Lina.

Mia og Lina understreker at deres filosofi ikke er noen ny måte å spise på – det er heller «back to basic», med skikkelig god mat laget på sunne råvarer fra naturen.

Og selv om det ikke er det viktigste for dem, kan det hende det også blir lettere å holde vekten:

– Det er ingen slankekur, men du går i hvert fall ikke opp i vekt, sier Mia. 

Kom i gang:

Her er Mia og Linas tips til å komme i gang med et mer helsevennlig kosthold:

Ta et steg om gangen – ingen forandring skjer over natten.

Fokuser på hva du legger til – ikke hva du tar bort fra kostholdet.

Spis mye grønnsaker.

Drikk en grønn smoothie hver dag.

Unngå sukker, halvfabrikata, sprøytede grønnsaker og «vomfyll» med næringsfattig mat.

Bok Food Pharmacy Iris Forlag.
Mer inspirasjon:

Boken «Food Pharmacy» koster 349 kr og er utgitt på Iris Forlag.

© Iris Forlag

Kanskje er du også interessert i...