© Xenia Villafranca

– Jeg blir sykt forbannet over aldersfascismen i dagens arbeidsmarked!

Margaretha Finseth (62) nektet å gi seg og sikret seg til slutt drømmejobben.

27. juli 2017 av Lene Wikander

Det er den innstillingen til livet som har gjort at hun i dag sitter som design- og merkevaresjef i det nyskapende garn- og strikke-konsernet House of Yarn. Men det er én ting som gjør Margaretha fly forbannet:

– Jeg blir sykt forbannet over aldersfascismen i dagens arbeidsmarked! sier hun ivrig og slår i bordet på den store designmessen der vi møter henne.

– Når skal vi komme dit at alder i seg selv er et uinteressant parameter, men at kompetanse, egnethet, hvem du er og ikke minst – verdiskapningen du kan bidra med i fremtiden – er det som teller?

– Den kunstige polariseringen mellom unge og eldre som liksom skal kjempe mot hverandre på arbeidsmarkedet er jo bare bullshit. Alder er det første man må oppgi i digitale søknader. Et blikk på det og søknaden går rett i søpla hvis du er for «gammel». Og den grensen kryper stadig nedover.

Skille mellom generasjonene

Oldinger på 25 år er det mange av, og jeg har jobbet med flere av dem, ler Margaretha som ble så provosert at hun twitret til likestillingsministeren da hun igjen sto uten jobb kort tid etter de første nedbemanningene i 2009.

– Poenget mitt er at nå har vi lovfestet folks rettigheter på felt som likestillingen mellom kjønn, seksuelle legninger, religioner og etnisiteter, men det sinnssyke klasseskillet som vokser frem mellom generasjonene er det ingen som kjemper mot. Det er på tide at noen gjør akkurat det.

Margaretha mener nemlig det er kompetanse og mangfold både samfunnet og arbeidslivet trenger. Og kompetanse er noe hun har en del av.

Designet OL-genseren

Vi snakker tross alt om en dame som har praktisert livslang læring og bransjeglidning i over 30 år, testet ut alt fra fiskefiletering til restaurantbransjen, har sju år tekstilutdannelse, er faglærer, har vært bistandsarbeider, journalist og medieleder i over 20 år, jobbet med PR og kommunikasjon og digital markedsføring – samt designet den offisielle OL-genseren til troppene under vinterolympiaden i Norge i 1994. For å nevne noe.

– Men i 2005 ble jeg altså ansatt som reportasjesjef for fagstoffet i et nytt, norsk magasin før den økonomiske krisen og nedskjæringene slo til for fullt i 2009. Flere blader ble nedlagt og forlaget skulle kvitte seg med en fjerdedel av staben. Vi gikk med i dragsuget. Det var tøft å oppleve at noe du har jobbet så mye med for å bygge opp, ble borte med et pennestrøk.

Jeg tok sluttpakke og gikk på arbeidernes frihetsdag 1. mai. Det har jeg aldri angret på, men dette er en hard økonomisk virkelighet mange opplever i dag. Det er en mismatch mellom politiske festtaler og realiteten i arbeidsmarkedet som er helt absurd.

Godt voksen på arbeidsmarkedet

Så etter det var jeg altså nyskilt, hadde solgt huset og kjøpt nytt, satt med milliongjeld, en sønn å forsørge og uten jobb. Å være godt voksen og ute på arbeidsmarkedet igjen er virkelig ikke for pyser.

Men Margaretha er ikke en type som gir seg. Hun ville satse på en ny karriere så hun ringte til en kollega fra pressen som hadde byttet til PR- og kommunikasjonsbransjen.

– Jeg sa hei, kan du gi meg 20 minutter? Jeg vil inn i PR- og kommunikasjonsbransjen. Vi snakket fag i to og en halv time, og jeg fikk et vikariat, ler Margaretha som da ble med på å etablere at av Norges første byrå innen innholdsmarkedsføring.

– Men så ble byrået kjøpt opp bare for å bli lagt ned kort tid etter. Du har ikke den kompetansen vi trenger i fremtiden, sa de. Særlig! De kvittet seg med alle over femti, så det ble bare for dumt. Noen gikk til rettssak og vant, men jeg orket ikke å ta den kampen. Jeg ville videre. Så var jeg igjen klar for noe nytt – og hva gjør man for i det hele tatt å komme i posisjon til intervju? Jeg har et tips. Man må rett og slett bruke de midlene man har. Man venter til søknadsfristen har gått ut, tar en telefon og sender så søknaden på mail – og holder kjeft om alderen. Man kommer garantert til både første og andre gangs intervju! Margaretha smiler lurt.

– Men det viktigste er å jobbe i nettverket sitt. Og det var det som skaffet meg drømmejobben. Nå er jeg design- og merkevaresjef i House of Yarn som et spennende og nyskapende merkevarehus som eier markedets største merkevarer innen garn og strikk.

Her i huset setter vi kompetanse og mangfold øverst på kravlisten når vi søker etter nye folk. Jakter du på de beste, er alder et fattig parameter! 

Kanskje er du også interessert i...