© Peter Knutsson

Slik lever vi på 5:2-dietten!

Se hvorfor Helen og Maria fortsatte 5:2-dietten lenge etter at andre ga opp.

12. desember 2016 av Linda Newnham

For to år siden snakket alle om den nye 5:2-metoden – og mange prøvde den ut. To av dem var Helen og Maria. Til forskjell fra de fleste andre har de også fortsatt. 

Nå forteller de hvorfor – og hvordan livet med den kjente dietten har vært. Vi får også tips og råd fra Ulrika Davidsson, vår faste matspaltist, som hjalp til med å sette i gang de to jentenes vekttap for 365 dager siden.

Helen Andersson (46): – Nå liker jeg å se meg i speilet igjen!

Familie: Barna Jesper (25) og Filip (17)

Bor i: Solna utenfor Stockholm

Jobb: Key account manager

Vektnedgang: 10 kg

Jeg har levd etter 5:2-metoden i ett år nå, og kommer til å fortsette med det for å beholde vekten, sier Helen Andersson.

Helen hadde lenge vært klar over at hun er typen som lett legger på seg noen kilo. På slutten av 90-tallet gikk hun ned åtte kilo med svenske Viktväkterna, og klarte å holde den vekten i flere år, men deretter begynte kiloene å lure seg tilbake igjen. Samtidig har hun prøvd seg på forskjellige typer kosthold og testet ut den ene dietten etter den andre.

– Noen ganger regnet jeg ut poeng, andre ganger forsøkte jeg å kutte ut karbohydrater, bare for i neste omgang å lete etter fettfrie alternativer. Det er strevsomt å holde på sånn, for man finner ingen fast struktur. Til slutt orker man ikke mer og begynner å spise usunt igjen.

– Jeg er veldig glad i godterier og gjærbakst, og har lenge hatt problemer med småspising, noe jeg gjerne ville slutte med fordi jeg ofte var trett, småirritert og slapp.


5:2-dietten ble redningen

Det var på slutten av sommeren i fjor at hun bestemte seg for å virkelig gjøre noe med vekten.

– Jeg trivdes med livet mitt, men ikke kroppen min, for jeg vet hvordan jeg har sett ut, og gjerne ville se ut. Jeg hadde lagt på meg nesten ti kilo og kjente at det hadde gått for langt. Å kjøpe nye klær var ikke noe alternativ, jeg måtte i stedet gå ned i vekt.

Og hun ville også få et sunnere forhold til mat.

– Jeg leste om 5:2-metoden og var nysgjerrig på om man virkelig kan klare seg på 500 kalorier om dagen. Samtidig syntes jeg at utfordringen var ganske morsom.

Siden hun hadde likt Viktväktarnes regelmessige møter og innveiinger – "for da må man skjerpe seg" – meldte hun seg på et ti ukers kurs hos Ulrika Davidsson. Der fikk hun informasjon, tips, ideer og skjema for en fire ukers kickstart – en slags forberedelse for 5:2-metoden.

– I løpet av disse fire ukene gikk jeg ned fire kilo i vekt, noe som virkelig var en ansporelse. Jeg trengte det kicket – ellers ville jeg ha gitt opp.


Erfaringer fra 5:2-dietten 

Å begynne med 5:2-metoden etterpå var ikke noe problem. Helen følte seg helt fin og fikk ikke hodepine slik som mange andre kan fortelle om.

– Derimot gikk jeg og la meg tidlig på fastedagene, allerede rundt klokken 21–22 om kvelden, fordi jeg følte meg både trett og sulten. Da var det like bra å avslutte dagen.

De første månedene eksperimenterte hun med hvilke dager som var gode fastedager og hva hun skulle spise, men etter ca. et halvt år hadde hun funnet en balanse hun likte. 

Helen faster mellom mandag og torsdag (to av de fire dagene), slik at hun kan leve som vanlig i helgene. Og hun spiser omtrent det samme hver gang: To egg med Finn Crisp (tynt knekkebrød) til lunsj, og en bit kylling og litt ferdigkjøpt brokkoligrateng om kvelden. Alternativt lager hun saus av quorn som spises sammen med nudler uten kalorier.

– Det høres kanskje kjedelig ut, men jeg har funnet det jeg blir mett av, og ved å spise det samme hver fastedag slipper jeg å tenke på annen mat de dagene.

 Hvordan går det med sønnen din når du faster?

– Han spiser samme mat som meg, men med ekstra karbohydrater, slik som pasta.

Men hvordan legitimerer du overfor ham at du sulter deg to ganger i uken?

– Jeg anser det ikke som å sulte. Jeg spiser jo mat, bare veldig lite. Og fem dager i uken spiser jeg som vanlig.


Sverger til lavkarbo

Siden hun begynte med 5:2 har hun gått over til et lavkarbokosthold, med lite pasta, ris og brød.

– Jeg spiser tre ganger om dagen, men har sluttet med å småspise mellom måltidene. Jeg har innsett at det var det som satte i gang søtsuget mitt.

På lørdager unner hun seg å spise akkurat det hun vil.

– I helgen så nyter jeg. Da kan jeg ta et glass vin eller spise en dessert.

Helen hadde som mål å gå ned seks–sju kilo, men allerede etter fire måneder hadde hun gått ned ti – og måtte begynne med 6:1 for ikke å gå mer ned i vekt. 

Det føltes litt underlig i begynnelsen, men nå har hun funnet en god balanse. Hun er også veldig glad for at hun begynte med 5:2.

– Det føles som om jeg har fått tilbake mitt gamle jeg. Før gikk jeg ofte i tunika og andre plagg som skjulte kroppen. Nå er jeg fornøyd med meg selv og alle klærne mine sitter mye bedre. Når jeg går forbi speilet om morgenen tenker jeg ofte "Se, det der er meg, og jeg har klart det helt på egen hånd". Det føles fantastisk! 

Maria Aspenbom (40): – Magen min er roligere nå

Familie: Hunden Lisa

Bor: Stockholm

Jobb: Adferdsterapeut

Vektnedgang: 17 kilo

Jeg tror at denne metoden er som laget for meg! Den har gjort meg både mer opplagt og mye tynnere, sier Maria Aspenbom, som vi møter på en kafé på Kungsholmen i Stockholm.

Hun vil ha kaffe. Svart. Før drakk hun ofte latte. Ikke nå lenger. Siden hun begynte med 5:2 har hun forstått at magen hennes ikke tåler melkeprodukter særlig bra.

Maria har alltid ansett seg som en normal jente, og har alltid spist det hun har lyst på. Hun var ikke akkurat mager før hun begynte, men heller ikke tykk.

– Jeg trodde jeg spiste helt OK mat, men nå har jeg forstått at det gjorde jeg slett ikke. Det ble veldig mye fersk pasta og kjøtt, og for lite grønnsaker. Jeg hadde også veldig ofte lyst på noe søtt.


La om livsstilen

Hun hadde mye fokus på mat i hverdagen, og sosiale sammenhenger dreide seg ofte om å spise godt og drikke vin.

– Til slutt følte jeg at det måtte være mulig å kunne omgås på andre måter. Ja, jeg trengte å finne en ny livsstil. Jeg ville lære meg å leve sunnere.

Så da det i fjor sommer ble skrevet så mye om 5:2, ble Maria nysgjerrig.

– Jeg har aldri likt LCHF. Det å gå ned i vekt ved å spise masse kjøtt og fett føltes usunt. Andre dietter anbefaler at man bør spise ofte og lite, 5–6 ganger om dagen, noe som ikke passer for meg. Jeg spiser heller sjelden og mye.

Hun leste noen artikler om 5:2-metoden og bestemte seg for å prøve den ut.

– Jeg hadde ikke satt meg ordentlig inn i metoden, så jeg gjorde det bare litt halvhjertet. Jeg holdt på i noen uker, men ble kanskje bedt bort og lot alt renne ut i sanden. Bare for – sukk! – å begynne på'n igjen. Og jeg planla ikke fastedagene mine særlig smart – jeg kunne f.eks. drikke flere caffe latte, til tross for at to latte kan tilsvare hele den dagens kaloriinntak.


5:2-dietten

Hun gikk ned et par kilo, men hun hadde snart lagt dem på seg igjen. Nei, 5:2 på egen hånd var tydeligvis ingen god idé. Men hun ville fortsatte finne en sunnere livsstil og bli kvitt magefettet, så forrige sommer satte hun seg ned for å google, fant et passende kurs og fikk med seg en venninne.

– Vi fikk en lang forelesning om ernæring, 5:2 og hvorfor man trodde metoden fungerte. Jeg lærte masse!

Hun fikk med seg en bok hjem og satte i gang allerede dagen etter med fire dagers faste da hun bare fikk drikke vann, kaffe, te og en bolle misosuppe hver dag.

– De første to dagene var helt OK, men dag tre og fire trodde jeg at jeg skulle dø. Jeg følte meg svimmel, frøs og kastet opp. Det var helt fryktelig. Men når jeg først har bestemt meg for noe, så er jeg kjempesta, jeg gir ikke opp.

Belønningen var at hun gikk ned fem kilo allerede første uken og ble dermed oppmuntret til å fortsette.

– Jeg har rast ned i vekt med denne metoden. Jeg gikk ned 17 kilo i vekt på fire måneder!

 

Kuttet ut melk

Maria pleier å faste mandager og torsdager, men hvis det skjer noe morsomt de dagene så forandrer hun på dem.

– Som kvinne får jeg lov til å spise 500 kcal på fastedagene, men ni av ti ganger blåser jeg i å spise noe, og drikker i stedet vann og kanskje en Cola Light. Jeg synes det er lettere. Blir jeg svimmel, tar jeg meg et hardkokt egg eller mikser meg en grønn drink.

Hennes oppskrift er å faste fra middag til middag.

– Jeg pleier å spise mitt siste måltid søndag kveld for å slippe å gå og legge meg sulten. På jobben har jeg så mye å gjøre at jeg ikke engang rekker å tenke på mat. Etter jobben pleier jeg å trene, og deretter spiser jeg middag. For meg fungerer dette helt fint.

Men 5:2-metoden har også påvirket hele hennes adferdsmønster. Maria forsøker å spise mest mulig økologisk, har sluttet med rødt kjøtt, poteter, ris og pasta, og spiser brød bare i helgene, og da helst surdeigsbrød.

– I stedet handler jeg hjem ingefær, spinat, fiberhusk* og mandelmel – ting jeg aldri kjøpte tidligere. Likevel er jeg ikke helt slavisk. Blir jeg bedt på middag spiser jeg det som serveres.

– Jeg drikker mandel- eller soyamelk, og har helt sluttet med meieriprodukter fra kyr. Det har kanskje hatt størst virkning på helsen min. Før kjente jeg meg ofte oppblåst og urolig i magen – det problemet er helt borte, noe som her herlig!

 

Ble kvitt sukkersuget

Hun har også kuttet skikkelig ned på alkoholen. Å drikke alkoholfritt går like greit.

Maria har også blitt kvitt sukkersuget, så humøret er mer stabilt. Og det indre magefettet, som hun nå er klar over var der, er borte. Hun føler seg også bedre mentalt.

– Jeg er mer opplagt og mer fornøyd med meg selv. Livet er morsommere.

Hun anser ikke 5:2 som en tilfeldig slankemetode, men mer som en livsstil. Men hun kan ikke fortsette å gå ned i vekt så veldig mye mer.

– Jeg kan kanskje begynne med å spise litt mer de andre dagene. Jeg er ikke sikker på hva jeg bør gjøre, men jeg kommer i alle fall til å fortsette med fastedager, for denne metoden får meg virkelig til å føle meg bra, sier Maria.

 

* Fiberhusk er malte skall av psylliumfrø, er glutenfritt og brukes i stedet for stivelse i matlagning og for å forbedre konsistensen ved glutenfri baking. Du får kjøpt det i helsekostbutikker.

Kanskje er du også interessert i...